سوئیس: مبادله‌ای با ایران از طریق کانال به اصطلاح “بشردوستانه” آمریکا انجام نشده است

  • کد خبر : 63657
  • 20 اردیبهشت 1399 - 13:20
سوئیس: مبادله‌ای با ایران از طریق کانال به اصطلاح “بشردوستانه” آمریکا انجام نشده است
به گزارش نیوز،

دولت سوئیس اعلام کرد که کانال تجاری‌ای که با تائید آمریکا و به منظور تسهیل در تجارت کالاهای اساسی با ایران ایجاد شده بود، کندتر از حد انتظار بوده و نتیجه خاصی در بر نداشته است.

اخبار اقتصادی – روزنامه آمریکایی دیلی بیست در گزارشی به نقل از یک مقام دولت سوئیس گزارش داد که از این کانال اصطلاحاً «بشردوستانه» که دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا مجوز آن را برای صادرات دارو و سایر اقلام بشردوستانه صادر کرده مبادله‌ای برای ایران انجام نشده است.  

فابیان ماینفیش یکی از سخنگویان دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوئیس که بر این کانال نظارت می‌کند، به دیلی بیست گفت: «هیچ تراکنشی انجام نشده است. متاسفانه کل این فرآیند به دلیل شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ کندتر از حد انتظار بوده است.»

دیلی‌بیست همچنین به نقل از منابع کارشناسی نوشته ساختار این کانال به گونه‌ای است که بار محسوسی روی شرکت‌هایی که قصد فروش کالاهای بشردوستانه به ایران دارند تحمیل می‌کند.

دولت آمریکا سنت دیرینه‌ای در کارشکنی در مبادلات کالاهای بشردوستانه با ایران دارد. واشنگتن آبان‌ماه سال گذشته به دلیل صدور دستورالعملی جدید که عملاً مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران را غیرممکن می‌کرد به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

آمریکا با اعمال فشار حداکثری بر ایران، عملا هر بانکی را که با ایران مراوده مالی برقرار کند، شدیدا تحت تحریم قرار می‌دهد. بنابراین، عموما بانک‌ها همکاری با ایران در حوزه بشردوستانه را به خاطر ریسک بالایی که دارد، نمی‌پذیرند. مقامات آمریکایی‌ها به خوبی به این مسئله واقفند، اما با وجود ادعای واهی حمایت از مردم ایران، عملا هیچ اهمیتی به مشکلات مردم در حوزه دارویی نمی‌دهند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته تحت تأثیر فشار لابی صهیونیسم ، خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و چهاردهم آبان همان سال دوره تازه تحریم‌های ضد ایرانی را که عمدتاً صادرات نفت ایران، صنایع هوایی، کشتیرانی و بانکی را شامل می‌شود به اجرا گذاشت.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=63657

ثبت نظر

-