رعایت اصول تغذیه ای صحیح در افطار وسحر و پیشگیری از کرونا

  • کد خبر : 47542
  • 31 فروردین 1400 - 12:50
رعایت اصول تغذیه ای صحیح در افطار وسحر و پیشگیری از کرونا

رعایت اصول تغذیه ای صحیح در افطار و سحر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و باعث پیشگیری از بیماری کرونا هم شود.

خبرنگار نیوز گفتگویی اختصاصی با دکتر زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت انجام داده و در خصوص شرایط خاص تغذیه ای برای روزه دارن در ایام شیوع کرونا صحبت کردند.

روزه داری و کرونا

<<<بیشتر بخوانید:

چند ماده مغذی که در این روزهای کرونایی به آن ها نیاز داریم

روزه داری باعث افزایش ابتلا به کرونا می شود؟

وی در ابتدا گفت: روزه داری نقش مهمی در سلامت بدن دارد و  رعایت اصول صحیح تغذیه در وعده های سحر و افطار و پس از افطار به عملکرد طبیعی بدن ، تنظیم سطح قند و چربی های خون ، کنترل فشارخون و بطور کلی تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می کند.

او افزود: حتی در بیماری هائی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آن ها دخالت دارن،  روزه داری مفید است.

دکتر عبداللهی ادامه داد:  امسال ایام ماه مبارک رمضان همزمان با شیوع بیماری کروناویروس یا کووید ۱۹ هست و بعضا نگرانی هایی در خصوص روزه داری در این شرایط مطرح می شود. براساس گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت هیچ مطالعه ای مبنی بر خطر روزه داری و افزایش ابتلا به بیماری کووید -۱۹ دیده نشده است.

روزه داری و کرونا

روزه داری صحیح و پیشگیری از کووید ۱۹!

وی همچنین در این خصوص گفت: افرادی که سالم هستند و بیمار نشده اند، اگر اصول تغذیه صحیح را در وعده افطار و سحر رعایت کنند، اصلا نباید نگران این مسأله باشند که روزه داری باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به کرونا ویروس کووید ۱۹ می شود.

عبداللهی تأکید کرد: حتی می توان گفت رعایت اصول تغذیه ای صحیح در افطار و سحر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و باعث پیشگیری از بیماری کرونا هم شود.

مواد غذایی مؤثر بر تقویت سیستم ایمنی بدن

او خاطرنشان کرد: روزه داران باید در وعده سحر و افطار از گروه های غذایی اصلی یعنی گروه سبزیجات و میوه جات، شیر و لبنیات، منابع پروتئینی و نان و غلات سبوس دار به طور متنوع بهره ببرند تا آن ترکیباتی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری ها از جمله کرونا لازمند مانند ویتامین A، ویتامین C ، ویتامین E ، سلنیم ، آهن و روی  مورد نیاز بدن در طول روزه داری تأمین شود.

روزه داری و کرونا

در ادامه مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه در وعده ی سحر، روزه داران حتما از سبزی ها و صیفی جات که آب بیشتری دارند مانند کاهو، خیار و گوجه استفاده کنند، به نیوز گفت: این مواد غذایی از کم آبی بدن و خشکی گلو و دهان در طول روز جلوگیری می کنند، زیرا می دانیم که خشکی دهان و گلو می تواند احتمال ابتلا به کرونا را بیشتر کند.

استفاده افراطی از مواد قندی در افطار و سحر و خطر ابتلا به کرونا

وی در اینباره اضافه کرد: در وعده ی سحر از مصرف زیاد مواد قندی و و  نوشیدنی های خیلی شیرین مانند نوشابه و شربت های شیرین  خوداری کنید! زیرا اگر چه مواد قندی و شیرین منبع تولید انرژی در طول روزه داری هستند ولی باید توجه داشت که مصرف زیاد قند با بالارفتن سطح قند خون و تحریک تولید انسولین در نهایت موجب افت قند و ضعف و بی حالی می شود.

