به گزارش نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، از اول امسال به اینسو عرضه خودروهای صفرکیلومتر پرتقاضای داخلی، بهدلیل اصرار خودروسازان بر محاسبه قیمتهای جدید بر مبنای هزینه تمامشده، عملا به حالت تعلیق درآمده و این شرکتها از تحویل خودروهای ثبتنامشده به مشتریان خودداری میکنند. کمبود عرضه صفرکیلومترها به افزایش سریع قیمت خودروها در بازار بیمشتری منجر شده، اما رضا رحمانی، سکاندار وزارت صنعت در کمال تعجب این افزایش قیمتها را شایعه قلمداد کرده و بازهم وعده داده افزایش قیمت خودرو حداقلی خواهد بود.
اتوبان یکطرفه رشد قیمت
بهگزارش همشهری، پس از چند هفته کشمکش بر سر تعیین نرخ کارخانهای خودروها بین شورای رقابت، سازمان حمایت، کمیته قیمتگذاری خودرو و ستاد تنظیم بازار، هنوز نهتنها سرنوشت تعیین نرخ معلوم نشده بلکه در تازهترین اظهارنظرها رئیس شورای رقابت هرگونه توافق با سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار برای تعیین فرمول قیمتگذاری خودرو را رد و اعلام کرده تعیین هر نوع فرمول قیمتگذاری بدون توافق با شورای رقابت غیرقانونی است. از ستاد تنظیم بازار نیز خبر میرسد یکبار دیگر به تکرار سناریوی کشف قیمت خودرو در سازمان حمایت و کمیته قیمتگذاری خودرو حکم داده شده است. پیش از این احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفتوگو با همشهری از کشف قیمت خودرو بر مبنای هزینه تمامشده در سازمان حمایت و ارائه آن به کمیته خودرو خبر داده بود. پس از آنکه در پایان نشست روز دوشنبه ستاد تنظیم بازار دود سفید از اردوی سیاستگذاران صنعت و بازار خودرو به هوا برنخاست، چراغ سبزی در برابر اتوبان یکطرفه رشد قیمتها روشن شد تا مصرفکنندگان تاوان ناکارآمدی سیاستگذاران و مدافعان دخالت دستوری دولت در بازار را بدهند.
سونامی گرانی
در ۲۰روز گذشته قیمت پراید۱۱۱ بهعنوان شاخص بازار خودرو، با افزایش ۱۰میلیون تومانی به محدوده ۸۹ تا ۹۰میلیون تومان رسیده و پژو۲۰۶ تیپ۵ در مرزهای بالاتر از ۱۷۰میلیون تومان معامله شده است. مشاهدات خبرنگاران همشهری در نمایشگاههای سطح شهر تهران و بررسی آگهیهای درجشده در فضای مجازی نشان میدهد نرخ خودروهای داخلی با شیبی تندتر از آنچه قبلا برخی کارشناسان تخمین میزدند، در حال افزایش است. چندی پیش فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با همشهری، خداحافظی بازار با خودروهای کمتر از ۱۰۰میلیون تومان را پیشبینی کرده بود. برمبنای آخرین معاملات انجامشده در سطح اتوگالریهای فعال در تهران، قیمت پراید۱۳۱ به ۸۰میلیون تومان و تیبا۲ به ۱۰۰میلیون تومان رسیده. ویروس رشد قیمت به بازار محصولات ایرانخودرو بهویژه خانواده پژو هم سرایت کرده، بهطوریکه نرخ پژو۲۰۶ تیپ۲ مدل۹۹ به ۱۴۵میلیون تومان افزایش یافته است.
عروسی در کوچه پرایدهای سالخورده
افزایش نجومی قیمت خودروهای صفرکیلومتر، بازار خودروهای کارکرده را داغتر کرده. خبرنگاران همشهری میگویند در بازار پرایدهای دستدوم، نرخ پراید صندوقدار مدل۸۷ با کارکرد ۱۶۰ تا ۲۴۰هزار کیلومتر به ۲۹ تا ۳۹میلیون تومان، پراید ۱۳۲SE مدل۹۶ با کارکرد ۷۰ تا ۱۰۵کیلومتر به ۶۰ تا ۶۳میلیون، پراید ۱۳۱SX مدل۹۶ با ۱۰۰ تا ۲۳۰هزار کیلومتر به ۵۴ تا ۶۷میلیون تومان افزایش یافته است. موج گرانی خودرو تنها به پرتیراژها محدود نبوده، بلکه نبض قیمتها در بازار خودروهای مونتاژ داخل و وارداتی نیز تندتر شده. در این میان میتوان به افزایش ۱۳۰میلیون تومانی قیمت مزدا۳ در مدت ۲ماه اشاره کرد. نرخ این خودرو از ۵۰۰میلیون تومان در آخرین روزهای اسفند۹۸ به ۶۳۰میلیون تومان رسیده است. با این روند بهنظر میرسد گرانی نرخ خودرو در حاشیه بازار چندان هم به مذاق خودروسازان بد نیامده و آنها را برای دعوت بهکار دوباره و بازگرداندان پراید به خطوط تولید ترغیب کرده؛ چنانکه دیروز حسین کاظمیطرقی، معاون بازاریابی و فروش سایپا اعلام کرد، تولید ۲مدل پراید۱۳۲ و ۱۱۱ متوقف شده، اما خط تولید پراید۱۳۱ برای انجام تعهدات قبلی همچنان فعال است و با افزایش ظرفیت آن و برای کاهش قیمتها میتوان عرضه پراید را ازسر گرفت.
آفت توقف عرضه به جان بازار خودرو
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو در واکنش به موج افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی به همشهری، گفت: با توقف عرضه خودروهای صفرکیلومتر، نمایشگاهها برای عرضه در بازار سهمیهای در اختیار ندارند. به گفته او، این روزها خودروهای موجود در بازار را کسانی میفروشند که قبلا در بازار خودرو سرمایهگذاری کردهاند. موتمنی افزود: این افراد با تحویلگرفتن خودروها و قیمتسازی در فضای مجازی بنا بر شرایط بازار به عرضه اقدام میکنند. این افراد با درنظر گرفتن عواملی مانند نوسان نرخ ارز یا چشمانداز بازار قیمتسازی و خودروهایشان را با قیمتهای بالاتر به اندک مشتریان بازار خودرو میفروشند.