چند توصیه برای روزه داری در ایام کرونا

  • کد خبر : 48991
  • 31 فروردین 1400 - 15:10
چند توصیه برای روزه داری در ایام کرونا

روزه داری ایمنی بدن را افزایش می‌دهد، استرس را کم می‌کند و حتی عوامل مستعد کننده کرونا مانند فشارخون، قند خون و سرطان را کاهش می‌دهد.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: کرونا برای روزه‌داری مشکلی ایجاد نمی‌کند، مگر در موارد استثنایی مانند بعضی از مبتلایان به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون و سرطان که این فریضه الهی از آنها سلب می‌شود.

دکتر سید علیرضا مرندی روز پنجشنبه در گفت و گو با نیوز اظهار داشت: ملاحظات بهداشتی و اجتناب از ویروس کرونا در همه حال باید رعایت شود و روزه داران هم باید آنها را در بالاترین حد مراعات کنند و با خیال راحت روزه بگیرند.

<<<بیشتر بخوانید:

کدام بیماران مجاز به روزه داری نیستند؟

چند توصیه برای روزه داری

وی با اشاره به اینکه بیماری کرونا که در ماه های اخیر شایع شده، تفاوت چندانی بین ماه رمضان امسال با سال قبل ایجاد نکرده است، افزود: با عمل به توصیه های بهداشتی که از سوی مسئولان و متخصصان در رسانه به کرات بیان شده، می توان به سلامتی روزه داری کرد.

مرندی تاکید کرد: در حالت عادی، عامه مردم باید به شدت از کرونا اهتزاز کنند تا هم از حلقه انتشار جلوگیری شود و هم سایر افراد و اعضای خانواده آنان گرفتار این بیماری نشوند.

وی افزود: بعضی تصور می کنند که برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باید مکررا آب بنوشند. ضمن اینکه نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در فاصله افطار تا سحر توصیه می شود، ولی در ساعات روزه داری، برای شستشوی دهان می توان گاهگاهی آب را در دهان غرغره کرد و از دهان بیرون ریخت که روزه باطل نشود.

چند توصیه برای روزه داری

مرندی بیان داشت: این توصیه برای آن است که اگر احیانا ویروس کرونا از طرف فردی وارد دهان انسان شده باشد، از طریق شستشو دادن از دهان خارج شود. برای نیل به این منظور نوشیدن ضروری نیست و غرغره کردن آب در دهان و بیرون ریختن آن کافی است.

روزه داری، آلزایمر را به تاخیر می اندازد

وی در باره فواید روزه داری گفت: تنظیم فشار خون، کاهش وزن، افزایش مقاومت بدن در مقابل انسولین، از فواید روزه داری است و حتی بر روی آلزایمر، نارسایی های فکری و فراموشی تاثیر دارد و به عبارتی آنها را به تعویق می اندازد، یا حتی روند آن را متوقف می کند.

مرندی با اشاره به اینکه روزه داری برروی بیماری ام اس تاثیر دارد و بروز آن را به تعویق می اندازد، گفت: روزه استرس و التهاب را کاهش می دهد و مقاومت بدن در مقابل عفونت ها را بیشتر می کند.

چند توصیه برای روزه داری

 

وی اظهار داشت:چند توصیه برای روزه داری با روزه گرفتن وزن بدن کاهش پیدا می کند که مطلوب و برای حفظ سلامتی مفید است.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی اظهار داشت: نتایج مطالعات انجام شده در دنیا نشان می دهد که روزه نه تنها مضر و تضعیف کننده بدن نیست، بلکه فوایدی زیادی برای بدن دارد.

وی ادامه داد: برخی افراد چه کرونا داشته باشد و چه نداشته باشد، به دلیل ابتلا به بعضی از بیماری ها، امکان روزه گرفتن را ندارند. این افراد معمولا تحت نظر پزشک متخصص هستند و با مشورت آنان، می توانند در مورد روزه داری تصمیم بگیرند.

چند توصیه برای روزه داری

رییس فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: افراد دارای قندخون خیلی بالا یا فشارخون غیر قابل کنترل، امکان روزه گرفتن را ندارد و این موضوع ربطی به کرونا ندارد.

وی با اشاره به اینکه افراد بیمار برای روزه گرفتن باید تحت نظر پزشک باشند و با کنترل بیماری خود، اقدام به روزه داری کنند، گفت: افراد با پزشک، معتمد مشورت کنند تا جای تردیدی برای روزه گرفتن باقی نماند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=48991

برچسب ها

ثبت نظر

-