با چه راهکارهایی طول عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم؟

  • کد خبر : 448593
  • 28 شهریور 1400 - 14:31
با چه راهکارهایی طول عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم؟

نیوز: اگرچه اکثر ما لپ تاپ را با خود به محل کار، مدرسه، دانشگاه و …. می بریم، اما باز هم وقتی در خانه هستیم و دیگر در حال حرکت نیستیم ، معمولاً دائما آن را به شارژ وصل می کنیم. چه کسی می خواهد هر لحظه بلند شود و تلویزیون را به برق وصل کند. می بینید؟ بسیاری از لوازم خانگی دائما به برق متصلند.در این پست، ما به یکی از رایج ترین سوالات مربوط به طول عمر باتری لپ تاپ پاسخ می دهیم ، اینکه آیا وصل ماندن دائم لپ تاپ به شارژ بر عمر باتری تاثیر دارد؟ با پاسخ به این سوال به شما نشان می دهیم که برای محافظت از باتری لپ تاپ خود چه کارهایی می توانید انجام دهید.

به برق وصل کردن دائم لوازم برقی دارای تأثیراتی است که ما معمولا هیچ توجهی به آن ها نداریم. این امر به ویژه در مورد دستگاه هایی مانند لپ تاپ که با باتری کار می کنند بیشتر صادق است. دانستن این اثرات همیشه آسان نیست ، به خصوص که نظرات متفاوتی در این باره وجود دارد. اغلب می بینید که متخصصان فناوری با توصیه هایی که سازنده محصولات ارائه می دهند مخالفند.

آیا مشکلی نیست که لپ تاپ همیشه به برق متصل بماند؟

اولین چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که طراحی و سیستم های لپ تاپ در حال تغییر است. یافتن این دستگاه ها با باتری های قابل جابجایی دیگر کار راحتی نیست.

در عوض ، باتری های یکپارچه ای پیدا می کنیم که اغلب تنها با بازکردن لپ تاپ تعویض می شوند. به همین دلیل ، استفاده از  لپ تاپ در حال شارژ متداول است. اما آیا این برای باتری بی ضرر است؟

در اصل ، وصل بودن لپ تاپ به شارژ هنگام استفاده از آن نباید مشکلی ایجاد کند. با وجود آنچه برخی منابع ممکن است ادعا کنند ، باتری از یک جایی به بعد برق را دریافت نکرده و شارژ نمی شود. وسایل الکترونیکی مدرن دارای سیستم های حفاظتی داخلی هستند که از شارژ بیش از حد باتری جلوگیری می کنند. البته این بستگی به کیفیت و تاریخ تولید محصول دارد.

باتری های لیتیومی

 

لپ تاپ ها با باتری های لیتیومی فعلی به گونه ای کار می کنند که تنها زمانی شارژ می شوند که میزان شارژ آن ها 100٪ نباشد و بعد از اینکه لپ تاپ کاملا شارژ شد عمل متوقف می شود.

متصل نگه داشتن مداوم لپ تاپ به برق خطرناک نیست و همچنین به این معنی نیست که باتری دستگاه زود خراب می شود. با این وجود ، نظراتی وجود دارد که نشان می دهد بارها و بارها شارژ شدن چرخه باتری عمر مفید آن را افزایش می دهد.

عمر باطری لپ تاپ

عمر باتری لپ تاپ چقدر است؟

نمی توان به طور دقیق تعیین کرد که باتری لپ تاپ شما چقدر دوام می آورد. عمر مفید آن بستگی به سازنده و مدل رایانه و سایر عوامل کیفیتی دارد. اگر می خواهید باتری لپ تاپتان مدت زیادی دوام بیاورد ، ضروری است بدانید که در وهله اول چگونه لپ تاپ خوبی را برای خرید انتخاب کنید. مدت زمان شارژ باتری نیز بستگی به نحوه استفاده از لپ تاپ دارد.

باید میزان دوام شارژ آن را در نظر بگیریم ، چیزی که به تدریج تغییر خواهد کد. فرسودگی و خرابی سیستم های لپ تاپ اجتناب ناپذیر است ، اما ما می توانیم تا حد ممکن به ماندگاری آن کمک کنیم.

