اولتیماتوم آمریکا به عراق

  • کد خبر : 50466
  • 06 اردیبهشت 1399 - 18:48
اولتیماتوم آمریکا به عراق
به گزارش نیوز،

مهلت آمریکا به عراق برای قطع واردات گاز از ایران تا ۴۸ ساعت دیگر به پایان می‌رسد.

اخبار اقتصادی- ایالات متحده آمریکا به عراق اولتیماتوم داده است که گاز وارداتی ایران را از کشور‌های دیگر جایگزین و تامین کند این درحالی است که لؤی خطیب، وزیر انرژی عراق، به نشریه تخصصی پلاتز گفته که اجرای پروژه‌های صنعت گاز بدای تامین انرژی نیازمند چندین سال زمان است.

این معافیت از تحریم‌های آمریکا برای هفتمین بار تمدید شد، اما مدت زمان آن نسبت به معافیت‌های گذشته کمتر بوده است.

طبق گزارش بانک جهانی، وابستگی عراق به واردات گاز و سایر واردات، سالانه هشت میلیارد دلار هزینه دارد و با احتساب یارانه‌های برق در سال ۲۰۱۷، بیش از ۱۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

به گفته وزیر برق عراق، این سرمایه‌گذاری‌ها مستلزم زمان مناسب و شرایط مساعد است. فعلا همه در گوشه‌ای مانده و به نظاره چالش‌های بازار‌های نفت و سیر تحولات در روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده نشسته‌اند.

عراق اخیرا مجموعه‌ای از اقدامات را برای افزایش ظرفیت گاز از طریق جمع کردن گاز در میادین نفتی و جلوگیری از مشعل سوزی اعلام کرده است. ثامر غضبان، وزیر نفت عراق سال گذشته دو توافقنامه را برای گرفتن گاز دو میدان نفتی جنوب این کشور امضا کرد که می‌تواند ۷۵۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز تولید کند.

اخیرا وزیر نفت عراق و مقامات دولت منطقه‌ای کردستان با بررسی پیشنهاد استفاده از گاز این منطقه در شمال کشور به عنوان خوراک در نیروگاه‌های سراسر عراق موافقت کرده‌اند. دولت مرکزی عراق همچنین علاقمند به سرمایه‌گذاری در میادین گازی منطقه کردستان است.

بر اساس گزارش پلاتس، تحلیلگران می‌گویند این پیشنهاد نشان می‌دهد که عراق ممکن است سیاست انرژی داخلی باثبات تری ایجاد کند که سیاست زدگی کمتری دارد. منطقه کردستان منابع گازی وسیعی دارد که فضای سرمایه گذاری در آن‌ها برای سرمایه گذاران خارجی نسبت به سایر نقاط عراق مطمئن‌تر است. توسعه این منابع و فروش آن‌ها به دولت فدرال عراق منطقی به نظر می‌رسد. فعلا عراق به ادامه افزایش تولید نیرو نیاز دارد که باید هر سال رشد کند در حالی که هر گونه سرمایه‌گذاری به بسیاری از عوامل مبهم شامل سیاست انرژی دولت، قیمت‌های نفت و امنیت بستگی دارد. عراق حتی اگر موفق شود مشعل سوزی را به صفر برساند، به واردات گاز ایران در بلندمدت نیاز دارد، زیرا رشد تقاضا برای برق ادامه دارد. عراق باید هر سال حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید نیرو اضافه کند تا پاسخگوی افزایش تقاضا برای برق باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=50466

ثبت نظر

-