«مبارک» به دلیل پوشش الناز شاکردوست سانسور شد!

  • کد خبر : 448751
  • 29 شهریور 1400 - 9:00
«مبارک» به دلیل پوشش الناز شاکردوست سانسور شد!

نیوز: حذفیات مبارک/«مبارک» به دلیل پوشش الناز شاکردوست سانسور شد.مدیر شبکه امید سیما درباره علت حذف ۲۰ دقیقه از رئال انیمیشن «مبارک» ساخته محمدرضا نجفی امامی توضیح داد.جمعه ۲۶ شهریورماه رئال انیمیشن «مبارک» ساخته محمدرضا نجفی امامی راهی آنتن شبکه امید شد. پس از تماشای این اثر متوجه شدیم نزدیک به ۲۰ دقیقه از این رئال انیمیشن با بازی حذف شده است که اکثر سکانس‌ها نیز مربوط به الناز شاکردوست بازیگر نقش اصلی این فیلم است. البته طولی نکشید که این خبر در فضای مجازی نیز دست به دست شد و انتقادهایی را در پی داشت.

برای پیگیری این موضوع با مهدی سالم مدیر شبکه امید تماس گرفتیم که وی در پاسخ به ا درباره علت این اتفاق گفت: از این فیلم یک ساعت ۳۰ دقیقه‌ای نزدیک به یک ساعت و پنج دقیقه آن روانه آنتن شبکه شده است که علت حذفیات آن نیز نحوه پوشش بازیگر نقش اصلی این رئال انیمیشن است.

این مدیر تلویزیونی تاکید کرد: تا جایی که امکان آن وجود داشت با روتوسکوپی این مساله رو حل کردیم اما بقیه سکانس‌های حذف شده امکان انجام این کار را به ما نمی‌داد.

او در پاسخ به اینکه اثر مجوزدار وزارت ارشاد را چرا باید ممیزی کرد، گفت: اثری که در سینما روی پرده می‌رود و اثری که در صداوسیما پخش می‌شود بسیار با یکدیگر متفاوت هستند چراکه چهارچوب‌ها متفاوتند. بخشی از این اصلاحات از سوی شبکه امید و بخشی دیگر نیز از طرف بخش تامین برنامه شبکه‌ها صورت گرفته است.

حذفیات مبارک

سیاستگذار نحوه اصلاحات مدیران شبکه نیستند

مدیر شبکه امید در پاسخ به اینکه با توجه به این حجم از اصلاحاتی که ممکن است به یک اثر سینمایی وارد شود چرا از ابتدا تصمیم به پخش آن می‌گیرند، بیان کرد: به عنوان مدیر یک شبکه، سیاستگذار نحوه اصلاحات بنده نیستم به عنوان مثال در بحث نمایش آلات موسیقی ما در کشور جشنواره‌ موسیقی فجر را برگزار می‌کنیم و نمایش سازها در شبکه نمایش خانگی و سینما با منعی رو به رو نمی‌شوند اما تلویزیون استانداردهای خود را برای نمایش موسیقی و آلات آن دارد و این استانداردها در دست مدیران شبکه‌ها نیست بلکه با توجه به تصمیمات مقام بالاتر از آن است.

>>>بیشتر بخوانید:

واکنش تند به سانسور های سریال «زخم کاری»

او افزود: البته که در شبکه‌های متفاوت سیما نیز سیاستگذاری‌ها متفاوت است برای مثال اگر «مبارک» از شبکه جهانی جام جم و یا شبکه مستند پخش می‌شد، فیلم اصلا دچار اصلاحات و حذفیات نمی‌شد چراکه استانداردها و سیاستگذاری‌ها در صداوسیما نیز متغیر است.

از او درباره اینکه آیا صاحب اثر راضی به این شکل پخش است، پرسیدیم که گفت: حق پخش این فیلم نیز توسط صداوسیما از صاحب اثر خریداری شده است و حق مالکیت اثر با تلویزیون است، بنابراین این سازمان می‌تواند با توجه به ضوابط خود «مبارک» را راهی آنتن هر شبکه کند.

حذفیات مبارک

حق مالکیت «مبارک» را صداوسیما خریده است

سالم در پاسخ به اینکه صدمه وارد شده به قصه این اثر پس از این حجم حذفیات چه می‌شود، عنوان کرد: گروه ویراستار ما تمام سعی خود را انجام می‌دهد تا به شاکله اصلی یک اثر صدمه‌ای وارد نشود اما من نیز با شما موافق هستم که در این مسیر اصالت کار حفظ نمی‌شود و این اتفاق خوبی نیست.

اما زمانی که قراردادی میان صاحب اثر و کسی که حق مالکیت آن را خریداری می‌کند بسته می‌شود، تمامی این نکات در آن ذکر می‌شود و صاحب اثر آگاهانه فیلم یا سریال خود را در اختیار خریدار می‌گذارد و سازمان صداوسیما نیز قطعا این اجازه را کسب کرده است که با توجه به ضوابط این سازمان ممکن است فیلم دچار اصلاحاتی شود.

او افزود: این اتفاق در آثار خارجی که توسط صداوسیما خریداری می‌شود نیز رخ می‌دهد و گاهی این اصلاحات به گونه‌ای جلو می‌رود که حتی ممکن است بخش‌هایی از قصه نیز دچار تغییر شود تا با استانداردهای تلویزیون هماهنگ باشد. از نمونه‌های آن می‌توان به سریال «اوشین» یا «فوتبالیست‌ها» اشاره کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=448751

ثبت نظر

-