وقتی تاج سکته کرد، من با کی‌روش مذاکره کردم

  • کد خبر : 59241
  • 15 اردیبهشت 1399 - 22:36
وقتی تاج سکته کرد، من با کی‌روش مذاکره کردم

به گزارش نیوز، محمود اسلامیان از جمله مدیران فدراسیون فوتبال بود که بعد از جدایی کارلوس کی‌روش و مشکلاتی که مارک ویلموتس برای فوتبال کشورمان ایجاد کرد، صادقانه اعتراف کرد از دست دادن کی‌روش اشتباه بزرگی بوده است. وی همواره یکی از حامیان کی‌روش بوده و ارتباط خوبی با این مربی پرتغالی داشت. اسلامیان حتی مامور اصلی مذاکره با کی‌روش برای تمدید قراردادش در جام ملت‌های آسیا برای ۶ ماه بود؛ قراردادی که این روزها یکبار دیگر خبرساز شده و بند ۲۰۰ هزار دلاری پاداش کی‌روش در صورت سوم شدن در جام ملت‌ها در آن گنجانده شده بود.

کی‌روش با استناد به همین بند – باوجود اینکه عنوان سومی در جام ملت‌ها وجود نداشت – به فیفا شکایت کرد و رای فدراسیون جهانی را گرفت. فدراسیون هم روز گذشته اعلام کرد از کی‌روش به دادگاه حکمیت ورزش (CAS) شکایت می‌کند.

اسلامیان مجدداً از کارلوس کی‌روش حمایت کرد و این پاداش را حق او دانست. عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال همچنین به خبر حذف نام کی‌روش از مجموعه «پک» واکنش نشان داد و تاکید کرد خبر حضور استراماچونی در تیم ملی «کذب محض» است.

وی در بخشی از صحبت‌هایش به فردی اشاره کرد که با حضور در فدراسیون و سپس یک باشگاه، کل فوتبال ایران را به هم ریخته است و از دستگاه‌های نظارتی خواست به اقدامات این فرد ورود کند.

فدراسیون فوتبال ایران چند روز پیش اعلام کرد که خواهان میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۷ آسیا است. چقدر فکر می‌کنید کشورمان آمادگی میزبانی از این رویداد را داشته باشد؟

این اقدام مثبتی از سوی فدراسیون فوتبال بود که ان شاءالله به ثمر برسد. در جریان جزئیات این درخواست نیستم چون دو هفته‌ای در فدراسیون حضور نداشتم ولی استادیوم‌های خوبی داریم که می‌توانیم جام ملت‌ها را میزبانی کنیم.

یعنی ایران تا سال ۲۰۲۷ می‌تواند امکاناتش را در سطح جام ملت‌ها ارتقا بدهد؟

بله می‌توانیم. ما کشوری هستیم که کارهای بزرگ‌تری را هم انجام داده ایم. بالاخره باید از یک جا شروع کرد. اینکه نمی‌شود بگوییم «شدنی نیست» و هیچ کاری نکنیم. در حال حاضر استادیوم‌های خوبی در تبریز، اصفهان، خوزستان، مشهد و بعضی دیگر از شهرها داریم. شاید نقایصی داشته باشند ولی به هر حال اصلاح آنها شدنی است.

رقبای ایران برای میزبانی در جام ملت‌های آسیا عربستان، ازبکستان و قطر هستند؛ کشورهایی که امکاناتشان فوق العاده است.

به هر حال باید تلاش کرد. از الان نمی‌شود قضاوت کرد. کل کشور باید کمک کنند. ایران یکی از امن ترین کشوهای منطقه است و از نظر زیربنایی هم آمادگی اش را دارد. باید تلاش کرد و تمام مسئولان و ارگان‌ها هم کمک کنند.

