سرنوشت نوزاد معروف فرودگاه کابل

مهاجران افغان، حمید و سادیا والدین او، در حال حاضر در ایالت آریزونا مستقر شده‌اند و با دختر ۸ هفته‌ای خود، لیا، زندگی می‌کنند. جهان عبور این نوزاد تازه متولد شده را از میان دیوارهای پوشیده شده با سیم خاردار مشاهده کرد. در میان خروج آشفته آمریکا از افغانستان در مرداد ماه، نگرانی زیادی درباره حفظ جان افراد، به خصوص کودکان، وجود داشت.

پدر لیا قصد دارد او را به افتخار نجات دهندگانش با نام میانی مارین، تفنگداران نیروی دریایی آمریکا، نامگذاری کند. حمید، پدر لیا، که نام کامل وی فاش نشده گفت هنگامی که داخل فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی همسر و نوزادش را در بین جمعیت دید، از دریانوردان درخواست کرد که نوزاد او را نجات دهند.

وی به عنوان مترجم برای کمک به تفنگداران آمریکایی در عملیات تخلیه مشغول به کار بود که دخترش متولد شد و به دلیل وضعیت فرودگاه نتوانسته بود او را ملاقات کند؛ او پیش از آن نیز ۵ سال به عنوان مترجم همکار ارتش آمریکا بوده است.

حمید که نگران همکاری خود با آمریکایی‌ها بوده از همسرش خواست که به همراه نوزادشان به فرودگاه بیاید تا از گزند طالبان در امان بمانند. در ایستگاه‌های بازرسی پول نقد و مدارک هویتی سادیا به سرقت رفت و به سختی خود را به فرودگاه، جایی که همسرش در انتظار آنها بود، رساند. حمید که منتظر آنها بود سادیا را در میان جمعیت دید.

نوزاد معروف فرودگاه کابل

 

وی گفت: «می‌دانستم که او هرگز از پس عبور از میان این جمعیت بر نمی‌آید و ممکن است کشته یا به شدت مجروح شود.» حمید که ناامید شده بود از یک تفنگدار ایستاده در امتداد حصار درخواست کرد تا به فرزندش کمک کند. تفنگدار از احتمال آسیب دیدن نوزاد گفت اما حمید ترجیح می‌داد دخترش آسیب ببیند تا بمیرد.

تفنگدار آمریکایی با کمک پدر لیا توانست او را از روی مانع بلند کنند و در آن لحظه بود که حمید برای اولین بار دخترش را در آغوش گرفت. پدر بعد از آن که لیا را به قسمت امن فرودگاه منتقل کرد به دنبال همسرش رفت که او هم در میان جمعیت و خستگی ناشی از این تقلا آسیب دیده بود.

این خانواده که اکنون در ایالت آریزونای آمریکا مستقر شده‌اند نسبت به وضعیت سایر هموطنان خود که از چنین فرصتی برای خروج از کشور برخوردار نبودند اظهار ناراحتی کردند.

تولد نوزاد افغان در هواپیمای آمریکایی

اکنون همسر و دختر حمید فاقد مدارک هویتی هستند و نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند. برای این خانواده تاکنون حدود ۱۲هزار دلار کمک مردمی جمع‌آوری شده است.