درباره اصول اخلاقی چقدر می دانید؟/چگونه به آن پایبند باشیم

  • کد خبر : 446987
  • 27 شهریور 1400 - 12:50
درباره اصول اخلاقی چقدر می دانید؟/چگونه به آن پایبند باشیم

نیوز: اصول اخلاقی دستورالعملی است که افراد برای اطمینان از اینکه کار درستی را انجام می دهند ، از آن پیروی می کنند. این موارد شامل مواردی مانند صداقت ، انصاف و برابری است. اصول اخلاقی برای هرکسی می تواند متفاوت باشد زیرا بستگی به نحوه پرورش فرد و آنچه در زندگی برای او مهم است دارد.

تاریخچه اصول اخلاقی

سابقه اصول اخلاقی به یونان و چین باستان باز می گردد. اصول‌اخلاقی در این جوامع از اهمیت زیادی برخوردار بود زیرا معتقد بودند که برای موفقیت ، افراد نیاز به درک روشن از درست و غلط دارند. تحقیقات در مورد اصول اخلاقی توسط فیلسوفان یونان باستان مانند ارسطو آغاز شد که می خواستند معنای فضیلت را دریابند. بعدها ، اصول‌اخلاقی توسط فیلسوفانی مانند جان لاک ، ژان ژاک روسو و امانوئل کانت مورد مطالعه قرار گرفت.

در زمینه روانشناسی ، اصول‌اخلاقی در زمینه رشد اخلاقی مورد مطالعه قرار گرفته است. روانشناسان علاقه مند بوده اند که بفهمند کودکان چگونه احساس با اخلاق بودن را در خود پرورش می دهند و چگونه اصول‌اخلاقی در زمینه های مختلف اعمال می شود. به عنوان مثال ، روانشناس لارنس کوهلبرگ رشد اخلاقی در پسران از فرهنگ های مختلف را مورد مطالعه قرار داد.

 

انواع اصول اخلاقی

دو نوع اصل اخلاقی وجود دارد: مطلق و نسبی . اصول مطلق بدون تغییر و جهانی هستند. اصول اخلاقی نسبی بسته به موقعیت تغییر می کند.

اصول‌اخلاقی مطلق

اصول اخلاقی مطلق بر اساس حقایق جهانی در مورد ماهیت انسان ها شکل می گیرد. به عنوان مثال ، قتل اشتباه است زیرا بر خلاف نظم طبیعی موجودات است. اینها گاهی اصول اخلاقی هنجاری نیز نامیده می شوند ، یا اصولی هستند که عموماً توسط جامعه پذیرفته شده اند. در زیر چند نمونه از اصول اخلاقی مطلق آورده شده است:

اصول اخلاقی

  • نکش.
  • حقیقت را بگو.
  • مراقب حرفهایی باش که به دیگران می زنی.
  • به دارایی دیگران احترام بگذار.
  • با افراد نیازمند یا ناراحت طوری رفتار کن که وقتی خودت را جای ان فرد می گذاری دوست داری انگونه با تو رفتار شود.

 

اصول نسبی اخلاقی

اصول‌اخلاقی نسبی مبتنی بر نظرات و شرایطی است که ممکن است در طول زمان یا از فردی به فرد دیگر یا بسته به موقعیت های مختلف تغییر کند. اصول اخلاقی نسبی بستگی به باورهای فرد دارد. نسبی گرایی مربوط به آنچه مردم نسبت به خودشان خوب یا بد تلقی می کنند می باشد. به عبارت دیگر ، وقتی کسی می گوید چیزی خوب است ، در بیشتر موارد واقعاً نظرشان این است که ان چیز یا کار برای او خوب است، یا شاید به رفاه او کمک می کند. در زیر چند نمونه از اصول نسبی اخلاقی آورده شده است:

  • خرج کردن پول برای یک کالای لوکس از نظر اخلاقی اشتباه است.
  • از نظر اخلاقی درست است که از سیاره خود مراقبت کنیم و آن را برای نسل های آینده حفظ کنیم.

نحوه پایبندی به اصول‌اخلاقی

بسیاری از مردم تلاش می کنند تا بر اساس اصول اخلاقی که به آنها اعتقاد دارند ، زندگی کنند. اما ، پیروی از آنها در تمام مدت ممکن است دشوار باشد ، این همان چیزی است که پیروی از ارزش های اخلاقی شخصی را با ارزش تر می کند. راه های زیادی وجود دارد که افراد ممکن است به اصول اخلاقی خود پایبند باشند: از طریق افکار و احساسات ، اعمال یا کلمات. در زیر چند نمونه آورده شده است.

  • از لحاظ افکار و احساسات ، ممکن است فردی با انصاف و مهربانی تلاش کند تا صادق باشد.
  • در زمینه اعمال ، ممکن است فرد با عدم خشونت و پرخاشگری به اصول اخلاقی خود پایبند باشد.
  • از لحاظ کلامی، کسی ممکن است اصول اخلاقی آنها را در ادب خلاصه کنند.

