فیلم فضایی واقعی/4 فیلم واقع بینانه درباره فضا

  • کد خبر : 450181
  • 11 مهر 1400 - 10:10
فیلم فضایی واقعی/4 فیلم واقع بینانه درباره فضا

نیوز: در دنیای هالیوود، بی انصافی نیست اگر بگوییم فیلم های زیادی درباره فضا می بینیم که واقع بینانه نیستند. خیلی از فیلم های هالیوودی را می بینیم که در آن ها انفجارهایی در فضا اتفاق می افتد، سفینه های فضایی مانند گالن های چوبی قدیمی در حال نبرد هستند، بمب هایی از فضاپیماها از طریق جاذبه خالی فضا به سایر فضاپیماها پرتاب می شود و غیره. با این حال، فیلم های بسیار کمی وجود دارد که برای انتقال تصاویر و اتفاقاتی واقع بینانه تلاش می کنند، فیلم های فضایی که فضا را به گونه ای به تصویر می کشند که با درک ما از آن مطابقت دارد.

در این پست، 4 فیلم برتر و واقع بینانه درباره فضا معرفی شده است…

آپولو 13 (1995)

آپولو 13 یک فیلم مستند درام به کارگردانی ران هوارد است که ماموریت فاجعه بار آپولو 13 در سال 1970 را به تصویر می کشد. در  این فیلم فضایی تام هنکس، کوین بیکن و بیل پکستون فضانوردانی در حال سفر به ماه برای سومین ماموریت فرود انسان بر روی ماه هستند و سپس فاجعه رخ می دهد و سه فضانورد باید ماموریت خطرناکی را برای بازگشت به زمین آغاز کنند.

این فیلم با بازی ستارگان برجسته هالیوود، یک فیلم موفق بزرگ بود و در نهایت نامزد 9 جایزه اسکار شد، یکی از آن ها برای بهترین تدوین و بهترین صدا. آپولو 13 در حالی که موفقیت تجاری و انتقادی محسوب می شود، همچنین توانست رویدادهای زندگی واقعی را به طور دقیق به تصویر بکشد.

 آپولو 13

 

علیرغم موفقیت آمیز بودن فیلم، اشکال هایی نیز وجود داشت، برای مثال این واقعیت که هیچ اختلافی بین فضانوردان هایز و سویگرت (به ترتیب بازیگران بیل پکستون و کوین بیکن) در یکی از نمادین ترین صحنه های فیلم وجود نداشت. در صحنه ای که فضانوردان به محل کنترل زمینی گزارش می دهند مشکلی برایشان پیش آمده، گفتگوی این صحنه تقریباً کلمه به کلمه است. تنها چیزی که در این صحنه کمی تغییر کرده نمادین ترین و برجسته ترین لحظه فیلم است.

جاذبه (2013)

فیلم سینمایی جاذبه یک موفقیت تجاری بزرگ بود و توانست 7 اسکار و 6 بفتا (جوایز آکادمی فیلم بریتانی) دریافت کند. در این فیلم ساندرا بولاک و جورج کلونی به عنوان دو فضانورد تلاش می کنند تا پس از نابودی شاتل فضایی خود، راه خود را به امنیت برسانند. آلفونسو کوارون نویسنده، تهیه کننده و کارگردان این فیلم، اظهار داشت که قرار نیست جاذبه به عنوان یک فیلم مستند در نظر گرفته شود و گاهی اوقات دقت علمی در فیلم کمتر نشان داده می شود تا جای خود را به نمایش های هنری بدهد.

با این حال، فیلم به طور کلی به دلیل واقع گرایی و نحوه پایبندی به اصول کلی فیزیکی بودن در فضا مورد ستایش قرار گرفته است. حتی یکی از فضانوردان ناسا، مایکل جی ماسیمینو اشاره کرد که نوع خاصی از سیم چین مورد استفاده در فیلم همان نوعی است که او در یکی از ماموریت های فضایی خود استفاده کرده است.

