مستند مشهد/ساختۀ حسین ترابی یکی از مستندهای بسیار دیدنی و جذاب

  • کد خبر : 451553
  • 22 مهر 1400 - 9:49
مستند مشهد/ساختۀ حسین ترابی یکی از مستندهای بسیار دیدنی و جذاب

نیوز: مستند مشهددر سال 1350 مشهد مقدس دومین کلان شهر مذهبی جهان از هزاره ها وقرون گذشته یادگارهای بس افتخار آفرین از پیشینه ای پربارداشته و این مهم با وجود مضجع پاک و شریف ثامن الحجج حضرت علی بن الرضا به مانند نگینی درخشان در عالم تشیع و به عنوان پایگاه معارف دینی و رضوی تجلی دیگری یافته است.

اکنون این شهر میعادگاه ارادتمندان اهل بیت(ع) عصمت و طهارت و میلیون ها زایر و مسافرعاشقی است که از سراسر ایران ومناطق دیگر وارد این شهر می شوند واین گونه است که مشهد الرضا مهد ادب،فرهنگ، فضیلت و تجلیلگاه عاشقانه ترین ارادات ها به خاندان علوی است. با این وصف شهرداری مشهد که از آغاز تاسیس، ساماندهی و بهبود شرایط زیست در این شهر را برای مجاوران و زایرین بر عهده داشته در کنار انجام وظایف شهری ، اقبال خویش را به مشارکت در امور گردشگری اثبات نموده و بر تقویت و ساماندهی این جریان اصرار ورزیده است.

مستند مشهد

مستند مشهد

مستند «مشهد» ساختۀ حسین ترابی یکی از مستندهای بسیار دیدنی و جذابی است که دربارۀ شهر مشهد در آغاز دهۀ پنجاه می‌توان یافت. دوربین زوایای مختلف شهر را نشان می‌دهد و طبیعی است داستان با زیارت آغاز می‌شود، به صنایع سنتی و صنعتی و در نهایت به علم و بهداشت و درمان و در نهایت به مفاخر این شهر می‌رسد.

>>>بیشتر بخوانید:

با بهترین جاذبه های گردشگری مشهد بیشتر آشنا شوید

دوربین از کفشداری حرم مطهر می‌گذرد و به کارخانۀ کمپوت‌سازی می‌رسد؛ از برش سنگ فیروزه به کلاس درس دانشجویان پزشکی می‌رسد… تصویری رنگارنگ و دیدنی از شهر مذهبی و تفریحی ایران در نخستین سال دهۀ پنجاه خورشیدی.

اما فیلم یک ویژگی مهم دیگر دارد. احمد شاملو، نویسنده و شاعر نامدار، نثر شاعرانه و آهنگینی برای فیلم نوشته و خود نیز متن را روی فیلم خوانده است. و البته عجیب این‌که ظاهراً تمایلی نداشته است در تیتراژ نامی از او بیاید. اما بی‌تردید یکی از جذابیت‌های مستند مشهد، متن استوار و صدای گرم شاملوست.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=451553

ثبت نظر

-