تشویق نوجوانان به مطالعه/چگونه نوجوانان را به مطالعه علاقه مند کنیم؟

  • کد خبر : 55579
  • 20 مرداد 1400 - 13:20
تشویق نوجوانان به مطالعه/چگونه نوجوانان را به مطالعه علاقه مند کنیم؟

نیوز:تشویق نوجوانان به مطالعه کار آسانی نیست اما همیشه راهکارهایی برای انجام کارها وجود دارد.یک کارشناس ارشد مشاوره گفت: بهترین روش برای علاقمند کردن فرزندان در این دوران که مدارس تعطیل هستند، معرفی کتاب خوب و متناسب با علاقه آنها جهت کسب تجربه لذت بخش مطالعه است.

تشویق نوجوانان به مطالعه/معرفی کتاب

وی افزود: بهترین روش برای علاقمند کردن فرزندان در این دوران که مدارس تعطیل هستند، معرفی کتاب خوب و متناسب با علاقه آنها جهت کسب تجربه لذت بخش مطالعه است. بنابراین بهتر است کتاب هایی برای آنها انتخاب کنید که آنها را جذب خود کند و انگیزه خواندن را بالا ببرد.

کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش معاونت اجتماعی پلیس گیلان، مهم ترین مرحله برای شروع تشویق نوجوانان به مطالعه را برنامه ریزی کردن دانست و گفت: تعیین ساعت مشخص و شروع کردن با زمان کوتاه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای تا انگیزه حفظ شود، مکان راحتی را برای مطالعه آنها در نظر بگیرید و در زمان مشخص شده برای مطالعه محرک های دیگر مانند تلویزیون یا اینترنت را خاموش کنید. مشارکت با فرزندان در مطالعه و خواندن دسته جمعی کتاب ها و بعد تبادل نظر در مورد آنها نیز روش مناسبی جهت ایجاد علاقمندی در نوجوانان است.

عفتی در پاسخ به سوال «با توجه به اینکه این روزها گرایش به فضای مجازی و گوشی هوشمند، زیاد شده، چگونه باید از نوجوانان در مقابل تهدیدات محافظت کرد و بیشتر آنان را به مطالعه ترغیب نمود؟»، تصریح کرد: گسترش تکنولوژی و رواج استفاده از فضای مجازی توسط افراد، علاوه بر فرصت های جدیدی که در اختیار قرار می دهد، خطرات و نگرانی هایی را به خصوص برای خانواده ها به همراه داشته است، به خصوص گروه سنی نوجوانان از آسیب پذیرترین گروه ها در استفاده از این فضاها هستند. از این رو نقش والدین در کاهش این آسیب ها و تامین امنیت فرزندان در این فضا بسیار مهم و موثر است.

تشویق نوجوانان به مطالعه

امنیت فرزندان در اینترنت

وی با بیان اینکه والدین می توانند با رعایت نکاتی امنیت فرزندان خود را در اینترنت بالا ببرند، ادامه داد: تفاوت بین اشتراک گذاری اطلاعات و فاش کردن اطلاعات را به فرزندان بیاموزیم، مثلا وقتی صحبت از به اشتراک گذاری عکس، عقاید، تجربه ها و… است، به فرزندان بگوییم هرگز اطلاعات شخصی، شماره تماس، آدرس، شماره حساب بانکی و… را به اشتراک نگذارند.

این کارشناس ارشد مشاوره خطاب به والدین، تاکید کرد: همیشه ارتباط دوستانه خود را با فرزندان تان حفظ کنید تا آنها بدانند شما همیشه آماده صحبت با آنها در رابطه با هر مشکل یا مسئله ای که برای آنها در فضای مجازی رخ می‌دهد، هستید. هنگام استفاده از اینترنت، با آنها همراه شوید و برای خود در وب سایت هایی که فرزندتان در آن عضویت دارد، صفحه ای بسازید و عضو شوید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید بهتر با نحوه فعالیت و ارتباطات آنها آشنا شوید و همچنین بتوانید تمام کارها و همچنین دوستان فرزندانتان را تحت نظر داشته باشید.

>>>بیشتر بخوانید:

سرانه مطالعه کتاب/۵۲ درصد مردم ایران اصلا کتاب نمی‌خوانند!

تربیت درست فرزندان

عفتی تاکید کرد: همه والدین سعی می کنند تا فرزندان خود را به بهترین روش تربیت نمایند و فرزندی سالم به جامعه تحویل دهند. برای این منظور لازم است از ویژگی های متفاوت هر یک از مراحل سنی و شیوه های برخورد با آنها آشنایی لازم داشته باشند. نوجوانان موجوداتی حساس هستند و اگر والدین به نوجوان شان بها بدهند، از آنها در مورد امور و مسائل خانواده و… مشورت خواهی کنند، آنان را تحقیر نکنند و از نظرات و پیشنهادات شان استقبال کنند، مسلما شخصیتی با اعتماد به نفس، با اراده و مسئولیت پذیر بار خواهند آورد.

وی اضافه کرد: در صورتی که اگر والدین به هر بهانه ای و یا حتی به خاطر مشکلات ناشی از روابط بین خودشان، عرصه را به نوجوانشان تنگ کنند، مدام به آنها امر و نهی کنند و یا در هر زمینه آنان را محدود کنند، نوجوان آنها را دشمن خود می پندارد و به مخالفت بر می‌خیزد. حرف زدن با نوجوان و شناخت مشکلات وی می تواند تاثیر مهمی در کنترل رفتارهای پرخاشگرانه او داشته باشد. مهم این است که والدین و فرزندان درک متقابلی نسبت به هم داشته باشند.

این کارشناس ارشد مشاوره، با تاکید بر اینکه محبت و عشق ورزیدن به فرزندان نقش مهمی در سلامت روحی و روانی آنها دارد، خاطرنشان کرد: محبت می تواند نوجوانان را به افرادی نیرومند، با اعتماد به نفس و متکی به خود بار بیاورد. بنابراین بهتر است والدین این عشق و محبت را بدون قید و شرط نثار فرزندان خود کنند. هیچ چیز به اندازه این موضوع که والدین شان همیشه آنها را دوست دارند نمی‌تواند در آنها احساس امنیت ایجاد کند. پس بهتر است در این فرصت ها فرزندانمان را بیشتر ببوسیم، در آغوش بگیریم، نوازش کنیم و برای آنها ارزش قائل شویم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=55579

ثبت نظر

-