فواید خندیدن/قدرت حیرت انگیز لبخند در سلامت مغز

  • کد خبر : 448075
  • 31 شهریور 1400 - 13:00
فواید خندیدن/قدرت حیرت انگیز لبخند در سلامت مغز

نیوز: فواید خندیدن/بخند! خندیدن تو نیایش است، سعی نکن جدی باشی هیچکس انسان عبوس را دوست ندارد.
بگذار دیگران بگویند مضحکی، بگویند دیوانه ای، از ته دل بخند.
کسی که می تواند بخندد زندگی را می برد و به دیگران زندگی می بخشد.
از ته دل بخند بگذار خنده ات نادر باشد وقتی که هر سلول بدن تو بخندد، وقتی که هر بافت وجودت از شادی بلرزد، تو به آرامشی عظیم خواهی رسید و به تمام آرزوهای دلت خواهی رسید. بخند فقط بخند. شاید شنیده باشید که می گویند خنده بر هر درد بی درمان دواست.

در این سایت ها فواید خندیدن و تاثیرات مختلف آن بر روی مغز بررسی شده که نتایج حیرت انگیزی را نیز در بر داشته است. در ادامه با نیوز ، همراه باشید؛

فواید خندیدن: هنگامی که شما لبخند می‌زنید، در مغزتان جشن و شادی بر پا می‌شود. با خندیدن پیام‌رسان‌های عصبی فعال می‌شود که باعث تقویت تمام بدن می شود.

فواید خندیدن/ مسکن طبیعی درد

اول این که خندیدن نوروپپتیدها را ازاد می کند زیرا مأموریت‌شان، مبارزه با استرس است و کار خود را انجام میدهند. نوروپپتیدها مولکول‌های کوچکی اند که به نورون‌ها مجوز برقراری ارتباط می‌دهند. این مولکول‌ها زمانی‌که ما خوشحال، غمگین، عصبانی، افسرده و هیجان‌زده هستیم، پیام‌رسانی به کل بدن را آسان می‌کنند. انتقال‌دهندگان بخش عصبیِ احساسات خوب (دوپامین، اندورفین‌ و سروتونین‌) همگی زمانی که لبخند می‌زنید آزاد می‌شوند. این آزادسازی علاوه بر آرامش دادن به بدن، ضربان قلب و فشار خون را نیز پایین می آورند.

فواید خندیدن

اندورفین‌ها هم به عنوان یک مسکن طبیعی درد عمل می‌کنند که صد درصد طبیعی هستند و بدون هیچ‌ یک از عوارض جانبی ترکیب‌های ساختگی هستند.

در آخر،سروتونینی که به خاطر‌ لبخند آرام شما آزاد می‌شود، به عنوان یک عامل ضدافسردگی و سرحال کننده عمل می‌کند. جالب است که بدانید بسیاری از داروهای ضدافسردگی‌ نیز بر سطوح سروتونین در مغز شما اثر می‌گذارند، اما اگر به‌ خاطر لبخند خودتان سبب آزاد شدن این انتقال‌دهندگان عصبی شوید، دیگر لازم نیست نگران اثرات جانبی این داروها باشید و این که دیگر به داروی پزشک هم نیازی نخواهید داشت.

خندیدن باعث می شود نوروپپتیدها که ماموریت‌شان، مبارزه با استرس است آزاد شوند؟ نوروپپتیدها چه هستند؟

مولکول‌های کوچکی که اجازه برقراری ارتباط را می‌دهند. این مولکول‌ها زمانی‌که ما احساس هایدمتفاوتی داریم مثل؛ خوشحال، غمگین، عصبانی، افسرده و هیجان‌زده هستیم، پیام‌رسانی به کل بدن را تسهیل می‌کند. زمانی که لبخند می‌زنید انتقال‌دهندگان عصبی احساسات خوب، (دوپامین، اندورفین‌ و سروتونین‌) آزاد می‌شود. این نوع آزادسازی جدا از این که به بدن آرامش می‌دهد، می‌تواند ضربان قلب و فشار خون را نیز پایین بیاورد. اندورفین‌ها همچنین به عنوان یک مسکن طبیعی درد عمل می‌کنند.

سروتونینی که به واسطه‌ لبخند شما آزاد می‌شود، می تواند به عنوان یک عامل ضدافسردگی و سرحال کننده عمل کند. امروزه بسیاری از داروهای ضدافسردگی‌ نیز بر سطوح سروتونین در مغز شما اثر می‌گذارند، اما اگر به‌ خاطر لبخند خودتان باعث آزاد شدن این انتقال‌دهندگان عصبی شوید، دیگر نیاز نیست نگران اثرات جانبی این داروها باشید.

