جاذبه های دریاچه سوان ارمنستان از بزرگ‌‌ترین دریاچه‌‌های کوهستانی آب شیرین

  • کد خبر : 5082
  • 01 آبان 1400 - 13:12
جاذبه های دریاچه سوان ارمنستان از بزرگ‌‌ترین دریاچه‌‌های کوهستانی آب شیرین

نیوز: دریاچه سوان، از معروف ترین جاذبه های گردشگری در کشور ارمنستان است که در نزدیکی شهر ایروان قرار دارد. این دریاچه در تابستان ها آب و هوای ایده آلی دارد و می تواند برای گذراندن ساعاتی خوش در لیست مکان های گردشگری در این کشور قرار بگیرد. ارمنستان، کشور کوچک و همسایه ایران بوده که به راحتی با ماشین شخصی می توانید به این کشور سفر کنید و از طبیعتش لذت ببرید. در این مطلب می خواهیم در مورد یکی از بهترین جاذبه‎های دریاچه سوان ارمنستان صحبت کنیم.

معرفی جاذبه‎های دریاچه سوان ارمنستان

چشمان آبی ارمنستان لقبی است که به بزرگترین دریاچه ارمنستان و منطقه قفقاز داده شده است. دریاچه سوان ارمنستان با مساحت کلی پنج هزار کیلومتر مربع، در نزدیکی ایروان و در پارک ملی سوان قرار دارد. دریاچه سوان ۷۴ متر طول و ۳۲ کیلومتر عرض داشته و خودش به تنهایی ۱۳۶۰ متر مربع مساحت دارد.

سوان را می توان از جمله بزرگترین دریاچه های آب شیرین در قاره اروسیا دانست. حجم آب سوان ۳۳٫۲ مترمکعب و متوسط عمق آن ۲۶٫۸ متر است. دریاچه سوان دارای دو بخش شمال غربی و جنوب شرقی بوده که قسمت کوچکتر در شمال غربی قرار دارد و بیشترین عمق آن ۸۵٫۹ متر است.

جاذبه‎های دریاچه سوان ارمنستان

همچنین، بخش جنوب شرقی بزرگتر و عمق آن کمتر (حداکثر ۳۹٫۹۲ متر) است.. در نزدیکی این دریاچه، شهری به همین نام وجود دارد که می توانید در آنجا اقامت داشته باشید و از جاذبه هایش دیدن کنید. به طور کلی تفریحات و سرگرمی های بسیاری در سوان در نظر گرفته شده که در سفر به این منطقه نباید آن ها را از دست بدهید.

اگر به ایروان سفر می کنید، به خصوص اگر زمینی است، حتما از دریاچه سوان ایروان دیدن کنید و از امکاناتش استفاده ببرید. در اطراف دریاچه سوان ایروان جاذبه های متعددی وجود داشته و گردشگران بسیاری را جذب خود می کند که در ادامه به معرفی این جاذبه ها می پردازیم.

سواحل دریاچه سوان

ارمنستان با توجه به موقعیت جغرافیایی، به هیچ دریایی مرتبط نیست و تنها دریاچه سوان به عنوان بزرگترین قسمت آبی آن شناخته می شود و به همین دلیل، سواحل آن بسیار مورد توجه مردم این کشور و به خصوص مردم ایروان قرار می گیرند.

امروزه، سواحلی برای همه افراد در سوان وجود داشته که در هر کدام امکانات و تفریحاتی در نظر گرفته شده اند که از جمله این امکانات می توان به پارکینگ، سرویس بهداشتی، خدمات درمانی، زمین بازی کودکان، زمین ورزش اشاره کرد.

جاذبه‎های دریاچه سوان ارمنستان

در گذشته، هتل و ویلاهای شخصی بسیاری دور تا دور دریاچه ساخته شدند و سواحل خصوصی روز به روز گسترش پیدا کردند تا آنکه در سال ۲۰۱۱ دولت ارمنستان، چنین ساخت و سازهایی را متوقف کرد تا آنکه فضایی برای عموم مردم به وجود آید. در قسمت شمال و شمال غربی دریاچه سوان ارمنستان، بهترین سواحل با هتل و امکانات متعدد وجود دارند.

کلیسای سواناوانک

در قرن ۹ میلادی، دستور ساخت کلیسا سواناوانک توسط دختر پادشاه آن زمان، شاهدخت مریم داده شد. این کلیسا در جزیره دریاچه سوان قرار دارد و در واقع شامل دو کلیسا می شود. در این بنا از دو گنبد ۸ ضلعی شبیه به هم استفاده شده است. دسترسی به این کلیسا بعد از آنکه قسمتی از دریاچه خشک و به خشکی متصل شد، به راحتی صورت می گیرد و دیگر نیازی به قایق نیست.