شما مذاکره کننده اصلی با کارلوس کی‌روش برای تمدید ۶ ماهه قراردادش بودید. این روزها بر سر بند قرارداد پاداش سومی در جام ملت‌ها جنجال زیادی شده و فدراسیون هم از کی‌روش به دادگاه CAS شکایت می‌کند. چرا به این بند در قرارداد کی‌روش توجه نشد که جام ملت‌ها عنوان سومی ندارد؟

اولاً باید بگویم کی‌روش یک مربی کاملاً بین المللی است. وقتی آقای تاج سکته کرده بود، خودم در ترکیه با کی‌روش برای تمدید ۶ ماهه قراردادش تا جام ملت‌ها مذاکره کردم. اینکه یک مربی در این سطح حاضر شود ۶ ماهه قرارداد ببندد کار سختی است ولی ایشان لطف کرد و درخواستمان را بعد از دو، سه جلسه پذیرفت. هر مربی دیگری به جای کی‌روش برای جام ملت‌ها می‌آوردیم، هزینه اش بیشتر بود. او لطف کرد و برای ۶ ماه قراردادش را تمدید کرد.

ما در جام ملت‌ها جزو چهار تیم برتر قرار گرفتیم که این یک مقدار ابهام دارد. فیفا نظرش این است که چهار تیم (صحبتش نیمه تمام می‌ماند) سرجمع اگر می‌خواستیم مربی تمام وقت دیگری را به خدمت بگیریم، می‌دانید چه هزینه‌ای می‌شد؟ کی‌روش چه قراردادی با ما بست؟ او با یک هزینه کمتر تمدید کرد. وقتی هم به کلمبیا رفت، قراردادش را دو برابر ایران بست. این پول مقابل زحمات کی‌روش عددی نیست.

یعنی موافق شکایت از کی‌روش به دادگاه حکمیت ورزش نیستید؟

اطلاعی ندارم فدراسیون فوتبال چه کاری انجام داده است. کی‌روش زحمت کشید و فوتبالمان را در آسیا بالا نگه داشت. دو بار متوالی به جام جهانی صعود کردیم. او فوق العاده بود. کمتر مدیر و مربی‌ای پیدا می‌شود که هم مقتدر باشد و هم بازیکنان دوستش داشته باشند. کی‌روش هر دو ویژگی را داشت و به تیم ملی نظم مثال زدنی داده بود. برای همین موفق بود. حالا هم چون فوتبال تعطیل است رسانه‌ها بحث استراماچونی را برای تیم ملی مطرح می‌کنند.

به بحث استراماچونی هم می رسیم. سئوال اصلی ام این است که آیا شما به کی‌روش حق می‌دهید که این پاداش را بگیرد؟

من توضیحاتم را دادم. کی‌روش ۶ ماهه آمد و کاری کرد که هیچ مربی دیگری نمی‌کرد. اگر هم قراردادش را تمدید نمی‌کرد، هزینه بیشتری روی دستمان می‌ماند. کی‌روش بعد از ۱۵ سال تیم ملی را به جمع چهار تیم برتر جام ملت‌ها رساند. من نظر مسئولان دیگر فدراسیون و سیستم را نمی دانم ولی این حق کی‌روش است چون بیش از این مبالغ به ما خدمت کرد.

نگاه کنید ویلموتس چه هزینه‌ای تحمیل کرد. ویلموتس مربی خوبی بود ولی به فوتبال ایران نخورد؛ همانطور که کی‌روش خورد. نباید آدم‌هایی که خدمت کرده اند را نادیده بگیریم. با حضور کی‌روش فوتبالمان اعتبار بیشتری پیدا کرد، لژیونرهایمان بیشتر شدند، داستان‌های عجیبی که از تیم ملی به گوش می‌رسید مثل لگد زدن بازیکنان به بطری آب جمع شد. کی‌روش به احد الناسی اجازه نمی‌داد در تیم ملی از این رفتارها انجام بدهد.

بنده خودم ۳۰ – ۴۰ سال تجربه مدیریت دارم ولی از نحوه مدیریت کی‌روش لذت می‌بردم. او گاهی تا ساعت ۲ بامداد بیدار بود و کار می‌کرد. این حرف‌ها در حق کی‌روش بی انصافی است. این مربی با اینکه اروپایی بود در اوج تحریم‌ها هم از ایران مقابل آن فشارهایی که وجود داشت، دفاع می‌کرد.

