تونر/از این پاک‌کننده برای پوست غافل نشوید

  • کد خبر : 45826
  • 20 تیر 1400 - 8:35
تونر/از این پاک‌کننده برای پوست غافل نشوید

نیوز: پاک کردن اصولی صورت نقش مهمی در زیبایی وسلامت پوست دارد.روش های مختلفی برای پاک کردن پوست وجود دارد. بیشتر خانم‌ها نمی‌دانند تونر چیست، چه کاربردی دارد و آیا لازم است از تونرها یا پاک‌کننده‌های پوست استفاده کنند یا نه؟ تونرها محصولاتی برای پاک‌سازی پوست هستند که سطح pH پوست را تنظیم می‌کنند و چربی اضافی را از بین می‌برند‌‌.

بیشتر خانم‌ها نمی‌دانند تونر چیست، چه کاربردی دارد و آیا لازم است از تونرها یا پاک‌کننده‌های پوست استفاده کنند یا نه؟ تونرها محصولاتی برای پاک‌سازی پوست هستند که سطح pH پوست را تنظیم می‌کنند و چربی اضافی را از بین می‌برند‌‌. پوست را صاف می‌کنند و اندازه روزنه‌‌های پوست و التهاب و قرمزی بعد از اپیلاسیون را کاهش می‌دهند‌‌. برای آشنایی بیشتر با این محصول با دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست و دبیر انجمن متخصصان پوست و موی ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

برای پاک کردن آرایش و آلودگی‌ها از روی پوست، انواع و اقسام محصولات در بازار موجود است. این محصولات چه فرقی با هم دارند و چطور متوجه شویم کدام برای پوستمان بهتر است؟

لوسیون یا همان تونر مایعی پاک‌کننده به شکل اسپری، آب یا ژل است که می‌توانید از آن برای پوست خشک یا چرب استفاده کنید. لوسیون‌ها pH پوست را خنثی نگه می‌دارند بنابراین برای هر نوع پوستی‌ مناسب هستند اما اگر پوست خشکی دارید بهتر است از لوسیون‌های روغنی که غنی از مواد مرطوب‌کننده هستند و نیازی به شستشو ندارند، استفاده کنید چون این مواد اسیدهای چرب ضروری را برای اپیدرم یا روپوست تامین می‌کنند و منجر به نرمی و لطافت پوست می‌شوند.

پاک کننده آرایش

اگر پوست چرب یا مختلطی دارید از میان لوسیون‌ها و انواع ژل‌های پاک‌کننده و خنک‌کننده بدن که اپیدرم یا روپوست را تقویت، پاک‌سازی و نرم می‌کنند، استفاده کنید. برای استفاده باید به اندازه یک گردو از ژل را کف دستتان بریزید، کمی آب به آن اضافه کنید و روی صورت‌تان بزنید.

لوسیون‌ها پرطرفدارترین نوع پاک‌کننده‌ها هستند. موس‌ها هم مانند لوسیون‌ها قدرت پاک‌کنندگی خوبی دارند اما برای چشم‌ها مناسب نیستند. به افرادی که چشمان حساسی دارند توصیه می‌شود از محصولات بدون نگهدارنده و بدون بو استفاده کنند. محصولات حاوی اسانس مملو از آلرژن‌ها یا مواد حساسیت‌زایی هستند که سبب قرمزی چشم‌های حساس و اشک‌ریزش یا خشکی پوست پلک می‌شوند. در نهایت اگر دنبال محصولی برای پاک‌سازی عمقی پوست هستید، استفاده ۱ یا ۲ بار در هفته از ماسک پاک‌کننده توصیه می‌شود.

چه زمانی از روز باید از تونر استفاده کرد؟

بسیاری بر این باورند که فقط شب‌ها باید از تونرها استفاده کرد، حال آنکه این محصولات تنها برای پاک کردن آرایش و کرم‌های مرطوب‌کننده از روی پوست در انتهای شب استفاده نمی‌شوند.

به عنوان مثال پاییز و زمستان فصل آلودگی هواست و دود و چرکی که روی پوست می‌نشیند را باید حتما زدود.

به منظور پاک کردن صورت پیش از استفاده از مرطوب‌کننده‌ها می‌‌توان از تونرها برای پاک کردن آلاینده‌ها، چربی و بقیه آرایش و متعادل کردن pH پوست کمک گرفت. مایع تونر، پوست را کاملا تمیز می‌کند، سلول‌های مرده را از روی پوست برمی‌دارد و با تمیز کردن و بستن منافذ باز پوستی برای پوست‌های مستعد آکنه مفید است.

