تغییر ویروس کووید ۱۹ و ضرورت بروزرسانی مدل های اپیدمیولوژیک| مصاحبه اختصاصی

  • کد خبر : 54174
  • 10 اردیبهشت 1399 - 10:00
تغییر ویروس کووید ۱۹ و ضرورت بروزرسانی مدل های اپیدمیولوژیک|  مصاحبه اختصاصی

کد خبر: ۱۵۱۲۴۴

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ – ۰۸:۲۰

گفتگوی عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی با نیوز:

کشورها باید پدافند خود را نسبت به این عوامل بیولوژیک بالا ببرند و آمادگی دفاع زیستی ما باید خیلی بالا باشد تا بتوانیم در مقابل چنین خطراتی مقابله کنیم.

در بخش اول گفتگو چندین مسأله را مورد بررسی قرار دادیم که از آن جمله می توان به وضعیت جهش ویروس کرونا در ایران براساس آخرین یافته ها، نگرانی جامعه جهانی در خصوص اثربخشی یا عدم اثربخشی واکسن کرونا و قدرت و سرعت بیماری زایی در نژاد ایرانی اشاره کرد؛

خبرنگار نیوز در قسمت دوم گفتگوی اختصاصی با دکتر سید مهدی سیدی، مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشیار پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، طبیعی یا ساختگی بودن ویروس کرونا و اهمیت بروزرسانی یافته های پژوهشی در خصوص جهش کرونا برای برنامه ریزی های کلان کشور صحبت کردند.

احتمالاتی در خصوص ساختگی بودن ویروس کووید ۱۹

دکتر سیدی گفت: ویروس کرونا منشأ حیوانی دارد اما امکان اینکه در آن تغییر ژنتیکی داده شده باشد، کم نیست. در واقع سال هاست استفاده عوامل بیولوژیک و عوامل بیماری زا به عنوان سلاح بیولوژیک مطرح بوده است و برخی از کشورها برای چنین کارهایی اقدام می کنند.

کشورها باید پدافند خود را نسبت به این عوامل  بیولوژیک بالا ببرند و آمادگی دفاع زیستی ما باید خیلی بالا باشد تا بتوانیم در مقابل چنین خطراتی مقابله کنیم.

او افزود: پس احتمال وجود ویروس ها، باکتری و موجودات دیگری که ساخته ی بشر باشد وجود دارد. اما در حال حاضر در خصوص ساختگی بودن ویروس کووید ۱۹ در آزمایشگاه باید اسناد و شواهد علمی بسیار بیشتری در اختیار داشته باشیم و نیاز به تحقیق و بررسی  بیشتری دارد.

وی تأکید کرد: کشورها باید پدافند خود را نسبت به این عوامل  بیولوژیک بالا ببرند و آمادگی دفاع زیستی ما باید خیلی بالا باشد تا بتوانیم در مقابل چنین خطراتی مقابله کنیم.

همچنین عضو شاخه زیست شناسی فرهنگستان علوم با بیان اینکه  سه عامل در انتشار ویروس ها اثرگذار است؛ گفت: عوامل طبیعی، عوامل تصادفی و عوامل عمدی و ساختگی. این سه بحث همیشه و حتی همزمان با هم در خصوص کووید ۱۹ هم مطرح است.

تغییر ویروس و ضرورت بروزرسانی مدل های اپیدمیولوژیک

سیدی ادامه داد: یافته های من در مقاله براساس توالی یابی و بررسی تعداد جهش های ویروس کرونا در ماه اسفند بوده و همه ی داده ها مستند می باشد و برای اولین بار جهش های ویروس را در داخل جمعیت خودمان  گزارش کردم ولی از آن تاریخ به بعد نمی توانم قطعی صحبت کنم چون امکان دارد تعداد بسیار بیشتری جهش ایجاد شده باشد.

همچنین وی به نیوز گفت: وقتی به مدل های اپیدمیولوژیک می رسیم، زمانی این مدل ها قدرت زیادی دارند که ویروس ثابت باشد اما این ویروس در حال تغییر است و نمی توانیم یک مدلی را در یک زمان به بقیه ی زمان ها تعمیم دهیم و اظهار نظر کنیم. باید مدل ما برای مواجهه با ویروس تغییر کند.

بررسی هفتگی و ماهانه وضعیت ویروس در کشور برای برنامه ریزی های کلان در آینده!

مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در  پاسخ به اینکه آیا در دی ماه و آذر سال جاری شیوع مجدد کرونا را خواهیم داشتیم هم بیان داشت: باید بدانیم که الان وضعیت جهش ویروس به چه صورت است و اگر این جهش ها به سمت ضعیف شدن ویروس جلو می روند، ما در آینده یک ویروس ضعیف در جامعه داریم یا برعکس.

اینکه چه مقدار ماسک و الکل و تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا تولید کنیم یا نکنیم، نیاز به این داریم که وضعیت جهشی ویروس و ضعیف تر و قوی تر شدن آن را بفهمیم 

او بررسی هفتگی و ماهانه ی وضعیت جهش و انتشار ویروس بر تمام سیاست ها و استراتژی های کشور در مقابله و مواجهه و بقیه برنامه های اجرایی بسیار اثرگذار دانست و عنوان کرد: این کار باعث باعث می شود ما  بفهمیم برای حفاظت و کنترل بیماری برای پاییز و زمستان پیش رو، چه کارهایی باید انجام دهیم. مثلا اینکه در صورت شیوع ویروس  چه مکان هایی می تواند باز باشند و فعالیت کنند و چه مکان هایی باید بسته و نیمه تعطیل شوند.

ارتباط مستقیم افزایش یا کاهش جهش ویروس با تولید تجهیزات پزشکی

دکتر سید مهدی سیدی در ادامه گفت: مثلا برای اینکه بدانیم برای  پاییز و  زمستان سال جاری چه مقدار ماسک و الکل و تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا تولید کنیم یا نکنیم، نیاز به این داریم که وضعیت جهشی ویروس و ضعیف تر و قوی تر شدن آن را بفهمیم زیرا اگر ویروس در حال ضعیف شدن باشد، ممکن است همه گیری مجدد ایجاد نکند که نیاز به تولید ماسک، الکل و واکسن و غیره ضرورت یابد.

او اضافه کرد: اینکه بگوییم مثلا ۵۰ میلیون ماسک نیاز داریم یا اصلا نیاز به ماسک نداریم یا یک میلیون لیتر الکل می خواهیم یا یک لیتر الکل! همه این ها بستگی به این دارد که برنامه ریزان کشور بدانند که ویروس چه جهشی هایی دارد و در چه وضعیتی قرار دارد. زیرا تولید تجهیزات پزشکی برای کشور هزینه بر است و می تواند در صورت اضافه ی تولید اعتراضات صنفی و اجتماعی را در پی داشته باشد.

دکتر سیدی با بیان اینکه از طرفی فعال شدن ویروس در سال جاری نیاز به تولید چند برابری تجهیزات پزشکی در کشور دارد هم گفت:  در کل برنامه ریزی های بلند مدت ما برای مقابله با کرونا به این بستگی دارد که هفته ای یکبار گزارشی دقیق از جهش ویروس داشته باشیم تا بتوانیم براساس آن برنامه ریزی کنیم. متأسفانه هم اکنون چنین داده های بروزی را نداریم.

کشورهایی چون چین، آمریکا و کشورهای غربی مرتبا در حال داده پردازی  برای ویروس کرونا هستنداما ما متأسفانه هم اکنون چنین داده های بروزی را نداریم

چین و آمریکا مرتبا در حال داده پردازی برای ویروس کرونا هستند

دانشیار پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری تأکید کرد: در مورد ویروس کرونا وظیفه داریم بدانیم که ویروس چه تغییراتی کرده و در چه وضعیتی قرار دارد و براساس تغییراتی که ویروس داشته استراتژی هایی را برای مقابله با آن پیاده کنیم.

دکتر سید مهدی سیدی در آخر با اشاره به اینکه کشورهایی چون چین، آمریکا و کشورهای غربی مرتبا در حال داده پردازی  برای ویروس کرونا هستند، به نیوز گفت: این مسأله در کنترل ویروس ها بسیار ضروری است  چون به طور طبیعی دو مسأله در ویروس اتفاق می افتد یکی جهش است و یکی  نوترکیبی . ما باید بدانیم این ویروس چه جهشی پیدا کرده، اصلا ممکن است غیرفعال شده باشد یا برعکس در آینده بسیار فعال شود.

گفتگو: مشکات سخاوتی

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=54174

ثبت نظر

-