همچنین دکتر زهرا عبداللهی گفت: مصرف افراطی مواد قندی، موجب تشنگی  و خشکی گلو در طول روز می شوند که این مسأله هم برای جلوگیری از کرونا مهم است و باید رعایت شود .

سحری های که گلوی شما را خشک می کند و مستعد برای ابتلا به کرونا!

او توصیه مهم دیگری هم برای وعده سحری داشت: غذاهای پر پروتئین، خشک، چرب و پر ادویه مانند کباب، کتلت، کوکو و ماهی را در وعده ی سحر توصیه نمی کنیم زیرا این ها نیز باعث افزایش تشنگی و خشکی گلو در طول روز می شود. همان پلو خورشتی که در روزهای معمول در ناهار خورده می شود می تواند در سحر هم استفاده شود. همچنین غذاهای سرخ کرده، چرب و پر ادویه  ممکن است باعث سوء هاضمه و نفخ هم شود و  بهتر است غذاها ساده و سبک باشد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص وعده افطاری هم اظهار داشت: در وعده ی افطار روزه را با خوردن مایعات گرم مانند چای کم رنگ و آب گرم یا شیر گرم به همراه ۳-۲ دانه خرما و یا مقداری عسل شروع کنید.

افطاری های ساده و شام های کم نمک و کم چرب در ماه رمضان

عبداللهی ادامه داد: غذاهای سبک مانند سوپ و آش ساده و کم چرب، فرنی و چند لقمه نان و پنیر و سبزی هم در وعده افطار توصیه می شود. یک ساعت بعد از افطار هم روزه داران می توانند شام بخوردند البته شامی که کم نمک و کم چرب باشد.

وی خاطرنشان کرد: در خوردن مواد قندی و شیرین مانند زولبیا، بامیه، شله زرد و حلوا در وعده ی افطاری نباید افراط شود زیرا غذاهای شیرین علاوه بر اینکه باعث افزایش کالری و اضافه وزن و چاقی و دیابت می شوند، در شرایط حال حاضر که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده، باعث تحریک  سیستم ایمنی بدن و مستعد شدن فرد برای ابتلا به کرونا هم می شوند.

روزه داری و کرونا

مصرف مایعات و غذاهای فیبردار در افطار و سحر برای پیشگیری از کم آبی بدن

دکتر عبداللهی مصرف مواد فیبر دار در وعده افطار و سحر را نیز مهم دانست و عنوان کرد: اصولا در ایام ماه مبارک رمضان، در وعده افطار، بین افطار و سحر و وعده سحری، برای پیشگیری از کم آب شدن بدن و عملکرد طبیعی دستگاه گوارش، مصرف کافی منابع فیبری مانند سبزی، میوه، حبوبات، نان و غلات سبوس دار و مایعات فراوان  توصیه می شود.

او گفت: مصرف حداقل ۸ لیوان آب و مایعات در فاصله افطار تا سحر و هم چنین مصرف میوه برای تأمین آب و جبران کم آبی بدن کمک می کند.

افراد مبتلا به کرونا نباید روزه بگیرند/ افراد بهبود یافته هم ترجیحا روزه نگیرند

عبداللهی در خصوص روزه داری بیماران هم بیان داشت: افرادی که دچار بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی هستند برای روزه داری  حتما باید با پزشک مشورت کنند.

روزه داری و کرونا

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در آخر به خبرنگار نیوز گفت: بیماران مبتلا به کرونا نباید روزه بگیرند. هم چنین گروهی از افراد نیز به بیماری کرونا مبتلا شده و بهبود پیدا کرده اند و یا در دوره نقاهت بیماری هستند، با توجه به اینکه احتمال برگشت و یا عود مجدد کرونا در این افراد تا شش هفته بعد از بیماری وجود دارد، لازم است حتما با پزشک خود مشورت نمایند و ترجیحا روزه نگیرند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=47542

برچسب ها

ثبت نظر

-