پاک کردن صورت با تونر

تونرها با ترکیبات قابض پوستی چه تفاوتی دارند؟

عمده تفاوت میان این دو وجود الکل است. گرچه برخی تونرها هم حاوی الکل هستند، فرمول‌های بدون الکل آنها نیز موجود است. تونرهای بدون الکل مسلما برای پوست مناسب‌تر از ترکیبات قابض الکل‌دار هستند. برخلاف قابض‌ها، از تونرها می‌توان به‌طور روزانه استفاده کرد. ترکیبات قابض در کوچک کردن منافذ پوست مانند تونرها موثرند اما ترکیبات حاوی الکل به‌ویژه در افرادی که پوست حساسی دارند، پوست را خشک می‌کنند. از جمله ترکیبات محصولات قابض‌کننده پوست می‌توان به لوسیون کالامین، سرکه مقطر، نیترات نقره و روغن فندق اشاره کرد. از این ترکیبات بهتر است بعد از گزیدگی حشرات، عفونت‌های قارچی و تحریکات جزیی پوست استفاده کنید.

چطور تونر مناسب پوست‌مان را بیابیم؟

در درجه اول یک تونر بدون الکل انتخاب کنید. برای سایر ترکیبات باید به نوع پوست توجه داشته باشید. اگر پوست مستعد آکنه دارید، تونر بدون الکل حاوی اسید آلفاهیدروکسی انتخاب کنید که مانع از پوسته‌پوسته شدن پوست می‌شود و آن را تمیز و درخشان می‌کند. pH متوسط این نوع تونرها برخلاف ترکیبات تحریک‌کننده‌ مانند رتینوئیدها مناسب پوست‌های حساس است. در پوست مستعد آکنه تونر حاوی اسید سالیسیلیک هم می‌تواند مفید باشد، گرچه این ترکیب برای پوست‌های حساس توصیه نمی‌شود.

برخی تونرها حاوی روغن‌ها و عصاره‌های گیاهی‌اند اما با وجود طبیعی بودن برای پوست‌های حساس مناسب نیستند. تونرهای بدون صابون و بدون الکل مناسب پوست‌های حساس‌اند و نه‌تنها به آن لطمه نمی‌زنند، بلکه می‌توانند کمک کنند مواد مورد نیاز و روغن‌های تغذیه‌کننده بهتر وارد پوست شوند. وجود برخی ترکیبات در تونرها برای پوست‌های حساس مناسب نیست و می‌تواند مشکل ایجاد کند. از جمله این ترکیبات می‌توان به لوریل سولفات سدیم که در صابون‌ها موجود است و خاصیت کف‌کنندگی دارد، اشاره کرد. بهتر است برای پوست‌های حساس تونرهای بدون این ترکیب و بدون عصاره‌های گیاهی را انتخاب کنید. ترکیبات گیاهی نیز گرچه به نظر طبیعی می‌رسند، بدون عارضه نیستند.

تونر

چگونه از تونرها استفاده کنیم؟

اگر پوست حساسی دارید، ابتدا پوستتان را با پاک‌کننده‌های ملایم تمیز کنید. پاک‌کننده صورت نباید حاوی سدیم لوریل سولفات و اسانس باشد. بعد از آن به کمک پنبه یا پدهای آرایشی از تونر بدون الکل استفاده کنید و آن را آرام روی صورت بزنید و اجازه دهید به آرامی خشک شود. اگر پوست چرب یا مختلط دارید از تونر بدون الکل در روز و شب استفاده کنید اما اگر پوستتان خشک و حساس است، تنها یک بار از تونرها استفاده کنید و بعد از پاک کردن صورت با تونر از مرطوب‌کننده‌ها کمک بگیرید. پس برای شب تونرهای بدون صابون و الکل را انتخاب کنید و اگر پوست حساسی ندارید، صبح‌ها نیز برای شاداب شدن و آماده کردن پوست برای آرایش از همین تونرها کمک بگیرید. به یاد داشته باشید هرگز از یک پارچه زبر برای خشک کردن پوست استفاده نکنید و اجازه دهید پوست در معرض هوا خودبه‌خود خشک شود.

۱۰راز زیبایی زنان آسیای شرقی

اگر می‌خواهید بدانید چرا زنان آسیای شرقی دارای پوست‌های بی‌نقص و زیبایی هستند، پیش از هر چیز باید با رازهای کهنی آشنا شوید که از قرن‌ها پیش و از نسلی به نسل دیگر میان زنان آسیای شرقی جایگاه ویژه‌ای دارند. زنان کشورهایی مانند چین، ژاپن و کره، همگی سنت‌های دیرینه‌ای در زمینه حفظ سلامت و زیبایی پوست دارند که شاید با بعضی از آنها آشنا باشید. خوشبختانه، امروزه محققان اطلاعات بسیار زیادی درباره این رازها دارند. با خواندن ادامه این مطلب می‌توانید با مهم‌ترین موارد برای زیبایی پوست زنان آسیای شرقی آشنا شوید.

