احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور آینده است/ اصولگرایان تندرو ۱۴۰۰ با آمریکا توافق می‌کنند

  • کد خبر : 46246
  • 01 اردیبهشت 1399 - 18:02

به گزارش نیوز به نقل از خبرفوری، این روزها و پس از شیوع بحران کرونا در سراسر جهان اصلی ترین سوال این است که این ویروس جهان را به کدام سمت و سو می برد و چه تاثیری بر وضعیت سیاسی و اجتماعی کشورها خواهد داشت.

در عین حال؛ آینده سیاست در ایران پس از کرونا یکی از مهم ترین سوالاتی است که در پس ذهن هر ایرانی وجود دارد و مردم می خواهند بدانند آینده کشور داری و سیاست ورزی در ایران چگونه خواهد بود.

این سوالی است که دکتر صادق زیباکلام استاد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت و گوی اختصاصی با خبر فوری به آن پاسخ داده است.

کرونا، مسیر تحولات سیاسی ایران را تغییر نمی‌دهد

زیباکلام در این گفت و گو با اشاره به اینکه این روزها بسیار درباره آینده وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران صحبت می شود، گفت: درباره اینکه آینده سیاسی کشور بعد از کرونا به کدام سمت و سو خواهد رفت و ایرانِ بعد از کرونا چگونه جامعه ای خواهد بود؟ بعضا مطالبی در فضای مجازی و مطبوعات مطرح می شود اما من هیچ دلیلی نمی توانم پیدا کنم که بگویم وضعیت سیاسی ایران در نتیجه کرونا تغییر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: چیزی که من می بینم افزایش نارضایتی و سرخوردگی خواهد بود اما این افزایش سرخوردگی و نارضایتی که آثار اقتصادی و اجتماعی کرونا است و بخشی از آن ظاهر شده و بخشی از آن نیز چنانچه بیماری ادامه پیدا کند، بیشتر خواهد شد، باعث به وجود آمدن تغییرات سیاسی نخواهد شد.

زیباکلام با بیان اینکه کم و بیش یک ماه دیگر مجلس یازدهم افتتاح خواهد شد البته ممکن است در تیرماه افتتاح شود یا حتی مردادماه اما بالاخره مجلس جدید افتتاح خواهد شد و این مجلس اسباب اعمال قدرت جریان تندرو خواهد بود خاطرنشان کرد: به واسطه عدم شرکت بسیاری از اقشار و لایه های تحصیل کرده جامعه در انتخابات اخیر، مجلس یازدهم مجلسی است که عملا تندروها زمام امور آن را در دست خواهند گرفت.

وی ادامه داد: آنها پس از افتتاح مجلس با آهنگی تند و شدید و با حمله به دولت روحانی کار را شروع خواهند کرد و همچون دو سه سال گذشته تندورهایی که در مجلس هستند سعی می کنند همچنان در نزد مردم و افکار عمومی روحانی را مقصر وضع موجود نشان دهند و به مردم بگویند که تمام مصیبت ها و بدبختی ها از جمله بیکاری، تورم، گرانی، مفاسد اقتصادی و همه این ها زیر سر سیاست های روحانی است.

مجلس یازدهم‌ نمی‌تواند روحانی را استیضاح کند

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: این رویکرد تندروها در مجلس ادامه پیدا خواهد کرد و آنها در ادامه فشارهای خود علیه دولت دوازدهم سعی خواهند کرد که روحانی را به مجلس بکشانند و صحبت از استیضاح او خواهند کرد و صحبت از اینکه رئیس جمهور را وادار به کناره گیری خواهیم کرد، می‌کنند اما من فکر نمی کنم که مسئولان ارشد نظام تا اینجا با تندروها موافقت کنند که روحانی استیضاح و بنیوزر شود.

وی با بیان اینکه تندروها ژست تلاش برای استیضاح روحانی را در مجلس خواهند گرفت تصریح کرد : آنها برای اینکه بگویند همه بدبختی‌های مملکت زیر سر روحانی است، ممکن است باعث شوند که روحانی تعدادی از استانداران و وزراء را تغییر دهد و این حداکثر کاری است که انجام می‌دهند.

