کودکان و میکروب ها/ کودکان در برابر میکروب ها مانند جاروبرقی هستند!

  • کد خبر : 450316
  • 10 مهر 1400 - 11:17
کودکان و میکروب ها/ کودکان در برابر میکروب ها مانند جاروبرقی هستند!

نیوز:کودکان و میکروب ها /جا مسواکی یکی از پرمیکروب ترین نقاط خانه است. اگر هم جا مسواکی در دستشویی گذاشته شود هم که دیگر چه بدتر! وقتی در توالت برای شستشو آب را باز می کنید، چند قطره از قطرات آب کثیف به هوا انتقال می یابند. برای تمیز کردن جا مسواکی ، هر هفته آن را در ماشین ظرفشویی شستشو دهید یا با آب گرم بشویید و با یک دستمال ضدعفونی کننده آن را پاک کنید.

مناطق تماس حیوان خانگی

حیوانات خانگی و بچه ها بهترین دوستان هم هستند. اما باید دانست حیوانات خانگی می توانند باکتری ها ، ویروس ها و انگل ها را از طریق زباله ، بزاق یا شوره به کودکان منتقل کنند. اسباب بازی ها و کاسه های حیوانات خانگی منبع باکتری های کولی باسیل هستند – خانواده ای از باکتری ها که شامل سالمونلا و ای کولای (نوعی باسیل گرم منفی از خانواده انتروباکتریاسه‌است که به‌طور شایع در روده جانوران خونگرم وجود دارد) می شوند.

بچه ها همیشه باید دست های خود را بعد از لمس حیوانات خانگی یا اسباب بازی های حیوانات خانگی ، ظروف یا غذا شستشو دهند. و بله! نگذارید فرزندتان حیوان خانگی را ببوسد.

کودکان و میکروب ها/حیوانات خانگی

حیاط و محل بازی

کارشناسان می گویند باکتری های موجود در خاک می توانند برای کودکان مفید باشند. اما حواستان به برخی خطرات آن نیز باشد. اجازه ندهید در حیاط با فضله حیوانات بازی کنند. اطمینان حاصل کنید که واکسن های تقویت کننده به بچه ها تزریق شده باشد بنابراین هر گونه بریدگی یا خراشیدگی باعث ایجاد کزاز نمی شود.

یخچال و فریزر

خوراکی هایی با بسته بندی های باز، یک بسته گوشتی خراب ، شیر فاسد – بسیاری از چیزهای ناخوشایند می توانند در یخچال انتظار بچه ها را بکشند. سالمونلا ، کمپیلوباکتری و نوروویروس که می توانند باعث ناراحتی معده و اسهال شوند ، باکتری های رایج موجود در آشپزخانه هستند.

برای ایمن نگه داشتن وسایل داخل یخچال و فریزر، مواد غذایی که به راحتی خراب می شوند را به درستی بسته بندی و فریز کنید. هر چند وقت یکبار دیوارها و قفسه های یخچال را بشویید و ضدعفونی کنید.

یخچال و فریزر

محیط زندگی حیوانات

باغ وحش ها ، مزارع و نمایشگاه های مدرسه که در آن ها بچه ها ممکن است به حیوانات نزدیک شوند ، مکان های خوبی برای یادگیری دانش مربوط به حیوانات مختلف هستند. این مکان ها همچنین نقاطی ایده آل برای گسترش و انتشار باکتری ها هستند. کودکان خردسال به ویژه در معرض خطر هستند.

اجازه ندهید بچه ها غذا ، نوشیدنی ، شیشه شیر ، پستونک یا اسباب بازی خود را به محل زندگی حیوانات ببرند. اطمینان حاصل کنید که کودکان بعد از لمس حیوانات دست های خود را حداقل دوبار بشویند.

کف زمین

با ریختن غذا ، چربی و تردد اعضای خانه و یا حیوان خانگی ، کف آشپزخانه می تواند مکان کثیف نامناسبی برای بازی باشد. البته کف پذیرایی و اتاق ها نیز ممکن است کثیف باشند.

فرش و کف زمین محل جمع شدن ذرات گرد و غبار ، کپک ، ذرات غذا ، خاک وارد شده از طریق پنجره ها و حتی حشرات مرده است. این ها می توانند باعث ایجاد حساسیت و آسم شوند. قارچ هایی که باعث ایجاد مرض قارچی انگشتان و ایجاد کرم در داخل بدن می شوند نیز می توانند در سطح زمین کمین کنند.

کودکان و میکروب ها

آب های راکد

استخری پر از آب راکد می تواند بچه ها را وسوسه کند تا به داخل آب بپرند و مغول بازی شوند، چه حوضچه ها ، چه سطل هایی که با قطرات آب چکیده از سوراخ سقف ها پر می شوند، چه گودال هایی در خیابان که در اثر حرکت سریع ماشین ها در هوای بارانی پر می شوند.همچنین محل رشد کپک ها ، باکتری ها و حشراتی مانند پشه ها هستند که می توانند ویروس نیل غربی (میکروارگانیسمی است که باعث شیوع بیماری‌های مرگبار در اسبها، پرندگان و انسانها می‌شود) و سایر بیماری ها را منتقل کنند.

