مزاج ها و بیماری / مزاج غذاها ، داروها و اصل حفظ تعادل

  • کد خبر : 451494
  • 21 مهر 1400 - 11:54
مزاج ها و بیماری / مزاج غذاها ، داروها و اصل حفظ تعادل

به گزارش نیوز: توجه به مزاج غذاها جزء اصلی ترین توصیه های اطبای سنتی است غذاها با مزاج سرد برای افراد با طبع گرم مناسب است و غذاها با طبع گرم برای افراد با مزاج سرد مناسب است. برخی از غذاها نیز طبعی معتدل دارند که منعی برای مصرف هر دو گروه وجود ندارد.از دیدگاه طب سنتی ایران، بدن انسان از عناصر و اخلاط چهارگانه تشکیل شده که دایما در حال تغییر و تبدیل هستند و در طی این تغییر و تبدیل مقداری از آنها به تحلیل می رود و نیازمند جایگزینی است و آن جایگزین، چیزی جز غذا نیست.در ادامه با نیوز همراه باشید تا به مزاج ها و بیماری بپردازیم:

مزاج ها و بیماری

علم تغذیه

غذاها و داروها نیز مانند بدن انسان از موادی تشکیل یافته اند که موجب می شود آن ها نیز دارای کیفیت گرم یا سرد و تر یا خشک باشند . به طور کلی برای رعایت اصل تعادل لازم است فرد هرچه بیشتر خود را به اعتدال نگه دارد تا کارکرد اعضا و بافت های مختلف بدن متعادل باشد .

مزاج ها و بیماری

بعنوان مثال فردی که دارای مزاج گرم و خشک است باید از افراط در خوردن مواد گرم و خشک مانند عسل و فلفل خودداری کند زیرا این نوع غذاها او را از حالت تعادل خارج می نمایند و علایم آزار دهنده مانند خشکی پوست و بی خوابی را افزایش می دهند ولی استفاده از خیار و هندوانه که سرد و تر هستند فرد را به حالت تعادل بازگردانده و حال عمومی او را بهتر می کند .

علائم غلبه اخلاط

غلبه خون :

مزاج ها و بیماری؛ پری رگ ها و نبض ، سردرد و سنگینی سر ، سرخی چشم ها و صورت و بدن ، زیاد شدن خواب و احساس کسالت و خمیازه ، ایجاد دمل و بثورات پوستی و خارش ، شیرینی دهان ، خونریزی لثه و بینی ، خارش محل حجامت و فصد قبلی .

غلبه بلغم :

مزاج ها و بیماری؛ سفیدی رنگ ، نرمی و سردی پوست ، کندی حواس و زیاد شدن خواب ، فراموشی و کند فهمی ، ترشحات پشت حلق بلغمی و سرفه زیاد ، ضعف هضم و آروغ ترش زدن ، زیاد شدن آب دهان ، عدم تشنگی ، ادرار سفید و سنگینی بدن که در این ها بیشتر از غلبه خون است .

مزاج ها و بیماری

غلبه صفرا :

زردی رنگ چشم و پوست ، تلخی دهان ، خشکی دهان و بینی و عطش زیاد ، کاهش تمایل به غذا ، تهوع ، احساس گزگز و سوزن سوزن شدن بدن ، نبض سریع .

غلبه سودا :

مزاج ها و بیماری؛ لاغری و خشکی و سفتی پوست ، پرمویی پوست ، موی درشت و سیاه همراه با دو نیم شدن موها ، سیاه شدن رنگ پوست بخصوص زیر چشم ، فکر و خیال زیاد ، خواب سبک و کم و پریدن های مکرر از خواب ، سوزش سر دل و اشتهای کاذب با وجود گرسنگی شدید ( با خوردن چند لقمه به سرعت سیر می شود ) .

>>>بیشتر بخوانید:

تست مزاج‌شناسی؛ طبع بدن خود را بشناسید

بدانیم:

مزاج ها و بیماری و ریشه تمام بیماریها سردی است

سردی در سر: ام اس ، پارکینسون ، رعشه ، لقوه ، سردرد ، صرع ، تشنج ، آلزایمر

سردی در مو: ریزش مو،سفیدی زودرس مو

سردی در گوش :کری ، ناشنوایی

سردی در چشم: کم بینایی ، آب مروراید ، آب سیاه

سردی در لوزه : بزرگ شدن لوزه

سردی در تیروئید : کم کاری تیروئید

مزاج ها و بیماری/ کم کاری تیروئید

سردی در ریه : آب آوردن ، آسم ، برونشیت ، ذات الریه

سردی در روده :یبوست ، کولیت ، بواسیر ، شقاق

سردی درمعده : درد ، ورم ، نفخ

سردی در لوزالمعده : دیابت

سردی در رحم : یائسگی ‌زودرس ، کیست تخمدان و سینه ، فییروم ، بزرگی رحم ، سقط جنین، نازایی

سردی در دست و ‌پا : آرتروز ، روماتیسم

سردی در کمر :دیسک و‌ کمر درد

سردی در خون:کاهش پلاکت خون ، کم خونی.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=451494

ثبت نظر

-