کدام روحانی معروف، مهندس بازرگان را برای نخست وزیری به امام پیشنهاد داد؟

  • کد خبر : 56760
  • 13 اردیبهشت 1399 - 12:04

به گزارش نیوز به نقل از خبرآنلاین، «شهید مطهری در سال‌های ۵۵ تا ۵۷ و تا زمان شهادت در اردیبهشت ۵۸ نقش مؤثری در روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی داشت. امام خمینی در آن ایام در خیلی از مسایل با شهید مطهری مشورت می‌کرد و معمولاً دیدگاه‌های ایشان را می‌پذیرفت.» این جملات بخشی از اظهارات علی مطهری فرزند آیت الله شهید است که چندین بار در قالب گفتگوهایی مطرح کرده است. بنا به روایت او اکثر انتصاباتی که امام در آن دوران انجام دادند از جمله تعیین مهندس بازرگان به ریاست دولت موقت، پیشنهاد شهید مطهری بود.

اما این ادعا را تنها مطهری بیان نمی کند. حمیدرضا نقاشیان، از انقلابی‌های قدیمی، در گفت‌وگو با نشریه «یادآور» در سال ۸۸ ترور آیت‌الله مطهری را این‌گونه بیان می‌کند: «ترور مرحوم آقای مطهری از جنبه‌های دیگری هم قابل بررسی است. عمده افرادی که به دست گروه فرقان ترور شدند، برنامه روزمره منظم و آشکاری داشتند و پیداکردن آنها کار سختی نبود؛ اما درباره شهید مطهری، با توجه به اینکه جلسات شورای انقلاب مخفیانه برگزار می‌شدند و کسی از ساعت و محل برگزاری آنها خبر نداشت، اطلاع فرقان از جلسه آن شب بسیار سؤال‌برانگیز است. جلسات شورای انقلاب در منزل آقای دکتر سحابی تشکیل نمی‌شد.

وی روایت کرده است: اعضای نهضت آزادی یعنی مهندس مهدی بازرگان، ابراهیم یزدی، یدالله سحابی، احمد صدر حاج‌سیدجوادی و عزت‌الله سحابی با آقای مطهری رابطه بسیار صمیمانه‌ای داشتند و از سال‌ها قبل با هم در فعالیت‌های مشترکی ازجمله برگزاری جلسات انجمن اسلامی حسینیه ارشاد هم به اتفاق مرحوم محمد همایون و ناصر میناچی مشارکت داشتند و آقای مطهری برای اداره امور آنجا غالبا با آنها مشورت می‌کرد. به‌همین‌دلیل بعد از انقلاب هم رابطه داشتند و چنانچه می‌خواستند مشورتی بکنند یا گلایه‌ای را مطرح کنند، از طریق برگزاری جلسه با آقای مطهری این کار را می‌کردند و شاید بخش اعظم اعضای دولت موقت با مشورت ایشان انتخاب شدند. اساسا انتخاب مهندس بازرگان به نخست‌وزیری هم به پیشنهاد ایشان بود. البته دیگران هم بودند؛ ولی آقای مطهری نقش اساسی داشتند.


این مطلب برایم مفید است




۰


نفر
این پست را پسندیده اند

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=56760

ثبت نظر

-