فرهنگ فارسی و جفاهای های صدا و سیما

  • کد خبر : 451380
  • 21 مهر 1400 - 9:50
فرهنگ فارسی و جفاهای های صدا و سیما

نیوز: فرهنگ فارسی و جفاهای های صدا و سیما. این سوال جدی مطرح است که اگر رسالت سیاسی صدا و سیما چنین وضعی را اقتضا می کند آیا در دیگر موضوعات از جمله در اقتصاد و فرهنگ و ادبیات و تاریخ و معرفی چهره های علمی هم امکان نقش آفرینی رسانه ای که با پول بیت المال اداره می شود وجود ندارد ؟

 

جفاهای های صدا و سیما به فرهنگ فارسی

جایگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در رسانه ملی کجاست؟ او که به ایران و ایرانی هویتی عمیق وحماسی داد و زبان فارسی را ابدی ساخت کی و کجا در سیمای جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گرفته و اثر عظیم و معجزه گونه اش با جلوه های رسانه ای مخطبان را به خود جلب کرده است ؟

فردوسی

سعدی چه؟ مولانا، رودکی، حافظ، خاجوی کرمانی، وحشی بافقی، خیام و ده ها شاعر و ادیب و دانشمند ایرانی که هر کدامشان قله های سر به فلک کشیده ادب فارسیند، چرا باید در رسانه ملی مهجور باشند و معانی بدیع و جاودانه و انسانی خلق شده توسط آنان از طریق صدا و سیما جان ایرانیان را تازه نکند.
کدام کشور با قدمت است که چنین گجینه های بی مثال فرهنگی داشت باشد و چنین خود را محروم و فقیر فرهنگ سازد؟

صداوسیما چهل و دو سال است که بدون اجازه من آثارم را پخش می کند!

بقول علامه شفیعی کدکنی ” زبان فارسی که حافظ دارد، سعدی دارد، نظامی دارد شکسپیر نمی تواند با آن زبان کشتی بگیرد …”
صدا وسیما علاقه ای به سرمایه گذاری روی این اسطوره های فرهنگ فارسی نشان نمی دهد ولی آیا خرج زیادی دارد که قبل از تبلیغات برای پفک و چیپس یک غزل از حافظ بخواند یا از مواعظ سعدی قطعه ای را بیان کند یا داستان شرینی از مولوی را از رو بخواند ؟

وقتی ما از سرمایه های عظیم خود غفلت می کنیم آذربایجان برای ما شاخ می شود در صورتی که ما نه با نیروی نظامی که با مولوی و حافظ و سعدی می توانستیم و می توانیم آسیای میانه را به تسخیر فرهنگ خود درآوریم.
وقتی حافظ و سعدی و مولوی در صدا و سیما غایبند دیگر دهانمان قفل می شود که از غیبت شهریار هم دم بزنیم.
نیما آن سبک آفرین معاصر، پروین اعتصامی، ملک شعرای بهار، اخوان ثالث، فریدون مشیری، سیمین بهبهانی، احمد شاملو، ابتهاج که حافظ زمانه اش خوانده اند چرا باید اذهان تشنه جوانانمان را آکنده از فرهنگ نسازند؟


چرا نگاه ایدئولوژیک باید همه چیز را زیر سیطره خود بگیرد و از شکوفایی ها و عظمت ها غفلت شود؟
در تاریخ هم همین وضع را داریم. تاریخ پر عبرت ما یا در صدا و سیما نیست یا با نگاه و قرائت رسمی بیان می شود و جوان ما نمی داند که در جریان جنگ های روس و ایران چه بر این ملت گذشت؟ مشروطه چه بود و نهضت ملی شدن نفت چگونه از غارت سرمایه های کشور جلوگیری کرد؟
ایران با بازتولید و غنابخشی به فرهنگ دیرن خود می تواند از آسیای میانه تا افغانستان و پاکستان و قلب هند دامان خویش را بگستراند و حتی تهاجم فرهنگی کند و از پی آن نوبت شکوفایی اقتصاد هم فرا برسد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=451380

ثبت نظر

-