هشدار سازمان فائو به کشورهای عربی برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی

  • کد خبر : 60190
  • 16 اردیبهشت 1399 - 22:18
هشدار سازمان فائو به کشورهای عربی برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی
به گزارش نیوز،

محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات درباره آخرین وضعیت مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی اظهار کرد: بنابر آخرین آمار در سطحی معادل ۱۶۴ هزار و ۴۳۲ هکتار در ۷ استان جنوبی مبارزه شیمیایی علیه آفت ملخ صحرایی صورت گرفته است.

اخبار اقتصادی – او افزود: طبق آخرین آمار در استان سیستان و بلوچستان در ۶۳ هزار و ۲۴۵ هکتار، هرمزگان ۴۳ هزار و ۴۹ هکتار، بوشهر ۲۵ هزار و ۳۸۰ هکتار، فارس ۱۶ هزار و ۳۵۰ هکتار، خوزستان ۶ هزار و ۱۷ هکتار، جنوب کرمان ۴ هزار و ۴۹۰ هکتار و خراسان جنوبی ۲ هزار و ۶۹ هکتار مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی صورت گرفته است.

میر در ادامه از ورود حجم گسترده آفت ملخ صحرایی خبر داد و گفت: بنابر پیش بینی‌های سازمان فائو، حجم گسترده‌ای از آفت ملخ صحرایی از حوزه خلیج‌فارس همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان و کویت طی هفته‌های گذشته وارد استان‌های جنوبی کشور شده است و همواره این روند طی روز‌های آتی ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه تاکنون گزارشی از خسارت آفت ملخ صحرایی نداشته‌ایم، بیان کرد: با ورود دسته جات جدید ملخ صحرایی تلاشمان بر آن است که همانند سال گذشته خسارتی نداشته باشیم.

میر با بیان اینکه احتمال خسارت آفت خطرناک ملخ صحرایی به مزارع و باغات وجود ندارد، گفت: تاکنون با ورود دسته جات بزرگ و متراکم احتمال ورود خسارت به باغات و مزارع وجود دارد، اما همواره تلاشمان بر این است که اجازه ندهیم خسارتی وارد شود و حال اینکه مشخص نیست چه اتفاقاتی در روز‌های آینده بیفتد و نمی‌توان ۱۰۰ درصد پیش بینی کرد.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه کمبودی در تامین آفت کش و سموم مورد نیاز علیه آفت ملخ صحرایی وجود ندارد، اظهار کرد: با وجود ورود دسته جات میلیاردی ملخ طی روز‌های آتی به کشور، امکانات مورد نیاز و هماهنگی‌های لازم با بخش‌های مختلف صورت گرفته است که امیدواریم همانند سال گذشته با مبارزه مطلوب علیه آفت خسارتی به باغات و مزارع وارد نشود.

میر با اشاره به اینکه حجم و تراکم آفت ملخ صحرایی چند برابر سال گذشته است، افزود: امسال ورود دسته جات ملخ صحرایی به کشور بالای یک‌ میلیارد است که با این وجود پیش‌بینی می‌شود که سطح مبارزه علیه این آفت به بالای یک میلیون هکتار برسد.

کم کاری کشور‌های عربی در خصوص مبارزه با آفت ملخ صحرایی

میر درباره آخرین وضعیت تخصیص اعتبار به آفت ملخ صحرایی گفت: بنابر مکاتبات صورت گرفته سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی اختصاص یافت و قرار است ۶۵ میلیارد تومان ما بقی در فاز دیگر پرداخت شود.

این مقام‌مسئول ادامه داد: سازمان حفظ نباتات در خصوص مبارزه علیه آفت صحرایی  از لحاظ کمبود اعتبار مشکلی ندارد.

او با انتقاد از کم کاری کشور‌های عربی در خصوص مبارزه با آفت ملخ صحرایی گفت: کشور‌های عربی همانند سال گذشته به سبب آنکه کشاورزی چندانی در منطقه ندارند، نسبت به آفت ملخ صحرایی کوتاهی کرده‌اند که سازمان فائو هشدار‌های لازم را در این خصوص داده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=60190

ثبت نظر

-