تیم‌های موفقی که نابود شدند؛ از آژاکسِ کرویف تا پورتوی مورینیو

  • کد خبر : 54988
  • 11 اردیبهشت 1399 - 6:00
تیم‌های موفقی که نابود شدند؛ از آژاکسِ کرویف تا پورتوی مورینیو

تیم‌های موفقی که نابود شدند؛ از آژاکسِ کرویف تا پورتوی مورینیوبه گزارش نیوز، برخی تیم‌ها در تاریخ فوتبال بیش از آنچه انتظار می‌رفت، موفق بودند و پس از آن با بازار بی‌رحمانه نقل‌وانتقالات مواجه شدند تا دارایی باارزش‌شان را باشگاه‌های دیگر از آنها بگیرند. اینکه بازیکن‌های بااستعداد برای پیشرفت تیم‌شان را ترک کنند، مسئله جدیدی نیست اما اینکه یک تیم غارت شود، تلخ و دردناک است. برخی از تیم‌هایی که پس از موفقیت این‌طور غارت شدند را نشریه «مارکا» معرفی کرده است.

آژاکس

سال‌های ۱۹۷۱، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳ قهرمان جام باشگاه‌های اروپا شدند. سال ۱۹۷۳ یوهان کرویف آمستردام را به مقصد بارسلونا ترک کرد. با ترک آژاکس توسط ستاره‌های باشگاه، پروژه موفقیت‌های‌شان دچار اختلال شد. یوهان نیسکنس و جانی رپ سال ۱۹۷۴ به بارسلونا و والنسیا رفتند و پس از آنها آری هان و هورست بلاکنبرگ هم یک سال بعد راهی اندرلخت و هامبورگ شدند. آن تیم آژاکس ۳ مرتبه قهرمان اردیویزی و ۳ مرتبه هم قهرمان جام‌حذفی شده بود.

آژاکس 1973

پورتو

با قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپای ۲۰۰۴ تیم ژوزه مورینیو همه را متعجب کرد. آنها در فینال موناکو را شکست داده بودند. پس از آن بود که ریکاردو کاروالیو و پائولو فریرا همراه مورینیو به چلسی رفتند. در همان زمان دکو، کارلوس آلبرتو و پدرو مندس هم راهی بارسلونا، کورینتیانس و تاتنهام شدند. قبل از قهرمانی در لیگ قهرمانان، این تیمِ پورتو در جام یوفا هم قهرمان شده بود و ۲ مرتبه قهرمان لیگ برتر پرتغال و یک مرتبه هم قهرمان جام‌حذفی شدند.

پورتو 2004

موناکو

تیم طلایی موناکو که به نظر می‌رسید برای موفقیت ساخته شده اما دوران کوتاهی داشت. پس از اینکه سال ۲۰۱۷ تیم‌های بزرگی را در لیگ قهرمانان اروپا کنار زدند، ستاره‌های‌شان جدا شدند. سال ۲۰۱۷ بنژامن مندی و برناردو سیلوا به منچسترسیتی و تیموئی باکایوکو به چلسی رفتند. سال ۲۰۱۸ هم کیلیان امباپه به پاری‌سن‌ژرمن پیوست، توماس لمار به اتلتیکومادرید رفت، فابینیو راهی لیورپول شد و ژوآئو موتینیو را ولورهمپتون به خدمت گرفت. موناکو قهرمان لیگ یک فرانسه شده بود و تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان پیش رفت.

موناکو 2017

ستاره‌سرخ

تیم قدرتمند یوگسلاوی سابق سال ۱۹۹۱ در جام باشگاه‌های اروپا قهرمان شد. آنها در ضربات‌پنالتی مارسی را شکست دادند. قبل از آن فینال هم جدایی برخی ستاره‌های‌شان اعلام شده بود. رابرت پروسینچکی راهی رئال‌مادرید شد. یک سال بعد هم دیان ساویچویچ به میلان، ولادیمیر یوگوویچ به سمپدوریا، سینیشا میهایلوویچ به رم، دارکو پانچف به اینتر و میودراگ بلوددیچی به والنسیا پیوستند. ستاره‌سرخ هم ۳ فصل قهرمان لیگ شده بود و یک جام‌حذفی هم برد.