میکروب های کمین کرده در مدرسه

یک مطالعه نشان داد که میزان میکروب ها در شیرهای آب مدرسه بسیار بیشتر از میکروب های موجود در توالت مدرسه است. سینی های پلاستیکی کافه ها و بوفه های مدرسه یکی دیگر از نقاط پر میکروب می باشد. محققان می گویند استفاده از ضدعفونی کننده دست و ضدعفونی کردن موجود در کلاس های مدرسه میزهای دفتری غیبت دانش آموزان را در اثر بیماری به نصف می رساند.

مکان ها آویزان کردن کت ها و کاپشن ها در مدرسه

مدرسه یا مهد شایع ترین علت انتقال شپش سر در ایالات متحده هستند – معمولاً از طریق تماس سر به سر. البته این کمتر رایج است ، رایج ترین راه انتقال شپش سر از طریق جمع شدن لباس ها، کلاه یا لباس  کاپشن ها در آویزهای کلاس می باشد. برای احتیاط و کاهش این انتقالات، در برخی از مدارس از کودکان می خواهند کلاه ههای خود را در داخل کیفشان یا جیب های کاپشن خود نگه دارند.

جالباسی مدرسه

کودکان و میکروب ها/مراکز خرید

جای تعجب نیست که انواع مختلف میکروب ها در مراکز سرپوشیده برای بچه ها مضر هستند، به ویژه در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا و عفونت ها. مطالعات نشان می دهد که نرده های پله برقی ، دکمه های آسانسور ، دستگاه های خودپرداز نقاط تجمع میکروبی هستند زیرا به طور مرتب تمیز نمی شوند. شستن دست ها می تواند کمک کننده باشد ، اما حواستان باشد دستانتان را ضدعفونی نیز کنید. سینک های ظرفشویی و شیرهای آب در مراکز خرید نیز محل زندگی اغلب میکروبهای بیماری زا است.

کودکان در برابر میکروب ها مانند جاروبرقی عمل می کنند

از دست در بینی کردن و پاک کردن آن  گرفته تا جویدن ناخن و مالیدن چشم ها، بچه ها فقط کارهایی را انجام می دهند که میکروب ها را پخش و وارد بدن می کند. و اکثر آن ها دست های خود را به طور منظم و یا آنطور که باید نمی شویند. از این رو، باید به آن ها یاد دهید شستن دست ها اولین خط دفاعی در برابر سرماخوردگی ، آنفولانزا ، کرونا و سایر بیماری های مسری است.

به کودک یاد دهید چگونه دست هایش را بشوید

کودکان و میکروب ها/کودکان را تشویق کنید قبل از غذا خوردن و پس از استفاده از توالت، عطسه ، سرفه یا تمیز کردن بینی دست های خود را بشویند. به کودکان بیاموزید که از آب گرم استفاده کنند و صابون یا مایع دست را به اندازه ای استفاده کنند که در دست ها خوب کف کند. حدود 20 ثانیه دست ها را بشویند، بین انگشتان ، زیر ناخن ها و پشت دست ها را بمالند و همچنین بند انگشتان.

محلول های ضدعفونی کننده دست با حداقل 60 درصد الکل انتخاب مناسبی است ، اما امکان دارد میکروب های دست را به طور کامل از بین نمی برد و در صورت بلع می تواند کودک را بیمار کند. بنابراین تا جایی که می توانید از آب و صابون استفاده کنید.

شستن دست ها

تاثیر رابطه والدین بر استرس کودک/راه های جلوگیری از ایجاد استرس در کودکان

تمیزکردن با محلول آب و صابون یا ضد عفونی؟

تمیز کردن صفحات آشپزخانه ، کف زمین و سایر سطوح خانگی با محلول آب و صابون می تواند آلودگی ها و میکروب های قابل مشاهده را کاهش دهد. اما ضدعفونی کردن سطوح با سفید کننده ها یا محلول پراکسید هیدروژن، اکثر میکروب ها را از بین می برد. اکثر ضدعفونی کننده ها زمانی بهترین عملکرد را دارند که حداقل یک دقیقه روی سطح باقی بمانند.

حتی می توانید با جستجو در اینترنت برخی از این ضدعفوونی کننده ها در خانه درست کنید. مخلوطی با ترکیب بیش از 1 فنجان سفید کننده در 1 گالن آب بسیاری از میکروب های خانگی را از بین می برد. بعد از آن سطح را بشویید و بگذارید با جریان هوا خشک شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=450316
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.webmd.com/children/ss/slideshow-kids-germs-handwashing

ثبت نظر

-