۱٫ روغن به‌عنوان‌ پاک‌کننده آرایش

بسیاری از مردم در جهان غرب و بیرون از آسیای شرق اساسا تمایلی به استفاده از روغن برای پوست ندارند زیرا فکر می‌کنند تماس روغن با پوست باعث بروز جوش‌های مختلفی می‌شود، در حالی که زنان ژاپنی به‌طور مرتب و منظم از روغن به‌عنوان پاک‌کننده ترکیبات آرایشی استفاده می‌کنند. روغن محبوب زنان ژاپنی برای این کار، روغن کاملیا است که ترکیبات آرایشی را به‌راحتی از روی پوست پاک می‌کند، پوست را مرطوب و آن را تغذیه می‌کند و با نشانه‌های پیری پوست می‌جنگد.

۲٫ غلطک یشم

همان‌طور که از دیرباز در جهان غرب از برس خشک استفاده می‌شده، مردمان آسیای شرقی هم قرن‌هاست از غلطک یشم (Jade roller) استفاده می‌کنند. استفاده از غلطک یشم، یکی از شیوه‌های باستانی مراقبت از پوست است که نقاطی که از نظر طب سوزنی در پوست مهم هستند را برانگیخته می‌کند. بعضی زنان آسیای شرقی حتی امروزه هم بعد از پاک‌سازی و مرطوب‌سازی پوست، از همین غلطک یشم برای پوست خودشان کمک می‌گیرند و این کار را از مرکز صورت به سمت بیرونی‌ترین نقطه انجام می‌دهند. آنها باور دارند استفاده از غلطک یشم به این شیوه باعث بهتر شدن گردش خون می‌شود و همچنین به پوست و بدن کمک می‌کند تا خودش را ترمیم و درمان کند.

۳٫ آب برنج

قدمت استفاده از آب برنج به‌عنوان قوام‌دهنده پوست به ژاپن باستان می‌رسد. آب برنج همان آب شیرمانندی است که پس از آبکشی برنج در ظرف جمع می‌شود و در نگاه اول شاید بی‌فایده و بدون اهمیت به نظر برسد، در حالی که آب برنج سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های اثرگذار است و خصلت نرم‌کنندگی دارد که به‌خوبی می‌تواند پوست را نرم کند. ضمن اینکه آب برنج به محافظت از پوست در مقابل اشعه‌های ماورای بنفش خورشید کمک می‌کند.

چای گیاهی

۴٫ چای گیاهی

استفاده از چای گیاهی برای حفظ سلامت پوست و ارتقای زیبایی آن، امروزه دیگر از رازهای پنهان زنان آسیای شرقی نیست و افراد زیادی در سراسر جهان این کار را انجام می‌دهند اما قدمت استفاده از چای گیاهی با هدف ارتقای زیبایی و سلامت پوست به چین باستان می‌رسد. چای سبز به‌دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان به تازگی در جهان غرب محبوب شده اما چینی‌ها از روزگار باستان توجه ویژه‌ای به چای سبز داشته‌اند. واقعیت این است که در چین صدها نوع مختلف از چای‌ وجود دارد که هر کدام هم مزیت‌ها و خصلت‌های مهم خودشان را برای پوست دارند. چای گوجی بری یکی از همین چای‌هاست که محبوبیت زیادی در چین دارد و تحقیقات علمی نشان می‌دهد این چای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، املاح و اسیدهای آمینه ضروری و ویژه برای پوست است.

۵٫ ماساژ

همه ما می‌دانیم ماساژ خوب و باکیفیت چه احساس فوق‌العاده‌ای به ما می‌دهد اما در چین بسیاری از زنان می‌دانند ماساژ دارای خواص شگفت‌انگیزی برای تقویت سلامت پوست و ارتقای زیبایی پوست است بنابراین ماساژ برای زنان چینی فقط تفریح گاه‌به‌گاه نیست، بلکه بخشی از رژیم زیبایی پوست آنهاست. چینی‌ها از قدرت بازتاب‌ درمانی برای بهبود گردش خون در همه بخش‌های بدن، کمک به سم‌زدایی و کمک به تخلیه کردن سیستم لنفاوی استفاده می‌کنند. همه این مزیت‌ها کنار همدیگر باعث می‌شوند زنان چینی بدن سالم‌تری داشته باشند و پوست‌شان هم زیباتر و سالم‌تر از دیگران به نظر برسد.