کی‌روش در مصاحبه اخیرش اعلام کرده آقای اسلامیان و ساکت در دادگاه خداوند و دادگاه CAS طرفش هستند و حق را به او می‌دهند. آیا ممکن است به عنوان عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال کاری کنید که جلوی این شکایت گرفته شود؟

همانطور که گفتم در جریان اقدام فدراسیون نیستم. من فقط یک نفر از هفت نفر عضو هیئت رئیسه هستم و نظرم را گفتم.

شما بر خدمات کی‌روش تاکید دارید اما اخیراً در مجموعه «پک» تابلویی نصب شده که این مجموعه را حاصل خدمات مهدی تاج رئیس وقت فدراسیون فوتبال می‌داند. در واقع نام کی‌روش در مجموعه‌ای که از آن به عنوان میراثش یاد می‌کرد و حتی نام علی کفاشیان در آن دیده نمی‌شود!

من از این موضوع اطلاعی ندارم. اینکه روشن است پک حاصل زحمات کی‌روش بوده است. یکی از چالش‌های کی‌روش با فدراسیون هم همین بود. بله؛ فدراسیون وسایل را خرید و هزینه کرد اما کی‌روش مبدع و مبتکر این طرح بود. کسی که فشار می‌گذاشت و مدام پیگیری می‌کرد، کی‌روش بود. شاید اگر کی‌روش هم نبود این مجموعه ساخته می‌شد اما دیرتر و نه با این کیفیت.

در خلال صحبت‌هایتان به خبر حضور آندره استراماچونی در تیم ملی اشاره کردید. چقدر مذاکره فدراسیون یا اطرافیان فدراسیون با سرمربی سابق استقلال برای تیم ملی صحت دارد؟

من از سال ۱۳۷۱ در فوتبال هستم و در بخش‌های مختلف کار کرده ام. مثلاً سپاهان را وابسته به مبارکه کردیم که امکانات بزرگی دارد. نزدیک به ۳۰ سال در فوتبال هستم ولی گاهی اوقات می‌خوابیم و صبح که بیدار می‌شویم، آدم‌هایی را در فوتبال می‌بینیم که هیچکس نمی‌داند از کجا آمده اند و چه کسی آنها را آورده. آنها یکباره به فدراسیون می آیند و با همان سرعت در یک باشگاه مشغول به کار می‌شوند؛ کسی که ایران نبوده ولی کل فوتبال را به هم می‌ریزد.

منظورتان چه کسی است؟

اسم نمی‌آورم چون دست به شکایت این فرد هم خوب است. هر اتفاقی می‌افتد زیر سر این آقا است. او هیچ کجای فوتبال نبوده اما آمد و فدراسیون فوتبال را به هم ریخت. سپس به یک باشگاه رفت و کلی دعوا و درگیری راه انداخت. الان هم این بحث استراماچونی و تیم ملی را راه انداخته است. از دستگاه نظارتی که به همه چیز سرک می‌کشد خواهش می‌کنم به این موضوع هم ورود کنند و ببینند این فرد از کجا آمده است. کشور ما الان نیاز به آرامش دارد. در تحریم هستیم و صدها رسانه معاند کار می‌کنند تا مردم را ناامید کنند ولی کسانی مثل این فرد از درون همه چیز را به هم می‌ریزند. باید شک کرد. کاش دستگاه‌های نظارتی بررسی کنند این فرد از کجا آمده است و با کدام رزومه. خبرهای دروغی درباره تیم ملی می‌دهند که هم بازیکن و هم سرمربی و هم هواداران را به هم می‌ریزد. خبر حضور استراماچونی در تیم ملی کذب محض است. گاهی یک خبر ۲۰ یا ۳۰ درصد درست است ولی خبر حضور استراماچونی در تیم ملی صد درصد کذب است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=59241

ثبت نظر

-