خشونت علیه زنان/از هر ۱۰ زن افغان، ۹ نفر قربانی خشونت می‌شوند

  • کد خبر : 455443
  • 04 آذر 1400 - 13:04
خشونت علیه زنان/از هر ۱۰ زن افغان، ۹ نفر  قربانی خشونت می‌شوند

نیوز: «یوناما» می‌گوید: افغانستان یکی از بالاترین ارقام خشونت علیه زنان را در سطح جهان دارد، به طوری که از هر ۱۰ زن، ۹ زن در جریان زندگی خود حداقل یک نوع خشونت را از یک شخص نزدیک به خود تجربه کرده‌اند.

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان «یوناما» امروز (پنج‌شنبه، ۴ قوس) به مناسبت ۲۵ نوامبر مصادف با روز جهانی محو خشونت علیه زنان در اعلامیه‌ای خواستار همبستگی و تعهد برای پایان‌دادن به خشونت علیه زنان و دختران در میان بحران‌های بشری شده‌است.

این نهاد گفته‌است که سازمان ملل از همه می‌خواهد تا برای پایان‌دادن به خشونت علیه زنان اقدامات قاطع انجام دهند.

یوناما افزوده‌است که خشونت مبتنی بر جنسیت همچنین به عنوان یک تهدید جدی برای زنان و دختران و یک مانع بزرگ برای دستیابی به توسعه پایدار و صلح است.

به گفته این نهاد، خشونت علیه زنان که از آن به عنوان همه‌گیری نامرئی (shadow pandemic) یاد می‌شود، با شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ و بحران انسانی بیش‌تر شده‌است.

یوناما افزوده‌است که در سطح جهانی، از هر سه زن، یک نفر خشونت فزیکی یا جنسی را تجربه کرده‌است که عمدتاً توسط یک شخص نزدیک به وی صورت گرفته‌است.

به گفته این نهاد، افغانستان یکی از بالاترین ارقام خشونت علیه زنان را در سطح جهان دارد، به طوری که از هر ۱۰ زن، ۹ زن در جریان زندگی خود حداقل یک نوع خشونت را از یک شخص نزدیک به خود تجربه کرده‌اند.

دیبرا لاینز؛ نماینده خاص دبیر کل سازمان ملل برای افغانستان گفته‌است: «ما باید باهم برای مقابله با این همه ‌گیری نامرئی اقدام و از خشونت جلوگیری کنیم، نگرش‌هایی را که باعث شرمساری بازماندگان و حمایت از خشونت شود، تغییر و از خدمات برای بازماندگان حمایت نماییم.»

یوناما تاکید کرده‌ که جامعه جهانی باید به صداها و تجربیات زنان و دختران افغان گوش دهد و فوراً به نیازهای آن‌ها به ویژه بازماندگان خشونت و کسانی که با اشکال گوناگون و مرتبط با تبعیض روبه‌رو هستند، پاسخ دهد.

ماجرای فروش دختران افغانستانی توسط خانواده‌هایشان چیست؟/پروانه ۹ ساله با مرد ۵۵ ساله

نمایندگی سازمان ملل گفته‌است که خشونت‌علیه زنان و دختران در افغانستان به دلیل محدودیت در برخورداری زنان و دختران از حقوق و آزادی‌های‌شان، به ویژه حق کار و آزادی گشت‌و‌گذار، بیش‌تر شده‌است.

به گفته این نهاد، در حالی که نیاز به خدمات افزایش یافته‌است، دسترسی به خدمات ضروری برای بازماندگان خشونت بسیار تحت تاثیر قرار گرفته‌است.

در اعلامیه یوناما آمده‌است که زندگی زنان و دختران در ترس، تمام تلاش‌های گذشته و کنونی برای صلح و توسعه پایدار را که برای افغانستان ضروری است، عقب می‌اندازند.

آلیسون دیویدیان؛ نماینده دفتر زنان سازمان ملل متحد در افغانستان هم گفته‌است: «خشونت در خانه همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد – زنان و دختران، مردان و پسران، خانواده‌ها و اجتماعات، جوامع و اقتصاد، در افغانستان و سراسر جهان.»

سازمان ملل متحد در افغانستان گفته‌است که به پاسخ‌گویی به نیازهای زنان و دختران بازمانده از خشونت، دفاع از حقوق آن‌ها و از بین‌بردن تمام اشکال خشونت از طریق حمایت مستقیم و ارائه خدمات و سازمان‌های حقوق زنان ادامه می‌دهد.

این در حالی است که با تسلط طالبان، زنان در افغانستان به حاشیه رانده شده و در حال حاضر نه دختران می‌توانند به مکتب و دانشگاه بروند و نه زنان از حق کار در دولت برخوردار اند‌.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=455443

ثبت نظر

-