۶٫ ماسک زردچوبه

زردچوبه در سراسر آسیا جایگاه ویژه‌ای در مراقبت‌های پوستی و شیوه‌های ارتقای زیبایی پوست دارد. کاربرد زردچوبه هم گستره وسیعی را دربرمی‌گیرد؛ ‌از کمک به مقابله با شوره سر تا کمک به مقابله با ترک‌های پوستی. در چین هم زنان چینی از ماسک زردچوبه برای یکنواخت کردن پوست صورت و مبارزه با چین‌وچروک‌های پوستی استفاده می‌کنند. آنها برای تهیه این ماسک یک قاشق غذاخوری از شیر بادام را با یک قاشق غذاخوری از زردچوبه ترکیب می‌کنند و یک قاشق غذاخوری عسل هم به آن می‌افزایند. وقتی که ماسک آماده شد، آن را حدود ۱۵ دقیقه روی پوست صورت می‌گذارند و پس از گذشت این مدت، پوست صورت را با آب می‌شویند.

>>>بیشتر بخوانید:

وجود ترکیبات سرب و آرسنیک در کرم های آرایشی غیرمجاز + نام برند

۷٫ استفاده درست از محصولات مختلف

زنان آسیای شرقی دارای رژیم‌های زیبایی بسیار پیچیده‌ای هستند که شامل مراحل مختلفی می‌شوند. یکی از دلایل این پیچیدگی که خودش در افزایش کیفیت رژیم زیبایی آنها نقش دارد، پایبندی آنها به استفاده از هر محصول برای هدف مشخص و متناسب است. شاید خیلی از ما فکر کنیم مثلا یک لوسیون بدن را می‌توان برای تمام بخش‌های بدن استفاده کرد اما زنان آسیای شرقی هرگز به این راحتی از یک محصول برای پوست همه قسمت‌های بدن استفاده نمی‌کنند. زنان آسیای شرقی باید از قبل بدانند هر محصول دقیقا برای کدام بخش از بدن و چه نوع پوستی مناسب است و چه تاثیراتی به جا می‌گذارد.

استفاده از تونر

۸٫ استفاده از ترکیبات طبیعی

زنان آسیای شرقی نسبت به همه ترکیباتی که قرار است با پوستشان در تماس باشد، حساسیت زیادی دارند و اگر یک محصول حاوی ترکیبات شیمیایی باشد، به‌سادگی از خریدن و استفاده کردن آن صرف‌نظر می‌کنند. درواقع، زنان آسیای شرقی همیشه دنبال محصولات تهیه‌شده از ترکیبات طبیعی هستند و بیش از همه به محصولات حاوی ترکیبات چای سبز و جینسینگ علاقه دارند. قاعده‌ای هم بین آنها رواج دارد که می‌گوید اگر چیزی را نمی‌شود خورد، پس نباید چیز خوبی برای پوست باشد.

۹٫ لوبیای مونگ

لوبیای مونگ یکی دیگر از ترکیبات مورد علاقه زنان آسیای شرقی است که اهمیت ویژه‌ای در رژیم مراقبت از پوست آنها دارد. لوبیای مونگ برای درمان آکنه بسیار مفید و گزینه خوبی برای کاهش پف‌کردگی زیر چشم است. زنان چینی معمولا از پوره لوبیای مونگ نوعی ماسک صورت تهیه می‌کنند که از قرن‌ها پیش میان آنها استفاده می‌شود اما امروزه می‌توان لوبیای مونگ را از فروشگاه‌های معتبر در کشورهای آسیای شرقی خریداری کرد. آنها پوره لوبیای مونگ را با ماست طبیعی ترکیب می‌کنند تا نوعی ماسک صورت قوی بسازند.

۱۰٫ اسانس

یکی از اجزای مهم در رژیم زیبایی و مراقبت از پوست زنان کره‌ای، استفاده از اسانس است. اسانس نوعی ماده بسیار فشرده و متراکم است که پوست را تغذیه می‌کند و تولیدکنندگان محصولات شیمیایی هم امروزه از انواع اسانس‌ها در بعضی محصولات‌شان استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید زنان آسیای شرقی، اسانس‌ها را روی پوست بدن خودشان با فشار مالش نمی‌دهند، بلکه اسانس‌ها را به‌آرامی روی پوست می‌کشند و منتظر می‌مانند تا ترکیبات آن توسط پوست جذب شود. این کار جذب اسانس و خونرسانی به پوست را بهتر می‌کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=45826

ثبت نظر

-