فعال شدن پیام رسان‌های عصبی

لبخند زدن یک هنر است که برخی افراد فراموش کرده اند. گاهی اوقات لبخند زدن را فراموش می‌کنند. جمله ای جالب خواندم که به طور متوسط بزرگسالان روزانه ۲۰ مرتبه لبخند می‌زنند در حالی که کودکان روزانه چهار صد مرتبه این کار را انجام می‌دهند. لبخند باعث فعال شدن پیام رسان‌های عصبی در مغز و ترشح هورمون اندروفین، سروتونین و دوپامین در مغز خواهد شد و فرد احساس شادی می‌کند.

این نوع هورمون‌ها نوعی مسکن طبیعی برای مغز هستند. هورمون‌های شادی آور به شیوه معجزه آسایی بدن را آرام می‌کنند و می توانند افسردگی و خطرابتلا به بیماری‌های روانی را کاهش می‌دهند‌.

خنده مسری است

اگر اهل خندیدن نیستید حتی اگر شده یک لبخند ساختگی را هرزگاهی از یاد نبرید. قدرت لبخند را در سلامت مغز دست کم نگیرید.لبخند باعث تولید مواد شیمیایی مغزی مرتبط با مثبت گرایی می شود، حتی اگر لبخند واقعی نباشد.جالب است بدانید؛ فقط تقلید فعالیت عضلانی صورت مربوط به لبخند زدن، مانند نگه داشتن مداد در دهان، برای ایجاد احساسات مثبت بیشتر کافی است.

به زور خندیدن

مطالعه ای که در مجله Experimental Psychology، شده شما براحتی می توانید با انقباض ماهیچه های صورت خود به شکلی که لبخند را تقلید کنید، احساسات مثبت خود را افزایش دهید.

جالب است بدانید افرادی که در این زمینه تحقیق می کردند از دانشگاه استرالیای جنوبی به شرکت کنندگان گفتند که حرکت لبخند صورت را با نگه داشتن قلم بین دندان های خود تکرار کنند به گونه ای که باعث بلند شدن گوشه های لب می شوند. حتی اگر لبخندهای شرکت کنندگان ساختگی باشد مغز آنها تفاوت را متوجه نخواهد شد

این محققان متوجه شدند که وقتی شما به زور می خندید، در واقع آمیگدال را تحریک می کنید که انتقال دهنده های عصبی را ترشح کند و شما برای احساسی مثبت، ترغیب خواهید شد.

جالب است بدانید آمیگدال مرکز عاطفی مغز محسوب می شود و در پردازش پاسخ های مربوط به ترس، پرخاشگری و اضطراب نقش اصلی را بازی می کند. همچنین در تصمیم گیری و حافظه نقش دارد.

با بوجود آوردن احساسات مثبت که لزوما به دلیل احساس خوشبختی شخصی نیست، می تواند پیامدهای جالبی برای سلامت مغز و روانشناختی نیز داشته باشد.

پاسخ غیر ارادی

بسیاری از افرادی که در این زمینه تحقیق می کردند لبخند زدن را به عنوان پاسخ غیر ارادی به مواردی که باعث شادی و خنده می شوند ، می دانند.

گرچه این موضوع صددرصد درست است اما آنچه بیشتر مردم نادیده می گیرند این است که لبخند زدن می تواند به همان اندازه که یک پاسخ غیر ارادی به موضوع خنده دار باشد می تواند یک انتخاب آگاهانه و قدرتمند نیز برای افراد مختلف باشد .

فواید خندیدن

طبق تحقیقات متعدد لبخند واقعی باعث جذب شدن افراد به سوی فرد دارنده لبخند می شود . مطالعات دیگری روشن کرده اند که عمل لبخند زدن می تواند روحیه شما و اطرافیانتان را تا حد زیادی بالا ببرد.

یک رابطه محکم بین سلامتی افراد و طول عمر و لبخند وجود دارد . مهم تر از همه ، مطالعات نشان داده اند که فقط عمل لبخند زدن (ایجاد فرم ها و حرکات فیزیکی صورت) ، خواه نتیجه یک شادی واقعی باشد یا یک عمل تقلیدی ، می تواند فایده های کوتاه مدت و بلند مدت زیادی برای سلامتی افراد داشته باشد.