نامزد اصلی تندروها در انتخابات سال بعد، احمدی‌نژاد است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران معتقد است که آینده سیاسی در ایران پس از بحران کرونا متعلق به اصولگرایان تندرو است و آن ها پس از مجلس در سال ۱۴۰۰ ریاست قوه مجریه را بر عهده می گیرند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اقدام مهم مجلس یازدهم این است که آنها سعی می کنند تمام نیروی خود را بکار گیرند و در برابر شورای نگهبان بایستند و تائید صلاحیت احمدی نژاد را برای انتخابات سال آینده بگیرند تاکید کرد : همچنان معتقدم که نامزد اصلی تندروها یعنی طیف اصلی مجلس که از اصولگرایان تندرو ، اعضای جبهه پایداری و طرفداران احمدی نژاد تشکیل شده است برای انتخابات ۱۴۰۰ احمدی نژاد است.

وی در پاسخ به این سئوال که منظور شخص احمدی نژاد یا یک فرد احمدی نژادی حامی و مورد حمایت احمدی نژاد است؟ گفت: شخص محمود احمدی نژاد؛ و دلیل آن هم واضح است چراکه آقای احمدی نژاد پایگاه اجتماعی خوبی دارد و بسیاری از اقشار و لایه های تهی دست جامعه ، اقشار و لایه های کمتر تحصیل کرده تر و متعلق به مناطق روستایی و دورافتاده و همچنین حاشیه نشین ها طرفدار احمدی نژاد هستند و به نظر میرسد همین الان رئیس جمهور سابق حداقل چیزی حدود ۱۵ میلیون رای داشته باشد بطوری که در رای آوری هیچ چهره و شخصیت دیگر اصولگرا به گرد پای او هم نمی رسد.

زیباکلام در ادامه خاطرنشان کرد: اگر تندروها موفق شوند و با فشار تائید صلاحیت احمدی نژاد را بگیرند که فبها المطلوب اما اگر نتوانند آنگاه ممکن است یک فرد دیگری مثل سعید جلیلی را نامزد کنند اما آنچه مسلم است، در غیاب مردم در پای صندوق رای قوه مجریه هم در سال آینده به دست تندروها خواهد افتاد. بنابراین تندروها در آینده نزدیک عملا بر هر سه قوه سیطره پیدا خواهند کرد.

کرونا، شانس پیروزی ترامپ را کم کرد

این استاد دانشگاه تهران یادآور شد: حال سئوال اساسی این است پس از آنکه تندروها همه قدرت را از آنِ خود کردند

می خواهند چه کار کنند؟ دیگر مجلس دهم، فراکسیون امید و دولت روحانی نیستند و تندروها نمی توانند بگویند که سیاست های نئولیبرالی و غرب گرایانه باعث مصیبت شدند. چون آن زمان قوه مجریه و مقننه را در اختیار دارند. بنابراین کار برای آنها بسیار دشوار می‌شود‌. سوال این است که با اروپا و ترامپ چه می کنند؟

زیباکلام با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد شانس اینکه ترامپ در انتخابات نوامبر امسال مجددا به کاخ سفید راه پیدا کند، کم نیست، یادآور شد: البته کرونا و مصیبت‌های اقتصادی که به آمریکا وارد کرده شانس او را کاهش داده اما همچنان احتمال اینکه ترامپ دور دوم به کاخ سفید راه پیدا کند، زیاد است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: اگر همین سیاست خصمانه و دشمنی با آمریکا بخواهد ادامه پیدا کند، تندروها در ایران وضع بسیار بدی پیدا خواهند کرد. برای اینکه اروپا، کانادا و ژاپن نیز علیه شان خواهد بود و به طور کلی وضع ایران در عرصه بین الملل از آنچه که امروز شاهد آن هستین بسیار بدتر خواهد شد. بنابراین آنها چاره ای ندارند جز اینکه سال آینده نرمش قهرمانانه ای با ترامپ انجام دهند که احتمال آن هم خیلی زیاد است.

