روشی موثرتر از نوشیدن آب برای رفع تشنگی در ماه رمضان

  • کد خبر : 58691
  • 24 فروردین 1400 - 10:27
روشی  موثرتر از نوشیدن آب برای رفع تشنگی در ماه رمضان
 در واقع آب، اولین ماده غذایی و سالم‌ترین نوشیدنی است که 60 درصد بدن بزرگسالان و 80 درصد بدن نوزادان را تشکیل می‌دهد. کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند، آقایان روزانه بیش از 2 لیتر و نیم و خانم‌ها 2 لیتر آب در روز مصرف کنند. روشی مناسب برای رفع تشنگی با اب
در اين ميان افرادی که ناراحتی کلیه، ناراحتی‌های قلبی- عروقی و فشار خون دارند باید زیر نظر پزشک آب بنوشند.
درصورت حل نكردن معضل تشنگي احتمال ايجاد مشكلات فراواني وجود دارد. دكتر هاشمي، متخصص تغذيه در اين باره توصيه‌هايي دارند كه درصورت رعايت آن‌ها مي‌توان تابستان بي‌عطشي را سپري كرد.

روشی مناسب برای رفع تشنگی با اب

رفع تشنگی با اب
مایعات توصیه شده برای سحری باید به تدریج نوشیده شوند و نوشیدن یک لیوان آب میوه و یک لیوان شربت عسل مفید است.

زهرا اباصلتی، کارشناس مسئول بهبود تغذیه‌ معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب اظهار کرد: برای پیشگیری از احساس تشنگی در طول روز، در پایان وعده‌ سحری لیموترش تازه استفاده کنید و از مصرف چای، قهوه و نوشابه پرهیز کنید زیرا مصرف این نوشیدنی ها موجب افزایش ادرار و دفع آب از بدن می‌شود.

 

رفع تشنگی با اب

Shot of a sporty young woman drinking water outdoors

 

اباصلتی با اشاره به اینکه در وعده سحری افراد به جای نوشیدن آب زیاد باید از میوه‌های آب دار استفاده کنند، اظهار کرد: افراد هنگام سحری از خوردن غذاهای خشک نظیر کوکوسبزی، کوکوسیب‌زمینی،‌کتلت، و گوشت‌های سرخ شده مانند کباب، جوجه‌کباب، ماهی و غذاهای پرادویه خودداری کنند زیرا مصرف این غذاها باعث عطش زیاد و افزایش بیش ازحد اسید معده می‌شود.

 

<<<بیشتر بخوانید:

نوشیدن آب بعد از بیدار شدن از خواب فایده ای هم دارد؟

کارشناس مسئول بهبود تغذیه‌ معاونت بهداشتی دانشگاه عنوان کرد: برای پیشگیری از بروز ناراحتی‌های گوارشی و ترش کردن و سوزش سر معده،‌ از مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب در سحری پرهیز کنید و همچنین از سس مایونز، خامه، سوسیس و کالباس در وعده‌ی سحر یا افطار استفاده نکنید.

غذاهای پرحجم

 

وی گفت: از غذاهای پرحجم نظیر آش، آبگوشت و کله پاچه برای سحری استفاده نکنید و از کربوهیدرات‌های مرکب مانند غلات سبوس دار و حبوبات سهل الهضم استفاده کنید تا کمتر دچار گرسنگی شوید.

وی خاطرنشان کرد: پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی‌کند بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می‌کند که سبب بروز علائمی نظیر سوء‌ هاضمه، درد و نفخ معده می‌شود.

مواد غذی متنوع

کارشناس مسئول بهبود تغذیه‌ افزود: رژیم غذایی سحر بهتر است شامل مواد غذایی متنوع باشد و افراد به خصوص نوجوانان باید از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات و پروتئین‌ مانند تخم‌مرغ، حبوبات، لبنیات و گوشت استفاده کنید.

نمک زیاد مصرف کردن

وی با اشاره به اینکه مصرف نمک زیاد سبب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در طول روز می‌شود، یادآور شد: با یک رژیم غذایی معمولی، نمک کافی به بدنتان خواهد رسید و نیازی به مصرف نمک اضافی نیست؛ همچنین وعده سحری به خصوص برای افرادی که فعالیت ذهنی و فعالیت بدنی دارند بسیار حائز اهمیت است.

مصرف نمک

 

وی در خصوص افرادی که بدون سحری روزه می‌گیرند، گفت: کمبود بیش از حد انرژی باعث می‌شود بدن از منابع پروتئین برای تامین انرژی استفاده کند و در اثر سوخت ناقص پروتئین‌ها، ترکیبات ستونی در بدن ایجاد می‌شود که منجر به ایجاد بوی بد دهان، سردرد و دردهای عضلانی در فرد می‌شود.

رفع تشنگی با اب
لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=58691

ثبت نظر

-