روزه داری و کنترل فشار خون

  • کد خبر : 54972
  • 29 فروردین 1400 - 15:28
روزه داری و کنترل فشار خون

بیمارانی که فشار خون کنترل شده داشته و عارضه دیگری نداشته باشند، می‌توانند با مشورت پزشک معالج اقدام به روزه‌داری کنند.

قاتل خاموش

فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش نامیده می‌‌شود؛ زیرا بیماران مبتلا به فشار خون بالا ممکن است سال‌ها علائم نداشته باشند. اکثر مطالعات پزشکی نشان داده است که بیماران مبتلا به فشارخون بالا می‌توانند فشار خون خود را بدون عوارض و سایر مشکلات پزشکی معالجه کنند

پرفشاری خون یکی از مشکلات شایع است که می تواند زمینه ساز عوارض جدی بر سلامتی به خصوص سکته مغزی و ایست قلبی شود.

<<< بیشتر بخوانید:

بیماری خاموشی که چندین برابر کرونا قربانی می گیرد

به طور کلی اگر فشار جریان خون در عروق از ۱۴۰ میلی متر جیوه بالاتر باشد، «فشار خون بالا» گفته می شود. البته این میزان باید طی سه مرحله و در دوره ای سه تا شش ماهه باشد.

روزه و فشار خون

سبک غذایی

تاثیر جدی بر کنترل فشار خون دارد و جالب این‌که نتایج بررسی محققان نشان می دهد که روزه تاثیر مثبتی بر کاهش فشار خون دارد.

در واقع روزه گرفتن باعث پاک‌سازی خون، کاهش تصلب شریان و تنظیم سطح پتاسیم و سدیم در خون می شود که در نتیجه فشار خون نیز به حد عادی می رسد.

طی سه تا پنج روز پس از روزه داری، غلظت خون کاهش و جریان خون بهبود می یابد و قلب نیاز به تلاش کمتری برای پمپاژ خون دارد و به همین دلیل قلب توان بازیابی و احیا پیدا می کند.

روزه و فشار خون

 

البته باید پس از یک افطار اولین روزه داری، فرد میزان فشار خون را کنترل و در این زمینه با پزشک مشورت کند. در بعضی افراد توصیه می شود روز درمیان یا دو روز درمیان روزه بگیرند.

همچنین طی دوران روزه داری باید به اصول تغذیه صحیح و مصرف مایعات کافی توجه داشت و حتما وضعیت سلامت عمومی، بروز علایم هشدار افزایش فشار خون و دیگر بیماری های زمینه ای توسط پزشک کنترل شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=54972

ثبت نظر

-