عبور رتبه‌بندی معلمان از پیچ تاریخی مهم/خبر مهم برای معلمان 

  • کد خبر : 450909
  • 14 مهر 1400 - 10:10
عبور رتبه‌بندی معلمان از پیچ تاریخی مهم/خبر مهم برای معلمان 

نیوز: در اخبار، بارها و بارها اعلام گردید که رتبه‌بندی معلمان اجرا شده است ولی خیلی زود مشخص شد که نه تنها رتبه‌بندی اجرا نشده بلکه عده ای خواسته اند در این زمینه فقط حرفی گفته باشند و وجهه ای برای خود دست و پا کنند. تا زمانی که به علم و معلم در این کشور بهایی داده نشود نباید انتظار پیشرفت قابل توجهی در آموزش و تربیت فرزندان این کشور انتظار داشت.

در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به موضوع رتبه‌بندی معلمان اشاره شده است؛ در راهکار ۲- ۱۰ – بر«استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه( نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان بر اساس نظام معیار اسلامی» اشاره شده است.

عبور رتبه‌بندی معلمان از پیچ تاریخی مهم

بالاخره لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب شد.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، ۳۱ شهریور امسال(۱۴۰۰) از نهایی شدن لایحه رتبه‌بندی معلمان خبر داد و گفت: از امروز نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را در سامانه قوانین مجلس برای طرح در صحن ثبت کنند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت لایحه رتبه بندی معلمان، ادامه داد: بر اساس این لایحه هر فردی که پست معلمی در کشور دارد، رتبه‌بندی می‌شود؛ به طوری‌که معلمان در ۵ رتبه با نام و عنوان «معلم» به دلیل شأن بالای کلمه معلم، این رتبه بندی می‌شوند که شامل نام‌های معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم است.

منادی سفیدان افزود: در خصوص ماده ۷ لایحه رتبه‌بندی که چالش‌های بسیاری را به دنبال داشت و با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی در خصوص کمبود اعتبارات و ایرادات شکلی و قانونی اختلاف نظراتی داشتیم، نهایتا این چالش‌ها حل شد و همان پیشنهاد اولیه بنده که معادل حداقل ۸۰ درصد حقوق هیأت علمی بر اساس رتبه به معلمان بود، نهایی شد.

وی تأکید کرد: بنابراین در صورت تصویب نهایی این لایحه در صحن علنی مجلس از تاریخ ۳۱ شهریوماه ۱۴۰۰ یعنی زمان اجرای این قانون، نباید دریافتی معلم کمتر از ۸۰ درصد حقوق و فوق العاده‌های یک استاد دانشگاه که همتراز او در وزارت علوم است، باشد. این همترازی با توجه به اینکه اکثریت معلمان ما لیسانس و فوق لیسانس هستند، معادل سازی خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: بر اساس تصمیم کمیسیون، همچنین مقرر شد که به ازای ارتقای رتبه به ترتیب ۲۵، ۲۰، ۱۵، ۱۰، و ۵ درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌ العاده‌های مستمر معلمان افزوده شود. یعنی اگر معلمی از رتبه معلم پایه به معلم ارشد برسد ۲۵ درصد و اگر از معلم ارشد به معلم خبره برسد ۲۰ درصد افزایش حقوق شامل او خواهد شد.

>>>پیشنهاد می شود:

وضعیت طرح همسان‌سازی حقوق معلمان

منادی سفیدان درباره بار مالی ناشی از اصلاحات کمیسیون آموزش، گفت: بار مالی این لایحه نیز برای اینکه مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی نشود با معاونت قوانین مجلس بررسی شده و مشکلی از این جهت وجود ندارد.

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز اول مهر امسال (۱۴۰۰) درباره رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: رتبه بندی از پیچ مهمی عبور کرد و پس از تصویب در کمیسیون آموزش، وارد سامانه نمایندگان مجلس شد.

وی افزود: برای تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی برنامه داریم و از شب گذشته هماهنگی های لازم را برای طراحی چارچوب آیین‌نامه انجام دادیم تا رتبه بندی در سقف اعتبارات پیش‌بینی شده بودجه امسال به اجرا آید.

 افزایش حقوق مشخص نیست

 این روزها ارقام مختلف بین ۳ تا ۶ میلیون پیرامون افزایش حقوق ناشی از رتبه‌بندی مطرح می‌شود.

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با تکذیب اعلام خبر میزان افزایش حقوق ناشی از اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: مسؤولان آموزش و پرورش، همواره در تلاش هستند تا حق مسلم فرهنگیان، پیرامون طرح رتبه بندی معلمان را که قریب به ۱۰ سال است به تأخیر افتاده، پیگیری و هرچه سریع‌تر به نتیجه برسانند.

احمدی لاشکی افزود: با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته، هنوز میزان دقیق ارتقای ارقام احکام حقوقی فرهنگیان مشخص نشده است و همچنان در حال رایزنی با نمایندگان ملت هستیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه لایحه ۹ بندی طرح رتبه بندی معلمان به زودی در مجلس مطرح خواهد شد، گفت: تعدادی از نمایندگان خواهان بررسی سریع این لایحه شدند و قرار است تا لایحه مذکور تا هفته آینده در صحن علنی مجلس مطرح شود.

احمدی لاشکی گفت: تاکنون رقم دقیقی از میزان افزایش احکام حقوقی ناشی از اجرای رتبه بندی معلمان، مشخص نشده است و هدف ما از اجرای این طرح، در درجه اول ارتقای جایگاه و منزلت معلمان و فرهنگیان است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: نتیجه طرح رتبه بندی صرفاً از سوی مجلس شورای اسلامی، در هفته های آینده اعلام و از طریق پورتال رسمی وزارت آموزش و پرورش به فرهنگیان اطلاع رسانی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=450909

ثبت نظر

-