فواید خندیدن و افکار مثبت

لبخند زدن مغز را آماده می کند تا افکار و رفتارهای مثبتی از خود نشان دهد و فرد را به موفقیت های بیشتری سوق دهد.افرادی که همیشه لبخند می زنند، به شادی، رضایت، آرامش درونی و موفقیت های بیشتری در مقایسه با آدم های اخمو در زندگی خود می رسند.

لبخند، این عمل فراموش شده در جامعه ی اخموی ما، ساده ترین و بی خرج ترین کاری است که می توانید برای خود انجام دهید.مهم است که بدانید لبخند زدن افراد بزرگسال به روزانه حدود بیست مرتبه ختم می شود، آن هم اگر به این میزان برسد! در حالی که بچه ها، این فرشته های زمینی، روزانه به طور متوسط چهار صد مرتبه لبخند می زنند.

لبخند باعث آزاد شدن آندورفین می شود. این هورمونها باعث احساس سرخوشی در افراد می شود.محققان آمریکایی بر روی بیماران افسرده تحقیقاتی نمودند و بررسی هایی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که آندورفین آزادشده به واسطه ی یک لبخند واقعی باعث ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی مثبت روی بدن بیماران می شود.

بنابراین چنانچه شما هم می خواهید افسردگی را از خود دور کنید بهتر است عادت کنید که هر روز بخندید.بنابر بر تحقیقات مختلف افرادی که زیاد لبخند می زنند، غالبا به موفقیت های بیشتری در زندگی نیز می رسند. در واقع هر چه بیشتر لبخند بزنید، بهتر می توانید با منفی بافی های مغز مقابله کنید

لبخند مسریست

همانطوری که خمیازه کشیدن جزو اعمال مسری است. احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که با دیدن خمیازه ی شخص دیگری خمیازه بکشید و لبخند نیز مانند خمیازه کشیدن مسری است. علم ثابت کرده است که لبخند زدن یک عکس العمل طبیعی است که انسان نسبت به اتفاقات خوب نشان می دهد و در عین حال، تحت تاثیر آن قرار می گیرد.

جالب است بدانید شما ناخواسته جذب افرادی می شوید که لبخند می زنند و بدون شک شما نیز با لبخند زدن، افراد دیگر را به سمت خود جذب می کنید.

قدرت خندیدن را نباید کم‌اهمیت شمرد و اکنون دانشمندان کشف نموده اند که حتی خنده ساختگی نیز می‌تواند افراد را خوشحال‌ کند.
خنده ماهیچه‌های مخصوصی را در گونه‌ها فعال می‌کند و این اتفاق باعث می‌شود احساسات مثبت در مغز تولید شود. دانشمندان می‌گویند این عمل برای سلامتی روانی و ذهنی اهمیت فراوانی دارد و افرادی که از افسردگی رنج می‌برند می‌توانند از آن برای بهبود خلق خود بهره بگیرند.

خنده

به زور خندیدن

وقتی به زور عملِ لبخند زدن را انجام می‌دهید، منطقه آمیگدال که مرکز احساسی مغز است تحریک می‌شود و انتقال‌دهنده‌های عصبی را برای تشویق وضعیت احساسی مثبت آزاد می‌کند. این کار برای سلامتی روانی افراد نقش بسیار مهمی دارد.

>>>بیشتر بخوانید:

حال خوب/برای خندیدن نیازی به دلیل نداری!

اگر موفق شویم مغز را فریب دهیم تا یک محرک را به عنوان محرک «خوشحالی» ادراک کند، می‌توان از این سازوکار برای ارتقا سلامت روانی بهره بگیریم

ناراحتی، استرس و اضطراب امکان دارد باعث افزایش التهاب در بدن شوند و منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون شود. مطالعات نشان داده‌اند که وقتی در یک وضعیت استرس‌زا شما لبخند می‌زنید می‌توانید آرام‌تر باشید و به همان میزان عوارض جانبی استرس را کمتر کنید.

سعی کنید دفعه بعد که در شرایط استرس‌زا قرار گرفته‌اید به زور هم که شده لبخند بزنید و ببینید که آیا لبخند زدن به آرامشتان کمک می‌کند یا خیر. وقتی بدن در حالت استرس مداوم قرار دارد و احساس می‌کنید که با دنیای اطراف در حال جنگ هستید. با لبخند زدن و تمرکز روی افکار مثبت، می‌توانید به بدن خود کمک کنید تا افکار بد را کنترل کرده و بهتر بتوانید شرایط را مدیریت کنید. اطرافیانتان نیز می‌توانند بلافاصله آرام شدن شما را احساس کنند .