>>>بیشتر بخوانید:

اشتباهات رایج و عوامل کاهش عمر لپ‌ تاپ

پایان عمر مفید

به طور کلی ، باتری لپ تاپ جدید می تواند بین 3 تا 6 ساعت کار کند و سپس نیاز به شارژ داشته باشد. بسته به نحوه استفاده از لپ تاپ ، این مدت می تواند متفاوت باشد. یک عامل دیگر این است که ماه ها یا سال ها طول می کشد تا تشخیص دهید باتری لپ تاپ شارژ به خوبی می شود یا نه ، شاید به دلیل مشکل فنی (اتصال نامناسب) یا شاید به این دلیل که عمر مفید آن به پایان رسیده باشد.

از این نظر ، شما باید نحوه عملکرد باتری های لپ تاپ را درک کنید. در هر رایانه ای ، باتری ها دارای یک سری محدود از چرخه های شارژی هستند. باتری ها فقط چند بار به طور کامل شارژ می شوند که این تعداد معمولاً بین 300 تا 500 بار متغیر است.

در بیشتر موارد ، باتری معمولاً کمی کمتر از آنچه تولید کنندگان اقرار می کنند دوام می آورد. به طور کلی ، مدت زمان مشخص شده در شرایط واقعی کاملا متفاوت خواهد بود. باتری های فعلی حداقل 2 تا 4 سال دوام می آورند ، اگرچه اگر از باتری به درستی مراقبت کنیم ، این زمان می تواند بسیار طولانی تر باشد.

 طول عمر باتری لپ تاپ

نحوه مراقبت از باتری لپ تاپ برای افزایش طول عمر آن

اکنون که می دانید وصل نگه داشتن لپ تاپ به برق چیز بد یا خطرناکی نیست ، می توانید یک سری اقدامات را برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ انجام دهید. اگرچه با گذشت زمان ، ظرفیت شارژ آن کاهش می یابد ، اما نکاتی وجود دارد که به جلوگیری از آسیب به باتری لپ تاپ کمک می کند تا عمر طولانی تری داشته باشد و در وضعیت خوبی باقی بماند.

  • در صورت امکان ، هنگام استفاده از لپ تاپ ، “صرفه جویی در مصرف برق” را فعال کنید ، چه لپ تاپ به برق متصل باشد چه نباشد.

 

  • وقتی ضروری نیست ، روشنایی صفحه را کاهش دهید. روشنایی اضافی ، که همیشه لازم نیست ، باتری را سریع تر خالی می کند. حتی می توانید ویژگی روشنایی خودکار را غیر فعال کنید.

 

  • از لپ تاپ و باتری در برابر حرارت (گرما) بالا محافظت کنید. گرمای زیاد ، به ویژه اگر با رطوبت محیط همراه باشد ، می تواند باعث خراب شدن دستگاه و باتری آن شود.

 

  • اگر از برنامه ای استفاده نمی کنید لپ تاپ را رفرش و از برنامه خارج شوید.

 

  • به جز زمانی که قصد داشته باشید باتری را برای راه اندازی مجدد چرخه شارژ خالی کنید ، سعی کنید زمانی که شارژ زیر 20 درصد است ، آن را به پریز برق متصل کنید. در اغلب موارد ، اگر با لپ تاپ بدون سیم کار می کنید و هشدار “کمبود باتری” را مشاهده می کنید ، آن را به شاه خط وصل کنید.

 

  • به یاد داشته باشید که در اصل ، متصل نگه داشتن مداوم لپ تاپ به برق ضرری ندارد. آنچه می تواند برای باتری مضر باشد بدون شارژ نگه داشتن باتری برای مدت طولانی است.

 

هنگامی که باتری آسیب می بیند تازه متوجه مشکلات می شوید ، مثلا باتری لپ تاپ شارژ نمی شود یا لپ تاپ قادر به تشخیص شارژر متصل شده نیست. اگر لپ تاپ اپل دارید ، ممکن است متوجه مشکلات دیگری از جمله گرمی بیش از حد لپ تاپ هنگام استفاده از آن شوید. مراقبت از باتری بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاقات است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=448593
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://technology.onehowto.com/article/is-it-bad-to-keep-your-laptop-plugged-in-all-the-time-13202.html

ثبت نظر

-