تأثیر رنگ آبی صفحات دیجیتالی بر بروز این بیماری ها / مصاحبه اختصاصی

  • کد خبر : 45341
  • 31 فروردین 1399 - 17:40
تأثیر رنگ آبی صفحات دیجیتالی بر بروز این بیماری ها / مصاحبه اختصاصی

کد خبر: ۱۳۹۷۰۶

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ – ۰۸:۳۵

گفتگوی رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت با نیوز:

مطالعات اولیه ای که در ایران در خصوص تفاوت بین بروز خطاهای انکساری و نزدیک بینی انجام دادیم، حدود ده درصد افزایش نزدیک بینی را طی سی سال گذشته می بینیم.

خبرنگار نیوز گفتگویی اختصاصی با دکتر سید فرزاد محمدی، رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت انجام داده است. تأثیر استفاده های رسانه های دیجیتال از جمله موبایل را بر بیماری های چشمی از جمله نزدیک بینی را مورد بحث قرار دادند.

آنچه می خوانید “قسمت اول” این گفتگوی خواندنی است؛

دلایل افزایش نزدیک بینی چشم در دنیای امروز

وی در مقدمه اظهار داشت: سبک زندگی امروزی بشر به سمتی رفته که با پاندمی نزدیک بینی مواجه هستیم و تخمین های نگران کننده ای در خصوص شیوع نزدیک بینی در سال ۲۰۳۰ در دنیا وجود دارد.

او ضمن بیان اینکه سبک زندگی امروز ما هر چه بیشتر با بینایی در ارتباط است، در خصوص دلایل اصلی افزایش نزدیک بینی در دنیا گفت: افزایش زندگی شبانه، متمرکز شدن  به رسانه های دیجیتالی و زندگی در داخل منزل و فضاهای بسته، سبک زندگی متفاوتی را برای شهروندان و جوامع امروزی به وجود آورده اند.

دکتر محمدی در اینباره افزود: در آن دسته از جوامعی که استعداد ژنتیکی، زیستی و مولکولی را دارند که در پاسخ به استرس زیستی، کره ی چشمشان بزرگتر می شود، بروز بسیار بالاتر و قابل توجه تری از نزدیک بینی را در دوران رشد و پیش از بلوغ تجربه می کنند.

وضعیت نزدیک بینی در نژاد ایرانی

وی ادامه داد: در جوامع آسیای شرقی شیوع ۵۰ تا ۸۰ درصدی از نزدیک بینی گزارش می شود که به عوامل گفته شده در بالا  ارتباط دارد اما نژاد آفریقایی و نژاد سفید کمتر به این تغییر در سبک زندگی حساسیت نشان می دهند و بنابراین بروز بحران نزدیک بینی را در همه نژادها شاهد نیستیم.

رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت گفت: در مطالعات اولیه ای که در ایران در خصوص تفاوت بین بروز خطاهای انکساری و نزدیک بینی انجام دادیم، حدود ده درصد افزایش نزدیک بینی را طی سی سال گذشته می بینیم و به نظر می رسد که نژاد ایرانی از نظر حساسیت به این استرس زیستی در حد میانه در مقایسه با نژادهای دیگر قرار دارد.

سرعت ابتلا به نزدیک بینی بالا رفته!؟

او همچنین به نیوز گفت: شاید از هر ده کودک، دو یا سه نفر استعداد نزدیک بینی را دارند اما هنوز تست مولکولی انجام نداده ایم که بتوانیم به طور دقیق تشخیص دهیم که دلیل آن کار زیاد با موبایل و کامپیوتر زیاد است یا نه !

دکتر فرزاد محمدی در این خصوص اضافه کرد: البته اگر پدر و مادر کودک سابقه نزدیک بینی داشته باشند یا مثلا کودک در ۷ سالگی عینک برایش تجویز شده و در هشت سالگی نمره عینکش با سرعت بیشتری بالا رفته، بنابراین در این موارد توصیه ها و مداخلاتی را برای سبک زندگی اش خواهیم داشت.

این چشم پزشک با بیان اینکه نزدیک بینی می تواند  مادرزادی باشد یا از کودکی مثلا ۷ سالگی شروع شود و در ۱۸ سالگی متوقف شود، خاطرنشان کرد: استفاده از موبایل و ابزار دیجیتالی خصوصا در افرادی که استعداد نزدیک بینی دارند باعث شده یکی دوسال سن نزدیک بینی آن ها را پایین تر بیاید و یا سرعت آن را بیشتر کرده است.

رنگ آبی صفحات دیجیتالی و بروز اختلالات بینایی

محمدی یکی از نکاتی که در مورد وسایل دیجیتالی مانند موبایل مطرح است را رنگ آبی صفحه نمایش دانست و گفت: رنگ آبی همسایه ی تابش فرابنفش است و مضر بودن تابش بودن فرابنفش بر سیگنال قدامی چشم اثبات شده است .

وی ادامه داد: زندگی امروزی باعث در معرض قرار گرفتن مقادیر نامتناسبی از رنگ آبی به چشم شده است و اختلال خواب و پیری چشم در بلند مدت از عوارض رسیدن زیاد رنگ ابی به شبکه چشم است.

رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت در آخر به نیوز گفت: مواردی از حملات صرع در کسانی که تعامل طولانی مدت با صفحات ال ای دی دارند گزارش شده است. همچنین استفاده مداوم و طولانی مدت از مویابل یک نوع نابینایی گذرا نیز ایجاد می کند. بنابراین این ها نشان می دهد باید به سمت تعادل بیشتر در استفاده از رسانه های دیجیتال روی بیاوریم.

این گفتگوی خواندنی ادامه دارد……

گفتگو: مشکات سخاوتی

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=45341

ثبت نظر

-