فواید خندیدن/با لبخند به مغز خود تعلیم دهید که مثبت تر باشید.

این سخن به صورت علمی ثابت شده است اما شاید شما هم تجربه کرده باشید که لبخند زدن چگونه به شما کمک کرده مغزتان مثبت‌تر بیندیشد. نخندیدن منفی گرایی در می خواهد داشت.

با تغییر رفتارها خواهیم توانست از این حال رها شویم و این امکان وجود دارد که یک عادت یا نگرش را با عادت یا نگاهی دیگر جایگزین کنیم. رمز این کار این است که با در پیش گرفتن الگوهای رفتاری و عادت‌های جدید و درست، مغزتان را وادار کنید چیزی که نخواهید انتخاب کند. از عادت‌هایی که باید سعی کنیم آن را در پیش بگیریم، لبخند زدن بود.

لبخند زدن، کاری که قبلا به ندرت انجام می‌دادیم! به مرور زمان، لبخند زدن من، من را به فضایی مثبت‌تر وارد کرد. به جای اینکه همیشه بدترین حالت‌ها را تصور کنیم، شروع کنیم به تصور بهترین حالت ها تا مغزمان را دوباره تعلیم دهیم. تمرین کنید.

خندیدن

فواید خندیدن

هنگامی که عضلات صورت حرکت داده می شوند، مکانیزم های هورمونی در مغز شروع به فعالیت می کند. عضلات مختلف صورت که برای لبخند زدن، نشان دادن خشم، انزجار و غیره به کار گرفته می شوند، همگی در ارتباط با فرستنده های عصبی در مغز فعال هستند. این فرستنده ها به تمام قسمت های بدن پیام های شیمیایی می فرستند.
لبخند زدن بر روی این هورمون ها تاثیر مثبت می گذارد، در حالی که دیگر حالات صورت تاثیر منفی بر این هورمون ها دارند و حالات چهره واقعا تاثیر عمیقی در چگونگی تفکر و احساس ما خواهد داشت.

نتیجه میگیریم که لبخند ، این عمل فراموش شده در جامعه ی اخموی ما، ساده ترین و کم هزینه ترین کاری است که می توان برای سلامتی تان انجام دهید. متاسفانه این روزها آنقدر در افکار و مشغله های ذهنی خود غرق شده ایم که به کل یادمان رفته باید به روی خود و دیگران لبخند بزنیم و این نشان می دهد بد اموخته ایم.

از فواید خندیدن ایجاد احساس سرخوشی

به ما اموخته اند که فقط در خوشی ها بخندید و شاد باشید اما میدانید باید همیشه به این روزگار خندید چرا که خنده باعث فعال شدن هورمونهایی در بدن خواهد شد که این هورمون ها باعث ایجاد احساس سرخوشی شده و از هر مسکنی برای بدن قوی تر عمل می کند.

بدون شک یک لبخند آرام گرمابخش قلب های پیرامون تان نیز خواهد بود.در واقع خوشبختی باعث لبخند زدن شما می شود و لبخند زدن به شما احساس خوشبختی می دهد. در نتیجه یک چرخه مثبت شکل خواهد گرفت.
وقتی که میانگین لبخند زدن در بزرگسالان بیست و در کودکان چهار صد مرتبه است به این نتیجه می رسیم که ما نیز باید کودک درون خود را فعال کرده و مانند کودکان شاد باشیم.

چرا که لبخند باعث میشود پیام رسان عصبی ما در مغز فعال شده و هورمونهای اندروفین سروتونین و دوپامین در مغز ترشح شود و شادی و نشاط را در فرد به وجود آورد این هورمون ها چون مسکن‌ قوی خواهند بود را در ماه فعال می‌کنند و باعث می‌شوند که آرام شویم و افسردگی و خطر مبتلا شدن به انواع بیماری های روانی را کاهش می‌دهند ما نیز اگر این هورمون ها را در بدن خود افزایش دهیم راه شاد بودن را بیاموزیم و شاد زندگی کنیم مسلماً سالم و تندرست خواهیم بود و بهترین موفقیت ها را از آن خود خواهیم کرد

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=448075
  • نویسنده : نرگس قوامی

ثبت نظر

-