سه فهرست بهای برق برای نخستین بار در کشور اجرایی می شود

  • کد خبر : 53306
  • 09 اردیبهشت 1399 - 12:32
سه فهرست بهای برق برای نخستین بار در کشور اجرایی می شود
به گزارش نیوز،

مصطفی رجبی سخنگوی صنعت برق کشور با بیان این که این فهارس بها، با تلاش‌های مشترک دفتر بررسی‌های فنی بازرگانی توانیر و امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری سندیکای صنعت برق تدوین و نهایی شده گفت: فهارس بهای مورد اشاره توسط محمدباقر نوبخت ، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، جهت اجرا، ابلاغ شد.

اخبار اقتصادی-  سخنگوی صنعت برق با بیان این که این فهرست‌های بها در سه نسخه تدوین شده است، بیان کرد: این فهارس شامل بهای تجهیزات پایه رشته پست‌های انتقال و فوق توزیع نیروی برق، رشته خطوط هوایی انتقال و فوق توزیع و خطوط زمینی انتقال و فوق توزیع نیروی برق است که به صورت جزئی به هرکدام از این موارد پرداخته است.

رجبی با اشاره به این که در تدوین هر کدام از این فهرست‌های بها بیش از ۲۰ نفر از کارشناسان و متخصصان سازمان برنامه و بودجه، شرکت توانیر، سندیکای صنعت برق، شرکت‌های برق منطقه‌ای و مشاوران صنعت برق مشارکت جدی داشتند، تصریح کرد: از این پس برای تهیه تجهیزات مورد نیاز طرح‌های انتقال، فوق توزیع برق کشور و همچنین اجرای پروژه‌های مربوطه، از فهارس بهای مذکور استفاده خواهد شد که این موضوع می‌تواند باعث ایجاد وحدت رویه در کلیه پروژه‌ها و همچنین ایجاد ساختار مناسبی جهت تعدیل پروژه‌ها شود.

او اظهار کرد: با توجه به ابلاغ فهارس مذکور، محمدحسن متولی زاده مدیر عامل شرکت توانیر نیز ضمن لغو امکان استفاده عمومی از دستورالعمل‌های مابه التفاوت ارز و فلز ابلاغی این شرکت، بر استفاده از شیوه اجرا تعدیل همه پیمان‌ها بر اساس شاخص‌های فهارس بهای مذکور تاکید نمود.

سخنگوی صنعت برق افزود: تغییر ساختار ضوابط تعدیل در صنعت برق گام مهمی در پیشگیری از ایجاد مخاطرات احتمالی درپروژه‌ها ناشی از افزایش شدید نرخ ارز و فلزات و سایر عوامل موثر بر قیمت کالا و خدمات خواهد بود.

به گفته رجبی تهیه، تدوین و ابلاغ فهارس بهای واحد پایه در رشته‌های مختلف جزو مسئولیت‌هایی بوده که از زمان تشکیل سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد نظام فنی و اجرایی کشور موضوع ماده ۳۴ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه، به منظور ایجاد هماهنگی و یکنواختی در برآورد هزینه‌های اجرای پروژها، انجام شده است.

رجبی مشهدی با بیان این که نخستین فهرست بهای واحد پایه در سال ۱۳۵۵ ابلاغ شده بود، بیان کرد: از آن پس، فهارس یاد شده هر ساله با استعلام بهای کالا‌ها و عوامل و کسب بازخورد از جامعه مهندسی و مجریان کشور بروزرسانی شده و مورد بازنگری، توسعه و اصلاح قرار می‌گرفت.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: تدوین فهارس بهای مورد نیاز صنعت برق کشور توسط سازمان برنامه و بودجه از سال ۱۳۵۵ آغاز و طی یک دوره سه ساله و پس از تشکیل جلسات مستمر کارشناسی با خبرگان صنعت برق انجام و ساختار اولیه فهارس مذکور در قالب بخشنامه‌های شرح ردیف در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد.

رجبی مشهدی اضافه کرد: در ادامه این روند، از سال ۱۳۹۷ بازنگری شرح ردیف‌ها و تعیین قیمت‌های آن‌ها دوباره در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و در نهایت با مشارکت شرکت توانیر و تشکیل کارگروه‌های کارشناسی با مشارکت بیش از ۲۸۰۰ نفر ساعت از خبرگان صنعت برق، فهارس بهای واحد پایه رشته خطوط هوایی، خطوط زمینی و پست‌های انتقال و فوق توزیع نیروی برق تدوین و ابلاغ شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=53306

ثبت نظر

-