ناس چیست؟ مضرات ناس و روش ترک

  • کد خبر : 449093
  • 31 شهریور 1400 - 11:15
ناس چیست؟ مضرات ناس و روش ترک

نیوز: ناس(نسوار) یا پامپراک، ماده ای سبزرنگ است که در ظاهر گیاهی به نظر می‌رسد، اما افزودنی‌های خطرناک زیاد دیگری نیز دارد. مصرف این ماده‌ی سبزرنگ که بیشتر در بین مردم افغانستان و پاکستان رواج دارد. این ماده اعتیادآور به تدریج از مرزهای شرقی وارد کشور ما شد و اکنون در تمام کشور ایران گسترش یافته است. از مضرات روحی ناس این است که باعث کاهش اعتمادبه‌نفس فرد شده و به‌ تدریج او را از اجتماع دور می‌کند. وابستگی به این ماده وجهه افراد را پایین آورده و استقلال را از آن‌ها می‌گیرد.

ناس چیست؟ مواد تشکیل دهنده آن

پامپراک ماده ای سبزرنگ است که در ظاهر گیاهی به نظر می‌رسد، اما افزودنی‌های خطرناک زیاد دیگری نیز دارد.

این ماده از برگ تنباکوی خشک‌شده تهیه می‌شود و فروشندگان پس از کوبیدن، آن را با آهک مخلوط کرده و پخش می‌کنند.

همچنین باهدف ترغیب و وسوسه افراد، از طعم‌دهنده‌هایی، برای خوشبو کردن مواد استفاده می‌کنند.

افراد در هنگام مصرف، این ماده را در قسمت جلوی دهان و میان لب و دندان می‌گذارند تا با بزاق دهان ترکیب‌شده و شیره‌ای از آن خارج شود.

عوارض کوتاه‌مدت مصرف آن چیست؟

سرگیجه، سردرد، تهوع، از دست دادن تعادل حرکتی و رفتاری، ایجاد حرکات غیرطبیعی در چشم، دندان‌قروچه، اختلال در خواب، وابستگی روحی روانی، لرزش، تغییرات فشارخون و ضربان قلب تنها بخشی از عوارض کوتاه‌مدت این ماده‌ی مخدر است.

افراد به دلیل ناآگاهی از عوارض بلندمدت مصرف ناس به این ماده روی آورده و سلامت خود را درخطر می‌اندازند.

پامپراک یا ناس ماده‌ای اعتیادآور و سبزرنگ است که در ظاهر گیاهی به نظر می‌رسد.

عوارض بلندمدت مصرف

مضرات پامپراک در بلندمدت شامل بی‌خوابی، عدم تعادل رفتاری، زودرنجی، اختلالات تمرکز، اختلالات رفتاری، تأثیر در مخچه، بیماری‌های دهانی، سرطان حنجره، اختلالات و سرطان روده‌ی بزرگ و نارسایی‌های کلیوی و همچنین سرطان لثه می‌شود.

ناس

تنباکو خود به‌تنهایی سرطان‌زاست. حال وقتی این ماده با آهک نیز مخلوط می‌شود، اثرات مخرب شدیدتری را بر سلامت مصرف‌کننده می‌گذارد.

دستگاه گوارش و کلیه‌های ما برای جذب و دفع آهک ساخته نشده و این ماده باید از طریق کلیه دفع شود و این باعث می‌شود نارسایی‌های جبران‌ناپذیر کلیوی در فرد ایجادشده و در آینده مجبور به دیالیز شود.

وابستگی روحی و روانی در ناس و حشیش خیلی بالاتر از وابستگی جسمی بوده و شبیه به وابستگی به سیگار است.

همچنین فروشندگان مواد مخدر باهدف رقابت و افزایش فروش خود، روزبه‌روز مواد افزودنی و مخدر غیرمجاز را در پامپراک اضافه کرده و ضربه‌های مهلکی را به افراد وارد می‌کنند.

مت آمفتامین معروف به شیشه/ آنچه باید درباره این ماده مخدر بدانید

چرا در مورد این ماده صحبت می‌کنیم؟

مردم ما باید مواد مخدر و علی‌الخصوص ناس را آن‌قدر بد بدانند که علاقه‌ای به دانستن در مورد آن نداشته باشند.

همان‌طور که افراد خود را در آن حد نمی‌دانند که خاک و نفت و علف بخورند، باید خود را بالاتر از آن بدانند که ناس مصرف کنند.

با مصرف پامپراک وجهه‌ی اجتماعی افراد شدیداً تنزل پیداکرده و اختلالات روحی روان شدیدی نیز در آن‌ها پیدا می‌شود.

معمولاً مراجعه‌کنندگان به پزشکان از اقرار به مصرف این ماده فرار کرده و مصرف مواد دیگر را به‌راحتی بیان می‌کنند. این فرار یا به این دلیل که افراد ناس را مخدر نمی‌دانند و بااینکه ناس وجهه خوبی نداشته و افراد از بیان آن خجالت می‌کشند.

ناس

چگونه مصرف این ماده را ترک کنیم؟

در گام اول، ترک روحی و فکری خیلی مهم‌تر از ترک جسمی است. مردم ما باید خود را خیلی بالاتر آن بدانند که این ماده را مصرف کنند؛ زیرا این ماده را مردمی که در جایگاه اجتماعی پایینی هستند مصرف می‌کنند و حتی گاهی دیده‌شده است که افراد، عنوان مصرف‌کننده‌ی ناس را برای خود توهین تلقی کرده‌اند.

هر ماده‌ی مخدر برای گروه خاصی ساخته‌شده و دلیلی ندارد افراد برای نشئه شدن دست به هر ماده‌ای بزنند.

مرور این جمله که ” این ماده‌ی مخدر در حد شخصیت من نیست و من باید بجنگم و این ماده را از خود جدا کنم” می‌تواند پشتیبان مصرف‌کننده برای روی آوردن به ترک باشد.

عوارض ترک

با توجه به اینکه ترک پامپراک عوارضی چون بی‌قراری، استخوان‌درد، دردهای عضلانی و کلافگی را دارد، گام دوم این است که افراد پس از تصمیم به ترک، به پزشکان مراجعه کرده و مشکلاتشان را با آن‌ها در میان گذاشته و برای طی کردن دوران درمان، از پزشکان، روانشناسان و روان‌پزشکان کمک بگیرند؛ زیرا آن‌ها می‌توانند باکم کردن علائم عدم مصرف، به‌وسیله‌ی دارو ترک را برای آن‌ها آسان کنند.

گام سوم این است که مصرف‌کننده، پس از ترک باید از رفاقت و رفت‌وآمد باکسانی که او را به مصرف این مواد تشویق و ترغیب می‌کنند، خودداری کرده و با افرادی مراوده کند که این ماده را بد می‌دانند. رعایت این نکته خود انگیزه و انرژی فرد را برای ادامه‌ی راه افزایش می‌دهد.

در آخر اشاره به این نکته لازم است که برای تسهیل در ترک، افراد باید برای خود سرگرمی مفیدی ایجاد کرده و در قبال ترک این ماده، از جایگزین‌های مفیدی چون کشک، آدامس و شکلات استفاده کنند تا کمتر به مصرف این ماده تحریک شوند.

همچنین ورزش و پیاده‌روی باعث افزایش حس مطلوب به خود و اعتمادبه‌نفس شده و به افراد کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر از وادی مصرف ماده‌ی خطرناکی چون ناس، فاصله بگیرند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=449093

ثبت نظر

-