دادگاه لاهه در دنیای ورزش

دادگاه cas یا همان دادگاه “حکمیت ورزش” چیست؟

  • کد خبر : 450179
  • 08 مهر 1400 - 9:10
دادگاه cas یا همان دادگاه “حکمیت ورزش” چیست؟

نیوز: تعریف دادگاه cas “حکمیت ورزش” :”نوعی دادگاه لاهه در دنیای ورزش”. خوان آنتونیو سامارانچ، رئیس سابق کمیته بین المللی المپیک، مفهوم دادگاه حکمیت ورزش را در سال 1982 اینگونه معرفی کرد. تاسیس دادگاه حکمیت ورزش به دلیل نیاز به ایجاد یک دادگاه تخصصی و اختصاصی بود که همه اختلافات مربوط به ورزش را به شیوه ای انعطاف پذیر و کارآمد حل کند.

همچنین گزارش شده است که تصمیم کشور تایوان در سال 1979 برای طرح شکایت علیه کمیته بین المللی المپیک در دادگاه های سوئیس در تصمیم کمیته بین المللی المپیک برای تاسیس دادگاه حکمیت ورزش نقش داشت.

لوزان سوئیس

پس از تصویب اساس نامه دادگاه حکمیت ورزش توسط کمیته بین المللی المپیک در 30 ژوئن 1984 ، دادگاه cas تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در لوزان سوئیس شروع به فعالیت کرد.

علیرغم انتظارات زیاد، توسعه و رشد دادگاه حکمیت ورزش در ابتدا بسیار آهسته بود و به طور متوسط در ده سال اول فعالیت خود تنها ده داوری انجام داد. با این حال ، دادگاه حکمیت ورزش اکنون به عنوان “دادگاه عالی” برای اختلافات ورزشی شناخته شده است و سالانه حدود 600 داوری انجام می دهد.

ساختار دادگاه cas

دادگاه حکمیت ورزش یک موسسه داوری خصوصی است. هدف آن حل اختلافات مربوط به ورزش از طریق داوری و میانجیگری است. سازماندهی دادگاه و رویه های پیش روی آن تحت نظارت کد داوری مربوط ورزشی است، آخرین کدی که از 1 جولای 2020 به اجرا درآمد. دادگاه حکمیت ورزش(دادگاه cas) توسط  یک بنیاد سوئیسی به نام شورای بین المللی داوری ورزشی مدیریت و اداره می شود.

شورای بین المللی داوری ورزشی به عنوان بخشی از تحول ساختاری عمیق دادگاه حکمیت ورزش پس از تصمیم دادگاه فدرال سوئیس در پرونده گوندل در سال 1993 تاسیس شد.

دادگاه cas

یکی از قابل توجه ترین ویژگی های سیستم این دادگاه این است که مقر هر داوری لوزان ، سوئیس است. به این ترتیب، قانون داوری سوئیسی اجرا می شود. این بدان معناست که رای دادگاه حکمیت ورزش در ابتدا فقط می تواند در دادگاه فدرال سوئیس به چالش کشیده شود و فقط در زمینه های بسیار محدود.

دادگاه cas سه نوع رویه داوری را اداره می کند: رویه های معمولی ، رویه های تجدیدنظر خواهی و از ژانویه 2019 ، اولین اختلافات ضد دوپینگ. هرگاه طرفین موافقت کنند که یک اختلاف درجه اول مربوط به ورزش را به دادگاه حکمیت ورزش ارجاع دهند ، یک رویه معمولی آغاز می شود. چنین موافقت نامه ای ممکن است ناشی از شرط داوری مندرج در قرارداد یا مقررات ، یا از طریق توافق نامه باشد.

تجدیدنظرخواهی در دادگاه cas

از طرف دیگر ، تجدیدنظرخواهی علیه تصمیم فدراسیون ، انجمن یا نهاد مربوط به ورزش ممکن است در صورتی در دادگاه حکمیت ورزش ثبت شود که اساس نامه یا مقررات آن نهاد چنین چیزی را اقرار کرده باشد و یا در صورتی که تجدیدنظر خواهنده منعقد شود. طبق قوانین یا مقررات آن نهاد ، قبل از تجدیدنظر ، مراحل قانونی موجود باید به طور تمام و کمال طی شود.

دادگاه ضد دوپینگی یک دادگاه بدوی است که منحصراً به اختلافات دوپینگ می پردازد. رسیدگی از جایی آغاز می شود که فدراسیون بین المللی یا سایر مراجع مدیریت نتایج، اختیارات خود را برای تصمیم گیری در مورد پرونده های ضد دوپینگ در مرحله اول به دادگاه ضد دوپینگی واگذار می کنند.

هزینه حاکمیت دادگاه cas

در روند عادی، هزینه ها و مخارج حکم ها بر اساس یک مقیاس ثابتی از هزینه به علاوه سهمی از مخارج دادگاه حکمیت ورزش محاسبه می شود. کار بررسی مجدد، به استثنای 500 فرانک سوئیس که برای اداره دادگاه هزینه می شود، مجانی است.

آیا عملکرد دادگاه cas محرمانه است؟

روند حکمیت معمولی محرمانه است. طرفین، حکم ها و کارمندان موظف اند که هیچ اطلاعاتی را فاش نکنند. اصولا رای ها به صورت آشکارا بیان نمی شوند و قانون به خصوصی معین نکرده است که روش حاکمیت بررسی مجدد، باید محرمانه باشد اما حکم ها و کارمندان دادگاه وظایف مشابهی در مورد محرمانه نگه داشتن وظایف خود دارند. مگر اینکه طرفین در مورد خلاف آن توافق نمایند که در این صورت رای توسط دادگاه اعلام می شود.

دادگاه cas

درباره دادگاه عالی ورزش وماهیت آن اظهارنظرهای متفاوتی وجود دارد. برخی ها تصمیم های آن را موازی با کمیته انضباطی کنفدراسیون های مختلف می دانند وگروهی دیگر مدعی هستند آرای این دادگاه ضمانت اجرایی ندارد.

این دادگاه عالی ورزش تمامی رشته ها را شامل می شود و مختص یک یا ۲ رشته ورزشی نیست. همچنین باید گفت دادگاه حاکمیت در کشورها دخالت نمی کند.

>>>بیشتر بخوانید:

تعجب پرتغالی‌ها از دو تکنیک منحصر به فرد بیرانوند

ویژگی منحصر به فرد دادگاه cas

ویژگی منحصر به فرد رویه تجدیدنظر و به طور کلی داوری ورزشی، محدودیت های زمانی کوتاه آن است. برای روش تجدیدنظر معمولا فرجام خواهان باید در محدودیت های زمانی کوتاه داوری کنند، همانطور که در ماده R49 آمده است:

“در صورت عدم وجود محدودیت زمانی در اساس نامه یا آیین نامه فدراسیون، انجمن یا نهاد مربوط به ورزش مربوطه یا توافق قبلی، مهلت تجدیدنظر خواهی در دادگاه cas ، بیست و یک روز از دریافت تصمیم مورد اعتراض است.”

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=450179
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.morgansl.com/en/cookie-policy

ثبت نظر

-