کلیسای سنت جیکوب

اگر به دیدن کلیسا سواناوانک بروید، در کنار آن کلیسای سنت جیکوب را خواهید دید. در نمای این کلیسا از سنگ توف استفاده شده که رنگ این بنا را سیاه کرده است. کلیسای سنت جیکوب معمولا خلوت بوده و به راحتی راهبانی که مشغول به فعالیت در جوار دریاچه سوان ارمنستان هستند، دیده می شوند.

جاذبه‎های دریاچه سوان ارمنستان

قبرستان نوراتوس

از جاذبه‎های دریاچه سوان ارمنستان بزرگترین مجموعه خاچکارها یا قبرهای قدیمی در دنیا، قبرستان نوراتوس در قسمت غربی دریاچه سوان است. این قبرستان را در یک روستای تاریخی در همین حوالی پیدا خواهید کرد. در این قبرستان که متعلق به قرن ۱۰ میلادی است، ۹۰۰ خاچکار وجود دارد.

>>>بیشتر بخوانید:

جذاب ترین جاذبه های گردشگری مصر

هر کدام از خاچکارها یا قبرها دارای تزئینات و نقوش متفاوت بوده و همین موضوع باعث جذابیت بیشتر آن شده است. در واقع خاچکارها نمادی از فرهنگ مردم ارمنستان و تاریخ این کشور هستند. قبرستان خاچکار شهر جلفا قبل از آنکه توسط دولت جمهوری آذربایجان تخریب شود، به عنوان بزرگترین قبرستان خاچکار در دنیا شناخته می شد.

تفریحات و فعالیت ها

کایت سرفینگ

ترکیب دو ورزش کایت سواری و موج سواری، ورزشی به نام کایت سرفینگ را به وجود آورده که بسیار هیجانی و جذاب است. در کایت سرفینگ سوار بر یک تخته شنا می شوید که به یک کایت وصل شده است. توجه داشته باشید که اگر می خواهید کایت سرفینگ را تجربه کنید، باید حتما آموزش ببینید.

کایت سرفینگ

ویک بوردینگ

یکی دیگر از ورزش و سرگرمی های هیجانی جاذبه‎های دریاچه سوان ارمنستان، ویک بوردینگ است. در این ورزش به یک قایق موتوری وصل می شوید و بر روی آب موج سواری می کنید. هر دور ویک بوردینگ یک ربع بوده که با توجه به شرکت اجرا کننده آن، هزینه متفاوتی دارد و معمولا ۲۵ دلار است.

پاراگلایدر

تفریح هوایی این منطقه، پاراگلایدر بوده که تجربه بسیار خوبی از هر نظر است. در پاراگلایدر سواری مناظر زیبایی از این منطقه و دریاچه دیده می شوند که حتما آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

هر دور پاراگلایدر سواری ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بوده که هزینه آن با توجه به خدماتی که می خواهید، بین ۴۰ هزار تا ۴۸ هزار درام ارمنستان است. توجه داشته باشید که بلیت پاراگلایدر را در ایروان خریداری کنید. بهترین زمان برای این ورزش جذاب، جولای تا سپتامبر است.

پاراگلایدر

کایت سرفینگ

از امکانات موجود در جاذبه‎های دریاچه سوان ارمنستان جت اسکی و قایق های موتوری بوده که این ها در اسکله در نظر گرفته شده اند.

عکاسی

مناظر اطراف دریاچه آنقدر زیبا هستند که با هر وسیله ای عکس های بسیار زیبایی خواهید گرفت. بسیاری از افراد بومی این منطقه برای عکاسی به این دریاچه می آیند.

ماهیگیری

افراد محلی و بومی بسیاری در دریاچه به ماهیگیری مشغول هستند. شما به عنوان یک گردشگر می توانید این افراد وسایل مورد نیاز را از این افراد قرض بگیرید و با راهنمایی آنان به این کار مشغول شوید.

پرنده نگری

از جاذبه‎های دریاچه سوان ارمنستان علاوه بر موجودات آبزی، پرنده های مهاجر بسیاری در این دریاچه وجود دارند که برای عکاسان و علاقمندان به محیط زیست و موجودات زنده بسیار جذاب خواهند بود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=5082

ثبت نظر

-