فیلم جاذبه

همچنین این فضانورد از باز آلدرین، فضانوردی که جلوه های بصری فیلم از فضا را “قابل توجه و عالی” توصیف کرد، قدردانی کرد. علیرغم این واقعیت که نادرستی های علمی کمی در فیلم به کار رفته است، شیوه ای که ماهیت حضور در فضا و محیطی با گرانش صفر را به تصویر می کشد، باعث جلب توجه دانشمندان و فضانوردان شده است.

مریخی (2015)

این اقتباس علمی تخیلی از کتاب با همین نام در سال 2015 توسط ریدلی اسکات کارگردانی شد و مت دیمون در کنار بازیگری نامدار در نقش یک فضانورد تنها ظاهر شده است که در سیاره مریخ محاصره شده و در تلاش برای زنده ماندن است و در عین حال منتظر نجات است.

داستان فیلم به این شکل است که گروهی فضانورد که شش نفر هستند، برای مأموریتی فضایی به نام اریس ۴ به سیاره مریخ فرستاده شده‌اند و مأموریت آن‌ها ۳۱ روز خواهد بود اما با رخ دادن طوفانی سهمگین گروه فضایی مجبور به لغو عملیات شده و در روز ۱۸ بازمی ‌گردند. هنگام بازگشت، مارک در طوفان گیر کرده و با تکه فلزی آنتن زخمی شده و از هوش می‌رود؛ و به ایت ترتیب، بقیه فکر می کنند که او مرده است و ….. .

واتنی که از خواب بیدار می شود، خود را روی خاک زبر سیاره می بیند و متوجه می شود که تک و تنها مانده است. اندی ویر در هنگام نگارش رمان سعی کرده بود تا آنجا که ممکن است متن های علمی درستی را ارائه دهد و از بسیاری از بازخورد دانشمندان برای اطمینان از صحت نوشته های خود استفاده کرده است. مدیر بخش علوم سیاره ای ناسا در اداره ماموریت علمی ناسا به عنوان مشاور فنی فیلم را بررسی کرد و گفت که فیلم ” واقع بینانه” است اگرچه عناصری غیر واقعی یا کمی تغییر کرده اند.

فیلم مریخی/فیلم فضایی

برخی از مواردی که کمی غیرواقعی بودند، شکل هایی بود که ساختمان های ناسا در فیلم به تصویر کشیده شده بودند زیرا طولانی تر و بلندتر از سازه های یافت شده بودند اگرچه به طور کلی بسیاری از علوم نجومی دقیق بودند.

>>>بیشتر بخوانید:

معرفی فیلم “جاده یخی” با بازی لیام نیسن

ماه (2009)

ماه یک فیلم تخیلی بسیار زیبا است که درباره سام بل است، مردی که به تنهایی در معدن هلیوم 3 قمری مستقر است و روزهای پایان قرارداد سه ساله کار خود را سپری می کند. با گذر زمان، فقط با دوست رباتش گرتی ارتباط برقرار می کند و پس از فهمیدن اینکه از راه غیرجنسی به وجود آمده است دچار بحران هویت می شود و هرگز برای دیدن خانواده به خانه برنمی گردد. علی رغم اینکه فیلم بودجه متوسط بود (10،000،000 دلار)، با استقبال خوبی به ویژه از سوی جامعه علمی مواجه شد.

در سال 2013، مجموعه ای از 2800 محقق علوم شناختی که علاقمند به سینما بودند ، بیش از 10 هزار فیلم مختلف را تجزیه و تحلیل کردند. هدف آن ها یافتن فیلم های برتر برای به تصویر کشیدن دقیق علوم مغزی، ارتباط با علوم شناختی و کیفیت بود. فیلم “ماه” از نظر کیفیت رتبه پنجم، از نظر دقت رتبه نهم و از نظر ارتباط با علوم شناختی رتبه سوم را بدست آورد.

فیلم ماه

این فیلم همچنین با استقبال بسیار خوبی از سوی ناسا روبرو شد. در فیلم، سام در یک مکانی با ساختار بسیار محکم و گنبدی شکل روی سطح کره زمین زندگی می کند. این چیزی است که به احتمال زیاد می تواند بر روی سطح ماه قابل ساخت باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=450181
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.thefactsite.com/realistic-space-movies/

ثبت نظر

-