حمله ملخ‌های صحرایی به استان بوشهر / مسافرانی از عربستان

  • کد خبر : 56210
  • 12 اردیبهشت 1399 - 17:30
حمله ملخ‌های صحرایی به استان بوشهر / مسافرانی از عربستان

به گزارش نیوز، ریزش و هجوم ملخ صحرایی یکی از آفات‌هایی است که مناطق جنوب کشور از اواخر بهمن‌ماه متاثر از آن شده است. هر ساله در این ایام شاهد هجوم ملخ‌های صحرایی به نقاط مختلف استان بوشهر هستیم که امسال با توجه به پیش بینی فائو هجوم و ریزش ملخ‌ها ۳ برابر سال قبل است.

سال قبل افزون بر ۱۰۴ هزار هکتار اراضی استان بوشهر علیه آفت ملخ سم‌پاشی شد که امسال این میزان تا ۲۰۰ هزار هکتار فراتر می‌رود.

۲۲ هزار هکتار اراضی استان بوشهر علیه ملخ صحرایی سم‌پاشی شد

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر مبارزه با ملخ‌ها در اراضی استان ادامه دارد و تاکنون افزون بر ۲۲ هزار و ۷۴۰ هکتار اراضی استان سم پاشی شده است.

خسرو عمرانی با بیان اینکه اکنون مبارزه با ملخ‌های صحرایی با سم‌پاشی زمینی انجام می‌شود اظهار داشت: مبارزه باملخ‌های صحرایی در شهرستان‌های دیر، دشتی، دشتستان و تنگستان با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی، کشاورزان، سازمان‌های مردم نهاد و حمایت همه جانبه مسئولان اجرایی استان بوشهر انجام شده است.

وی با بیان اینکه اکنون مبارزه با ملخ‌های صحرایی در کانون‌ها و پوره‌های آنها انجام می‌شود خاطرنشان کرد: در این راستا روز گذشته ۴۵۰ هکتار از اراضی سه شهرستان دیر، دشتی و تنگستان علیه پوره‌های ملخ‌ها سمپاشی شدند.

موج جدید ریزش ملخ‌های صحرایی از هفته آینده آغاز می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه ۱۰۰ هکتار از اراضی دوراهک دیر، ۲۰۰ هکتار دشت پلنگ شهرستان دشتی و ۱۵۰ هکتار مزارع خاییز تنگستان علیه پوره‌های ملخ سم پاشی شد افزود: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، موج جدید ریزش ملخ‌های صحرایی از هفته آینده آغاز می‌شود.

عمرانی با اشاره به تلفات ملخ‌ها در عملیات سم‌پاشی گفت: با تلاش شبانه‌روزی تیم‌های مبارزه کننده، تلفات ملخ‌های صحرایی تاکنون ۲۰ برابر سال قبل ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه به‌زودی ملخ‌های صحرایی پروازی می‌شوند تاکید کرد: اکنون ملخ‌ها در کانون‌ها و پوره‌ها در نقاط صعب‌العبور و سخت گذر قرار دارند و با پروازی شدن آنها، نحوه مبارزه با این آفت قدری سخت‌تر می‌شود.

تاکنون آفت ملخ صحرایی هیچ خسارتی به باغات و مزارع استان بوشهر وارد نکرده است

معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر به خسارت وارده به مزارع و اراضی کشاورزی پرداخت و تصریح کرد: تاکنون آفت ملخ صحرایی نتوانسته هیچ خسارتی به باغات و مزارع استان بوشهر وارد کند و امیدواریم که تا پایان مبارزات نیز این اتفاق رخ ندهد.

عمرانی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۹۵ درصد مبارزه علیه ملخ‌های صحرایی در مراتع، مناطق کوهستانی و جنگلی بوده است خاطر نشان کرد: با توجه به گرم‌تر شدن هوا و خروج پوره‌ها از تخم، بلوغ پوره‌‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود و برای جلوگیری از پروازی شدن آنها مبارزه با کانون‌ها و پوره‌های ملخ‌ها ادامه دارد.

وی میزان سم مصرف شده در مبارزه با ملخ‌ها افزون بر ۱۸ هزار لیتر دانست و بیان کرد: سم به اندازه کافی برای مبارزه با این آفت تامین شده به‌گونه‌ای که اکنون ۱۵ تن سم جدید خریداری شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: همه هدف ما در مبارزه با ملخ‌ها جلوگیری از نفوذ آنها به مزارع و باغات است که همکاری کشاورزان و جوامع محلی در رصد این آفت و اطلاع رسانی به جهاد کشاورزی مورد تاکید است.

کارشناسان طول زندگی هر ملخ را حدود ۲٫۵ ماه می‌دانند و در این مدت هر ملخ حدود ۲۵۰ تخم می‌گذارد و در این راستا ملخ‌ها در حالت تجمعی تمایل به پرواز‌های طولانی مدت دارند و حداقل ۱۰۰ متر ارتفاع می‌گیرند و با نیروی باد جابه‌جا می‌شوند.

از جمله خطرناک‌ترین آفات محصولات کشاورزی ملخ‌ها هستند که به‌علت داشتن تنوع گونه‌ای و تغذیه‌ایی می‌توانند به محصولات زراعی، مراتع، جنگل‌ها و باغ‌ها و سبزه‌ها خسارت وارد کنند و در این راستا فائو ملخ صحرایی را به عنوان مخرب‌ترین آفت در بخش کشاورزی معرفی کرده است.

بر اساس گزارش مسئولان جهاد کشاورزی و حفظ نباتات منشأ آفت ملخ صحرایی از صحرای عربستان و سودان بوده که برای تغذیه بیشتر پس از بالغ شدن به سمت فضای سبزتر حرکت می‌کند به همین سبب به مناطق جنوبی ایران از جمله استان بوشهر مهاجرت می‌‌کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=56210

ثبت نظر

-