اصول اخلاقی

تأثیر اصول اخلاقی

اصول اخلاقی برای جامعه مهم است زیرا به مردم کمک می کند که چگونه با یکدیگر کنار بیایند و خوب زندگی کنند. آنها به ما می آموزند که همه انسان ها مستحق حقوق یکسانی هستند ، به همین دلیل است که تبعیض علیه فردی بر اساس قومیت یا نژادش صحیح نیست. افرادی که از اصول‌اخلاقی پیروی می کنند نسبت به افرادی که به اصول هیچ توجهای ندارند ، کیفیت زندگی بهتری دارند.

اصول‌اخلاقی همچنین می تواند بر هویت و احساس ارزش فردی فرد تأثیر بگذارد. به عنوان مثال ، کسی که صادق است ممکن است احساس کند که فرد خوبی است زیرا از اصل اخلاقی پیروی می کند تا همیشه صادق باشد. و برای افرادی که به برابری اهمیت می دهند ، ممکن است باعث شود احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند و در مورد افرادی که با آنها متفاوت هستند تبعیض قائل نشوند.

نکاتی برای توسعه اصول اخلاقی خوب

روشهای مختلفی برای توسعه اصول‌اخلاقی وجود دارد که از فرهنگ فراتر می رود، دین و کشور. اگر به تازگی سفر اخلاقی خود را آغاز کرده اید ، ممکن است به بررسی اخلاق در متون مختلف فلسفی بپردازید. با این حال ، اقدامات عملی بسیاری وجود دارد که یک فرد می تواند برای توسعه اصول‌اخلاقی خوب انجام دهد:

  • به این فکر کنید که در مواجهه با معضل اخلاقی چه می کنید و چرا این تصمیمات را می گیرید.
  • از خود بپرسید که ان تصمیم شما درست است یا غلط و مطمئن شوید که اقدامات شما در راستای آن افکار است.
  • مراقب استانداردهای برابری باشید ، مانند رفتار خوب با یک نفر در حالی که با شخص دیگر اینقدر مهربان نیستید.
  • اگر فکر می کنید مفید است ، لیستی از اصول اخلاقی را بنویسید و آنها را در جایی که بیشتر در دیدتان است قرار دهید.
  • اگر اصول‌اخلاقی را کاملاً رعایت نمی کنید نگران نباشید. مهم این است که شما تمام تلاش خود را می کنید.

>>>بیشتر بخوانید:

ابداع روش جدید اخلاقی و موثر برای تشخیص دروغ+عکس

آسیب های اصول اخلاقی

هنگام پیروی از اصول اخلاقی مواردی وجود دارد که ممکن است اشتباه تلقی شود. در زیر چند مثال وجود دارد که چگونه اصول اخلاقی ممکن است شما را به بهترین راه هدایت نکند.

اول ، این امکان وجود دارد که دیگران را بر اساس ارزش های شخصی خود قضاوت کنید و نه ارزش های آنها. به عنوان مثال ، اگر فکر می کنید همه زنان باید محافظه کارانه لباس بپوشند زیرا معتقد هستید که لباس های باز پوشیدن غیر اخلاقی است ، در این صورت دیگران را بر اساس مجموعه استانداردهای خود قضاوت می کنید.

علاوه بر این ، تشخیص تفاوت بین یک اصل‌اخلاقی و چیزی که فرهنگی یا بخشی از تربیت شما است ، دشوار است. به عنوان مثال ، شما ممکن است معتقد باشید که زنان نباید از شوهران خود سرپیچی کنند زیرا در فرهنگ شما همه به طور سنتی با این ایده نسل به نسل موافق بوده اند. با این حال ، اگر شما در کشوری متولد شده اید که مردم اینگونه فکر نمی کنند ، ممکن است احساس کنید که از نظر اخلاقی نادرست است.

در نهایت ، گاهی اوقات افراد ممکن است به نحوی از اصول اخلاقی برای توجیه رفتارهای بد مانند سرقت یا صدمه زدن به دیگران استفاده کنند. به عنوان مثال ، اگر دزدی می کنید زیرا معتقد هستید که به فقرا (خودتان) کمک می کند ، صد درصد ذهنتان دچار انحراف شده و به شما این ذهنیت را داده که سرقت مشکلی ندارد.

حرف پایانی

به طور کلی ، اصول اخلاقی هم برای جامعه و هم برای فرد مفید است. با این حال ، پیروی کورکورانه از اصول‌اخلاقی بدون در نظر گرفتن منشا آن ها یا استفاده از قضاوت بر اساس موقعیت می تواند مشکل ساز باشد. بهترین روش معمولاً این است که به مجموعه ای از اصول‌اخلاقی که به طور کلی تعریف شده اند پایبند باشید، اصولی که با اعتقادات و جامعه تان به طور کلی مطابقت داشته باشد ، اما همچنین هر موقعیت را به صورت جداگانه در نظر بگیرید و ارزش پایبندی به اخلاق را از نظر تأثیر آن بر سایر موارد بسنجید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=446987
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.verywellmind.com/what-are-moral-principles-5198602

ثبت نظر

-