بیوگرافی کاملی از سید ابراهیم رئیسی/رئیس جمهور ایران

  • کد خبر : 446278
  • 11 شهریور 1400 - 13:30
بیوگرافی کاملی از سید ابراهیم رئیسی/رئیس جمهور ایران

نیوز: سید ابراهیم رئیس‌الساداتی مشهور به سید ابراهیم رئیسی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹، سیاستمدار ایرانی،از ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران مشغول به کار است. او همچنین نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان رهبری میباشد.

رئیسی پس از گذراندن تحصیلات دورهٔ ابتدایی، دروس حوزوی را نخست در مشهد و از سال ۱۳۵۴ در قم ادامه داد. تحصیلات حوزوی او تا سطح چهار حوزه علمیه است. او همچنین تحصیلات خود را در مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه داده و از رساله دکتری خود با موضوع «تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» دفاع کرده‌است.

کودکی رئیس‌جمهور

او مدت کوتاهی پس از انقلاب ۱۳۵۷، فعالیت قضایی خود را در ۲۰ سالگی به عنوان دادستان در کرج آغاز کرد و سپس دادستانی همدان را نیز به‌طور هم‌زمان بر عهده گرفت. در سال ۱۳۶۴ به تهران منتقل شد و جانشین دادستان تهران شد. وی در جریان اعدام‌های دسته‌جمعی زندانی‌های سیاسی ایران در تابستان ۱۳۶۷ یکی از اعضای هیئت رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی بود، که سازمانهای حمایت از حقوق بشر و فعالان سیاسی و مخالفین جمهوری اسلامی ایران از آن به عنوان «هیئت مرگ» نیز یاد می‌کنند. با آغاز رهبری آیت ا.. خامنه‌ای در سال ۱۳۶۸، رئیسی با حکم محمد یزدی رئیس وقت قوه قضائیه به عنوان دادستان تهران منصوب شد.

جوانی رئیس جمهور

در سال ۱۳۷۳، رئیسی به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ در این سمت بود. او از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳، معاون اول قوه قضائیه، و در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ دادستان کل کشور بود. در اسفند ۱۳۹۴، رئیسی با حکم رهبر ایران به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد. همچنین، او در ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ با حکم رهبری به مدت پنج سال به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. در ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ او از سوی رهبر جمهوری اسلامی به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شد که پس از انتخاب به ریاست جمهوری از این سمت استعفا داد.

رئیس جمهور

او هم‌چنین دادستان کل ویژه روحانیت، از سال ۱۳۸۵ نماینده خراسان جنوبی و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان و از سال ۱۳۷۶ عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز است. رئیسی پیش از تولیت آستان قدس، تولیت امامزاده صالح را بر عهده داشت. وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ نامزد اصلی اصول‌گرایان بود که با کسب ۳۸٬۳٪ آرا، در برابر ۵۷٪ حسن روحانی شکست خورد اما در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ حداکثر آرا را به خود اختصاص داد و به عنوان رئیس‌جمهور منتخب برگزیده شد.

>>>بیشتر بخوانید:

زندگینامه هاشمی رفسنجانی؛ شخصیتی خاص و بی‌تکرار!

 ابراهیم رئیسی در جوانی

او گاهی به‌عنوان «یک تندروی محافظه‌کار» توصیف می‌شود. او توسط ایالات متحده به دلیل نقض حقوق بشر تحریم شده‌است. همچنین توسط سازمانهای بین‌المللی حقوق بشر و گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد به جنایات علیه بشریت متهم شده‌است. سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به رئیس‌جمهوری ابراهیم رئیسی، اعلام کرد که وی باید «به خاطر جرائم بین‌المللی» تحت تعقیب کیفری قرار گیرد. رئیسی در سال ۱۴۰۰ بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کرد که با کسب ۱۸٬۰۲۱٬۹۴۵ رأی (۶۲٫۱۷٪ از کل آرا) به ریاست جمهوری انتخاب شد.

ازدواج با دختر آیت الله علم الهدی

سید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۶۲ در سن ۲۳ سالگی با جمیله السادات علم الهدی دختر ارشد آیت الله سید احمد علم الهدی ازدواج کرد. خانم علم الهدی دانشیار رشته فلسفه علوم تربیت دانشگاه شهید بهشتی تهران، رییس سابق پژوهشگاه علوم انسانی و رییس کمیسیون تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

 ابراهیم رئیسی وهمسرش

حجة الاسلام رئیسی و خانم علم الهدی دارای دو فرزند دختر هستند. دختر اول ایشان متاهل و دارای دو مدرک کارشناسی ارشد است. یکی در رشته علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا و دیگری در رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه علوم حدیث شهر ری و دختر دوم وی نیز متاهل و دانشجوی کارشناسی رشته فیزیک دانشگاه شریف است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=446278

ثبت نظر

-