پولیپ روده بزرگ چیست/ علائم و راه های تشخیص آن

  • کد خبر : 56524
  • 12 مرداد 1400 - 11:41
پولیپ روده بزرگ چیست/ علائم و راه های تشخیص آن

به گزارش نیوز:پولیپ های توده های خوش خیمی هستند که منشا آنها پوشش داخلی روده است. این توده ها در محل های مختلف در سیستم گوارش بوجود می آیند، اما اغلب پولیپ روده بزرگ بوجود می آید.

پولیپ‌‌روده بزرگ معمولا بی خطر است. مصرف غذا‌های سرشار از ویتامین D، کلسیم و فیبر می‌توانند احتمال ابتلا به پولیپ روده بزرگ را کاهش دهند.

 پولیپ روده بزرگ، غده یا زائده‌ای است که بر روی سطح روده بزرگ ایجاد می‌شود. این پولیپ‌ها معمولا بی خطر هستند، اما برخی از آنها می‌توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند. در این مقاله، با علائم، علت و راه‌های درمان پولیپ روده بزرگ بیشتر آشنا خواهیم شد.

علائم پولیپ روده بزرگ چیست؟

در بیشتر موارد، پولیپ باعث بروز علائم نمی‌شود. با این حال، برخی از علائم پولیپ روده بزرگ عبارتند از:

وجود خون در مدفوع یا خونریزی مقعدی

درد، اسهال یا یبوستی که بیش از یک هفته طول بکشد

اگر پولیپ بزرگ باشد، ممکن است به تهوع یا استفراغ دچار شوید

خستگی یا تنگی نفس

علائم پولیپ روده بزرگ

وجود خون بر روی دستمال توالت یا مدفوع خونی می‌توانند نشان دهنده خونریزی مقعدی باشند. در این شرایط به پزشک مراجعه کنید.

انواع پولیپ روده بزرگ

اندازه و تعداد پولیپ‌های روده متفاوت هستند. سه نوع پولیپ روده بزرگ وجود دارد که عبارتند از:

۱. پولیپ هایپر پلاستیک: این پولیپ‌ها بی خطر بوده و سرطانی نمی‌شوند.

۲. پولیپ‌های آدنوماتوز: این نوع پولیپ شایع‌ترین نوع پولیپ روده بزرگ است. اگرچه بیشتر آن‌ها هرگز سرطانی نمی‌شوند، اما این احتمال وجود دارد که به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند.

۳. پولیپ‌های بدخیم: این پولیپ‌ها می‌توانند سرطانی شوند.

علت بروز پولیپ روده بزرگ

پزشکان هنوز علت دقیق ایجاد پولیپ روده بزرگ را نمی‌دانند، اما پولیپ ناشی از رشد غیر طبیعی بافت است. بدن هر چند وقت یکبار، سلول‌های جدیدی تولید می‌کند که جایگزین سلول‌های قدیمی و آسیب دیده می‌شوند. رشد و تقسیم سلول‌های جدید معمولاً قاعده‌مند است. با این حال، در برخی موارد، سلول‌های جدید بدون آنکه به آن‌ها نیاز باشد، رشد کرده و تقسیم می‌شوند. این رشد بیش از حد، باعث ایجاد پولیپ می‌شود. پولیپ‌ها می‌توانند در هر منطقه از روده بزرگ ظاهر شوند.

عوامل خطرزا در بروز پولیپ‌روده بزرگ

برخی عوامل می‌توانند احتمال ابتلا به پولیپ روده بزرگ را افزایش دهند. این عوامل خطرزا عبارتند از:

سن بالای ۵۰ سال

داشتن اضافه وزن

یکی از عوامل خطرزا در بروز پولیپ روده بزرگ اضافه وزن است

داشتن سابقه خانوادگی

افرادی که قبلا پولیپ داشته اند

ابتلا به سرطان تخمدان یا سرطان رحم پیش از سن ۵۰ سالگی

ابتلا به بیماری‌های التهابی که بر روده بزرگ تأثیر می‌گذارند، مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو

ابتلا به دیابت کنترل نشده نوع ۲

>>>بیشتر بخوانید:

۶ نشانه‌ خاموش سرطان روده بزرگ

ابتلا به اختلالات ژنتیکی مانند پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی، سندرم پوتز-جگرز، سندرم پولیپوز دندانه دار، سندرم لینچ یا سندرم گاردنر

به علاوه، سبک زندگی بد نیز می‌تواند در رشد پولیپ‌های روده بزرگ نقش داشته باشد. از جمله:

سیگار کشیدن

نوشیدن الکل به طور مرتب

عدم تحرک

خوردن غذا‌های پرچرب

خوردن غذا‌های پرچرب

با تغییر سبک زندگی خود می‌توانید احتمال ابتلا به پولیپ روده بزرگ را کاهش دهید. همچنین، با مصرف منظم دوز کم آسپیرین و افزودن کلسیم بیشتر به رژیم غذایی خود نیز می‌توانید به پیشگیری از ایجاد پولیپ روده کمک کنید. با این حال، پیش از انجام هر کار، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه تشخیص پولیپ روده بزرگ

با انجام آزمایش‌های زیر می‌توان پولیپ‌روده بزرگ را تشخیص داد.

کولونوسکوپی؛ در این روش، پزشک با استفاده از یک دوربین، مقعد و روده شما را بررسی می‌کند. در صورت مشاهده پولیپ، پزشک می‌تواند بلافاصله آن را خارج کرده یا از آن نمونه برداری کند.

سیگموئیدوسکوپی؛ این روش نیز شبیه به کولونوسکوپی بوده، اما با استفاده از آن نمی‌توان نمونه برداری کرد.

باریم انما؛ در این آزمایش، پزشک به داخل مقعد، باریم مایع تزریق کرده و سپس با استفاده از اشعه ایکس، از روده عکسبرداری می‌کند. باریم باعث می‌شود که روده در عکس ها، سفید ظاهر شود. از آنجایی که پولیپ‌ها تیره هستند، تشخیص آن‌ها آسان خواهد بود.

سی تی کولونوگرافی؛ در این روش، از سی تی اسکن برای تدوین تصاویر مقعد و روده استفاده می‌شود. پس از اسکن، با کمک رایانه، تصاویر روده و مقعد ترکیب شده و نمایی دو بعدی و سه بعدی ایجاد می‌شود. در این روش، بافت‌های متورم، توده ها، زخم‌ها و پولیپ‌ها نشان داده می‌شوند.

پولیپ روده بزرگ

آزمایش مدفوع؛ اگر در آزمایش مدفوع، خون دیده شود، می‌تواند نشان دهنده پولیپ باشد.

درمان پولیپ‌روده بزرگ

بهترین روش برای درمان پولیپ‌های‌روده بزرگ، خارج کردن آنهاست. پزشک به احتمال زیاد آن‌ها را در حین کولونوسکوپی خارج می‌کند. سپس، برای تشخیص نوع پولیپ و احتمال وجود سلول‌های سرطانی در آن، پولیپ‌ها مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. معمولا می‌توان بدون جراحی، پولیپ‌ها را از بین برد.

با این حال، اگر پولیپ‌ها بزرگ بوده و در حین کولونوسکوپی خارج نشوند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. در بیشتر موارد، از جراحی لاپاروسکوپی برای از بین بردن پولیپ‌ها استفاده می‌شود.

پیشگیری از بروز پولیپ‌روده بزرگ

با داشتن یک رژیم غذایی سالم و خوردن میوه ها، سبزیجات، غلات و گوشت‌های کم چرب می‌توان از ابتلا به پولیپ روده بزرگ جلوگیری کرد.

به علاوه، افزایش مصرف ویتامین D و کلسیم نیز می‌توانند به پیشگیری از ابتلا به پولیپ کمک کنند. غذا‌های سرشار از ویتامین D و کلسیم هستند، عبارتند از:

کلم بروکلی

ماست

شیر

پنیر

تخم مرغ

افزایش مصرف ویتامین D و کلسیم

جگر

ماهی

با کاهش مصرف غذا‌های پرچرب، گوشت قرمز و غذا‌های فرآوری شده و همچنین ترک سیگار و ورزش کردن به طور منظم نیز می‌توان احتمال ابتلا به پولیپ‌روده بزرگ را کاهش داد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=56524

ثبت نظر

-