ستاره‌سرخ 1991

آژاکس

دومین دوره‌ای که آژاکس را غارت کردند به سال ۱۹۸۷ برمی‌گردد که قهرمان جام‌در‌جام اروپا شده بودند. مارکو فان‌باستن و فرانک ریکارد نام‌های بزرگ این تیم بودند که به اسپورتینگ‌لیسبون و میلان پیوستند. سونی سیلوی هم از بازیکنان برجسته آن تیم آژاکس بود که به راسینگ پاریس پیوست. آن تیمِ آژاکس هم ۲ مرتبه قهرمان جام‌حذفی شده بود.

آژاکس 1987

دورتموند

در سال ۱۹۹۷ که دورتموند موفق شد در فینال لیگ قهرمانان اروپا یوونتوس را مغلوب کند، ستاره‌ها و بازیکنان کلیدی‌اش را بردند. کارل هاینتس ریدله به لیورپول رفت، پائولو سوسا به اینتر پیوست و پل لمبرت راهی سلتیک شد. سال بعد هم هایکو هرلیش راهی فیورنتینا شد، اشتفان کلوس را گلاسکو رنجرز جذب کرد و اشتفان فروند هم به تاتنهام پیوست. زنبورها آن زمان ۲ مرتبه قهرمان بوندس‌لیگا هم شدند.

دورتموند 1997

پالمیراس

سال ۱۹۹۴ در جام برنابئو بازیکنان پالمیراس در تیررس باشگاه‌های بزرگ قرار گرفتند. آن تیم ۲ فصل قهرمان لیگ برزیل شده بود. همان سال مازینیو به والنسیا پیوست، زینیو و سامپایو به یوکوهاما ملحق شدند. یک سال بعد هم روبرتو کارلوس و زاگو به اینتر و کاشیوا پیوستند. ریوالدو سال ۱۹۹۶ به دپورتیوو لاکرونیا رفت و فلاویو کونسیسائو هم همراه او به همین تیم ملحق شد. دیالمینیا هم دیگر بازیکن پالمیراس بود که سال بعد لاکرونیا به خدمت گرفت.

تیم‌های موفقی که نابود شدند؛ از آژاکسِ کرویف تا پورتوی مورینیو

آژاکس

و باز هم آژاکس. قهرمان لیگ قهرمانان اروپای ۱۹۹۵ که میلان را با تیم بی‌نظیرش در فینال برد. ابتدا کلارنس سیدورف به سمپدوریا پیوست. سال بعد فینیدی جرج راهی رئال بتیس شد و نوانکو کانو به اینتر پیوست. میشائیل رایزیگر و ادگار داویدس را هم میلان برد. سال ۱۹۹۷ هم مارک اوورمارس به آرسنال پیوست و پاتریک کلویورت را میلان جذب کرد. آنها یک فصل دیگر هم فینالیست لیگ قهرمانان شدند. ۳ قهرمانی اردیویزی را هم آن سال‌ها کسب کردند.

آژاکس 1995

مارسی

سال ۱۹۹۳ مارسی در فینال لیگ قهرمانان موفق شد میلان پرستاره را شکست دهد اما برنارد تاپی مالک مارسی تا توانست ستاره‌های تیمش را فروخت. آلن بوکسیچ به لاتزیو، مارسل دسایی به میلان، عابدی پله به لیون، فرانک سوآزی به آتالانتا ملحق شدند. سال بعد از آن هم دیدیه دشان به یوونتوس رفت، بولی راهی رنجرز شد و رودی فولر هم به بایرلورکوزن پیوست. پیش از آن قهرمانی، مارسی ۲ مرتبه قهرمان لیگ فرانسه شده بود.

مارسی 1993

لاتزیو

لاتزیو بعد از سال ۲۰۰۰ که هم سری A و هم کوپا ایتالیا را برد، ستاره‌هایش را از دست داد. پیش از این سال هم قهرمان جام‌در‌جام اروپا شده بودند. آلن بوکسیچ راهی میدلزبورو و سرژیو کونسیسائو و ماتیاس آلمیدا راهی پارما شدند. خوان سباستین ورون سال بعد به منچستریونایتد پیوست و پاول ندود و مارسلو سالاس را یوونتوس به خدمت گرفت. الساندرو نستا هم سال ۲۰۰۲ پیراهن میلان را برتن کرد.

لاتزیو 2000

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=54988

ثبت نظر

-