تندروها پس از فتح دولت، با ترامپ توافق می‌کنند

زیبا کلام با بیان اینکه ترامپ می داند بر خلاف روحانی یا ظریف که در ایران کارهای نیستند، تندروها کاره ای هستند تصریح کرد: اگر او بتواند با آنها به توافق برسد، این توافق مثل برجام نیست که تندروها زیرش بزنند و نگذارند موفقیت آمیز شود. بنابراین احتمال اینکه توافق یا نرمش قهرمانانه ای بین تندروها و ترامپ در سال ۱۴۰۰ صورت بگیرد بسیار زیاد است. یعنی تندروها چاره ای ندارند جز اینکه به سمت و سوی یک نرمش قهرمانانه بروند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: با مصیبت هایی که کرونا ایجاد کرده به علاوه وضع نامساعد اقتصادی و فشارهای بیشتر از سوی آمریکا و جامعه جهانی، خطرات و تهدیداتی همچون اعتراضات آبان سال گذشته مسئله‌ای نیست که تندروها نسبت به آن تفاوت باشند. آنها می دانند که واقعا دیگر مردم از نظر فشارهای اقتصادی دارد جان شان به لب شان می‌رسد. بنابراین سعی می کنند به شکلی با کنار آمدن با آمریکا لااقل مقداری وضع اقتصادی بهتر شود. چون آن وقت روحانی هم نیست که اگر وضع اقتصادی بهتر شود سودش به او برسد بلکه وقتی وضع اقتصادی سال آینده در نتیجه کنار آمدن با ترامپ بهتر شود، همه سودش به تندروها می‌رسد و آنها می توانند به اقشار و لایه هایی که به شدت تحت فشار اقتصادی هستند بگویند ببینید وقتی روحانی بود وضع شما چگونه بود ولی الان وضع چقدر بهتر شده است!

تندروها مخالف توافق با آمریکا نیستند، بلکه مخالف سود تیم روحانی از توافق هستند

وی ادامه داد: واقعیت هم این است که اگر توافقی با ترامپ صورت گیرد باعث می شود تحریم ها کاهش پیدا کنند، دارایی های ایران آزاد می شود و حمل و نقل کالا سهل شود و یقینا اوضاع اقتصادی به سرعت بهبود پیدا می کند و سود آن هم در افکار عمومی به حساب تندروها ریخته می‌شود.

زیباکلام در پاسخ به این سوال که توجیه تندروها از مذاکره و برقرار کردن رابطه مستقیم با آمریکا برای حامیان شان چه خواهد بود و آنها چگونه برای این ارتباط روزنامه کیهان را قانع می کنند؟ گفت : مگر وقتی که مقام معظم رهبری گفتند که نرمش قهرمانانه انجام بدهیم ، اعتراضی صورت گرفت؟ نه، اعتراضی صورت نگرفت. بنابراین من فکر نمی کنم که تندروها اعتراض جدی بکنند.

وی یادآور شد: یک دلیل اعتراض تندروها به نرمش قهرمانانه ای که توسط آقای روحانی تحت عنوان برجام صورت گرفت و آنها بیشترین نقش را در برهم زدنش داشتند، این بود که چرا نفع این توافق به روحانی و میانه روها برسد؟ وقتی خود تندروها می توانند نفع بهتر شدن شرایط اقتصادی را ببرند برای چه این نفع را آقای خاتمی، روحانی و اصلاح طلبان ببرند؟! بلکه خود سعید جلیلی، محمود احمدی نژاد و تندروها هم می‌توانند این کار را انجام دهند.با این تفاوت مهم که اگر تندروها توافقی با آمریکایی ها بکنند می دانند که این عملی است و اتفاق می افتد که این تفاوت را ترامپ و آمریکایی ها می دانند.

زیباکلام تصریح کرد: از آنجایی که تندروها قدرت دارند هر توافقی که با آنها بشود این توافق ، ضمانت اجرایی خواهد داشت و مثل برجام ِ روحانی نخواهند بود که هنوز جوهر آن خشک نشده بود دو موشک شلیک و روی آن نوشته بود: ” اسرائیل باید نابود شود” بلکه آنها می دانند که اگر توافقی با تندروها بشود این توافق قطعا اجرایی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=46246

ثبت نظر

-