برنامه دولت ترامپ برای ترور موسس وب‌سایت افشاگر «ویکی‌لیکس»

  • کد خبر : 449887
  • 06 مهر 1400 - 9:42
برنامه دولت ترامپ برای ترور موسس وب‌سایت افشاگر «ویکی‌لیکس»

نیوز: برنامه آمریکا برای ترور موسس وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس.دولت سابق آمریکا برنامه‌هایی برای ربودن یا ترور موسس وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس داشته است. یک پایگاه خبری گزارش داده دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برنامه‌هایی برای ترور «جولیان آسانژ»، موسس و بنیان‌گذار سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» داشته است.

«یاهونیوز» نوشته در سال ۲۰۱۷ که جولیان آسانژ برای پنجمین سال متوالی در داخل سفارت اکوادور در لندن محبوس شده بود سیا توطئه‌هایی برای ربودن او داشت.

مطابق ادعای این پایگاه خبری طرح مذکور مباحثات داغی را میان مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»  بر سر قانونی و یا امکان‌پذیر بودن چنین عملیاتی به راه انداخته بود.

برخی از مقام‌های ارشد در داخل سیا و دولت ترامپ حتی درباره کشتن آسانژ بحث کردند. این بحث‌ها تا جایی پیش رفت که حتی درخواست شده بود «طرح‌ها» یا «گزینه‌هایی» برای نحوه قتل او تدوین شود.

یک مقام سابق دولت آمریکا گفته بحث بر سر ربودن یا قتل آسانژ در «بالاترین سطوح» دولت ترامپ اتفاق افتاده است. او گفت: «به نظر می‌رسید هیچ مرزی وجود نداشت.»

ترامپ: قصد داشتیم پایگاه بگرام را نگه داریم چون نزدیک به چین است

این رایزنی‌ها بخشی از کارزار بی‌سابقه سیا علیه ویکی‌لیکس و بنیان‌گذارش بود. برنامه چندوجهی این سازمان، جاسوسی‌های گسترده از کانیوزن ویکی‌لیکس، تلاش برای تفرقه‌افکنی میان اعضای آن و سرقت دستگاه‌های الکترونیکی آنها را شامل می‌شد.

با آنکه آسانژ از سال‌ها پیش تحت نظر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بوده این برنامه‌ها برای راه‌اندازی جنگ تمام‌عیار علیه او از زمانی آغاز شد که ویکی‌لیکس اقدام به انتشار اطلاعات بسیار حساسی درباره ابزارهای سیا برای انجام حملات هکری کرد.

«مایک پامپئو»، رئیس وقت سیا که در آن زمان به تازگی از سوی ترامپ به ریاست این سازمان منصوب شده بود به دنبال انتقام‌گیری از ویکی‌لیکس و آسانژ بود. آسانژ از سال ۲۰۱۲ برای اجتناب از استرداد به سوئد پناهنده سفارت اکوادور شده بود.

یک مقام سابق امنیت ملی در دولت ترامپ گفت: «پامپئو و سایر مقام‌های ارشد سازمان کاملاً از واقعیت بیگانه شده بودند چون درباره افشاگری‌های والت ۷ به شدت احساس شرمساری کردند.»

خشم سیا از ویکی‌لیکس موجب شد پامپئو علناً این سازمان را در سال ۲۰۱۷ به عنوان یک «سازمان اطلاعاتی غیردولتی متخاصم» اعلام کند. این اقدام، فراتر از صدور یک بیانیه مسیر را برای اینکه مأموریان این سازمان اقدامات تهاجمی‌ترین علیه ویکی‌لیکس در پیش بگیرند هموار کرد.

مقام‌های سابق اطلاعاتی به یاهونیوز گفته‌اند پس از این اقدام

مردادماه سال جاری سازمان عفو بین‌الملل و گروهی از فعالان انگلیسی از دولت آمریکا درخواست کردند تقاضای استرداد «جولیان آسانژ» مدیر سایت افشاگر ویکی لیکس را لغو کند.

آسانژ در حال حاضر با هفده مورد اتهام مواجه است. از مهم‌ترین این اتهامات نشر هزاران صفحه اسناد و اطلاعات محرمانه درباره حضور نظامی آمریکا در عراق و افغانستان است. از جمله این اسناد می‌توان به فیلم کشتار جمعی از غیرنظامیان عراقی از جمله چند روزنامه‌نگار در سال ۲۰۰۷، توسط نیروهای نظامی آمریکایی اشاره کرد.

از سال ۲۰۱۹ آسانژ در زندانی در انگلیس به سر می‌برد و منتظر تصمیم نهایی درخصوص استرداد وی به آمریکا به سر می‌برد. دی ماه سال گذشته دادگاهی در لندن با اشاره به بیماری روحی آسانژ و خطر اقدام به خودکشی صدور استرداد علیه او را غیرقانونی دانست.

با این حال حدود یک ماه بعد، «مارک ریموندی» سخنگوی وزارت دادگستری دولت جدید آمریکا گفت: «ما درخواست تجدید نظر را ارسال کرده و همچنان به دنبال استرداد [آسانژ] هستیم».

در این درخواست تجدید نظر آمده است بایدن تمایل دارد آسانژ در خاک آمریکا و به اتهام جاسوسی و هک کردن اسناد محرمانه نظامی و دیپلماتیک مورد محاکمه قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=449887

ثبت نظر

-