اتفاقی تلخ / خانه استاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب تخریب شد + عکس

  • کد خبر : 51019
  • 07 اردیبهشت 1399 - 6:54
اتفاقی تلخ / خانه استاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب تخریب شد + عکس

به گزارش نیوز، بارش‌های شدید اخیر و عدم مقاوم بودن سبب منزل قدیمی استاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب شد که قرار بود با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری بازسازی شود، تخریب شد.

رئیس پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار  گفت: در اثر بارش باران شدید سال‌جاری بخشی از خانه استاد حمید سبزواری معروف به پدر شعر انقلاب فرو ریخته است.

تخریب بخشی از خانه استاد حمید سبزواری بر اثر بارش شدید باران

محسن برآبادی با بیان اینکه دیوار جنوبی و هشتی ورودی ضلع جنوبی خانه استاد حمید سبزواری تخریب شده است، افزود: دیوار جنوبی و این بخش ساختمان مصالح عمده آن خشت و گل بود بنابراین غیرمقاوم و از استحکام لازم در برابر حوادث طبیعی برخوردار نبوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه خانه مرحوم استاد حمید سبزواری در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است، پایگاه میراث فرهنگی خیلی در مورد حفاظت و مرمت این آثار نمی‌تواند ورود پیدا کند.

رئیس پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار قدمت خانه تاریخی استاد سبزواری را مربوط به اواخر دوره قاجار دانست.

تخریب خانه پدر شعر انقلاب در سبزوار

فرزند ارشد زنده یاد حمید سبزواری نیز گفت: طی دو سال گذشته قراردادی با دانشگاه حکیم سبزواری بسته بودیم تا ضمن مرمت این خانه تاریخی، جهت فعالیت‌های فرهنگی از آن استفاده کنند اما دانشگاه هیچگونه مرمتی انجام نداد.

محسن ممتحنی افزود: با تغییر ریاست دانشگاه به‌کلی این خانه رها شد که این باعث آسیب‌پذیری بنا در مقابل باد و باران شد.

گفتنی است؛ حسین آقا ممتحنی معروف به «حمید سبزواری» شاعر معاصر که پدر شعر انقلاب لقب گرفته سحرگاه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در ۹۱ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران چشم از جهان فروبست، وی روز ۲۶ خرداد در بوستان جانبازان شهر سبزوار به خاک سپرده شد.

همچنین منزل پدر شعر انقلاب اسلامی با هدف بهره‌برداری ادبی و فرهنگی طی قرادادی به دانشگاه حکیم سبزواری واگذار شده بود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=51019

ثبت نظر

-