هم‌زمان با بی‌ثباتی در افغانستان، محموله زرین افغانستان سر از ایران درآورد

  • کد خبر : 448373
  • 25 شهریور 1400 - 19:10
هم‌زمان با بی‌ثباتی در افغانستان، محموله زرین افغانستان سر از ایران درآورد

نیوز: پایگاه خبری صدای میراث گزارش داد که هم‌زمان با بی‌ثباتی در افغانستان، یک محموله زرین افغانستان، ۱۲ کیلوگرمی از آثار تاریخی ساخته‌شده از طلای این کشور حدود دو ماه قبل وارد ایران شده است.

همزمان با بی ثباتی در افغانستان و ابراز نگرانی وزیر سابق فرهنگ و اطلاعات افغانستان نسبت به افزایش قاچاق اشیای تاریخی آن کشور و درخواست او از طالبان برای برخورد مسئولانه با قاچاق آثار تاریخی و هویتی کشور افغانستان، پیگیری‌های صدای میراث از بازار زیرزمینی خریدوفروش اشیای تاریخی مشخص کرد که حدود دو ماه قبل یک محموله ۱۲ کیلیوگرمی از آثار زرین افغانستان شبیه به آثار طلاتپه که گنجینه بزرگ باختر افغانستان از آن به دست آمده است، از آن کشور وارد ایران شده و پس از آن سر از استان مازندران درآورده است.
پیگیری ها از قاچاقچیان اشیای تاریخی مشخص کرده است که این اجناس شامل دو عدد دستبند زرین مزین بر نقوش حیوانی با سر اژدها و فیروزه‌کاری شده، یک عدد گردنبند زرین با نقش و سوژه اژدها و فیروزه‌کاری شده، یک عدد کمربند با نقش اژدها و ۸ عدد گوشواره زرین مزن به سنگ‌های فیروزه و دکمه‌های زرین و آویزهای زرین البسه هستند.
هم‌اکنون براساس آخرین خبرهای دریافتی از فعالان بازار زیرزمینی اشیای تاریخی حدود ۲ کیلو و ۱۷۰ گرم از این آثار زرین در بازار زیرزمینی عتیقه به مبلغ ۵ میلیارد تومان از سوی یکی از خریداران معروف آثار تاریخی در ایران خریداری شده است. مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان نیز در این معامله سهم فرد واسطه‌ای شده است که خریدار را برای این محموله زرین معرفی کرده است.

پیش از این وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان از افزایش حفاری های غیرمجاز در طلاتپه افغانستان و دیگر محوطه های تاریخی این کشور خبر داد.
به گفته محمدقاسم وفایی نژاد، حفاری‌های غیرمجاز همچنان در طلاتپه افغانستان که گنجینه بزرگ باختر را در خود جای داده بود ادامه دارد و طالبان هنوز قادر به جلوگیری از این حفاری ها نبوده است.
گفتنی است قاچاقچیان اشیای تاریخی در ایران در تلاش برای فروش این محموله باستانی به مجموعه‌داران لندن بودند که با پاسخ رد آن‌ها مواجه شده و حالا تلاش دارند بخشی از این محموله باستانی را به خریداران چینی بفروشند.

محموله وارد شده از افغانستان به ایران از مسیر مرزهای خراسان و شهر مشهد به ساری رسیده است و صدای میراث مطلع شده است که قاچاقچیان اشیای تاریخی به دلیل آن که امکان فروش این آثار در بازار شناخته شده منوچهری تهران را ندارند این آثار را به مازندران و شهر ساری منتقل کرده‌اند تا آن‌ها را با عنوان آثار ایرانی به خریداران بفروشند. کارشناسان بازار قاچاق اشیای تاریخی اما به صدای میراث خبر داده‌اند که این آثار شباهت بسیار زیادی به اشیای تاریخی طلاتپه افغانستان و گنجینه بزرگ باختر دارند.

پرچم طالبان و شباهت با پرچم داعش

براساس اطلاعات ما هم خریدار بخشی از این آثار و هم فروشنده اصلی این آثار در جستجوی خریداران خارجی برای فروش اشیای تاریخی زرین هستند که گفته می‌شود از حفاری‌های غیرمجاز انجام شده در ماه‌های اخیر در طلاتپه افغانستان به دست آمده باشند.پیشتر گروه طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که قاچاق اشیای تاریخی در آن کشور ممنوع است و با افرادی که در بازار قاچاق اشیای تاریخی فعالیت می‌کنند برخورد قانونی خواهد کرد. با این حال طالبان هنوز امکان صیانت کامل از محوطه‌های تاریخی افغانستان را ندارد و براساس آنچه که وزیر سابق فرهنگ و اطلاعات افغانستان پیشتر به صدای میراث خبر داده است، فعالیت مافیای قاچاق اشیای تاریخی در افغانستان با برخورداری از شبکه‌های بزرگ افزایش یافته است.

تخریب آثار باستانی در افغانستان شروع شد

منابع محلی با انتشار این ویدئو گفته‌اند قلعه تاریخی گرشک ولایت هلمند درحال تخریب توسط طالبان هست.منابع می‌گویند طالبان قرار است جای این قلعه مدرسه دینی بسازند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=448373

ثبت نظر

-