خواندن نماز شب اول قبر/آیا می دانید نکیر و منکر چگونه شب اول قبر به سراغتان می آیند

  • کد خبر : 445989
  • 11 شهریور 1400 - 10:30
خواندن نماز شب اول قبر/آیا می دانید نکیر و منکر چگونه شب اول قبر به سراغتان می آیند

نیوز: نماز شب اول: زندگی دست خداوند است و هرآن که اراده کند پس می گیرد، گفته شده که شب اول قبر بر فرد مرده سخت میگذرد و برای همین به باز ماندگان سفارش شده که حتما نماز وحشت و نماز اول قبر را برای مرده بخوانند ابتدا داستانی کوتاه بشنوید و بعد از آن با هم نماز وحشت را مرور میکنیم در ادامه با سایت نیوز همراه باشید!

داستانی کوتاه از دختری که در قبر خوابید و اتفاقات بعد از آن

زنی از دنیا رفت که دختری داشت که در مرگ مادر، بسیار گریه می‏ كرد و جداً ناراحت بود، و با تشییع كنندگان تا كنار قبر مادر آمد.دختر در مرگ مادر بسیار می گریست تا جایی که همه حاضران به گریه افتادند.
هنگامی كه جنازه مادر را در میان قبر گذاشتند، دختر فریاد می‏زد: مرا از مادرم جدا نکنید. مردم خواستند او را آرام كنند، اما نشد؛ دیدند اگر بخواهند با اجبار دختر را از مادر جدا كنند، ممكن است جانش به خطر بیفتد. سرانجام تصمیم گرفتند دختر را در قبر مادرش بخوابانند، و دختر هم پهلوی بدن مادر در قبر بماند، ولی روی قبر خاک نریزند، و فقط روی قبر را با تخت ه‏ای بپوشانند و دریچه‏ ای هم بگذارند تا دختر بتواند نفس بکشد و زنده بماند و هر وقت خواست از آن دریچه بیاید بیرون.
وقتی کسی می میرد در شب اول قبر حوادثی برایش پیش می اید که زبان دختر میشنویم:
دختر در شب اول قبر، كنار مادر خوابید، فردا آمدند و سرپوش را برداشتند تا ببینند بر سر دختر چه آمده است، دیدند تمام موهای سرش سفیده شده است.

پرسیدند چرا این طور شده ‏ای؟

جواب داد: شب كنار جنازه مادرم در قبر خوابیده بودم، که دیدم دو نفر از فرشتگان به سمتش آمدند و در دو طرفش ایستادند و فرد محترمی هم آمد و در وسط ایستاد، دو فرشته نزدیک شدند و سوالاتی در مورد فوائد مادرم از او پرسیدند؛
از توحید پرسیدند، جواب درست داد، سؤال از نبوت پرسیدند، جواب درست داد كه پیامبر من محمد بن عبدالله است.

تا به جایی رسیدند که پرسیدند؛ امام تو كیست؟

مرد محترمی كه در وسط ایستاده بود گفت: «لَسْتُ لَها بِاِمامِ؛ من امام او نیستم» و رویش را برگرداند.در این هنگام آن دو فرشته چنان گرز بر سر مادرم زدند كه آتش آن به سمت آسمان زبانه ‏كشید.
بدنم مانند چوبی خشک شده بود من بر اثر وحشت و ترس زیاد به این وضع كه می‏ بینید كه همه موهای سرم سفید شده در آمدم. بعد از آن دختر و طائفها که سنی بودند شیعه و پیرو علی شدند پیرو علی بودن و به شیوه علی زیستن چیز دیگریست.

قبر

نماز وحشت، نماز شب اول قبر یا لیلة الدفن

در شبی که مرده به خاک سپرده شده است توصیه زیادی شده که برایش نناز وحشت خوانده شود . زیرا آثار و برکات فراوان نماز وحشت هم برای نمازگزار و هم میّت دارد.

نماز وحشت که همان نماز شب اول قبر است نام های دیگری نیز دارد که برخی از آن ها عبارتند از:
نماز هدیه، نماز شب دفن(نماز لیله الدفن) و نماز وحشت(صلاه الوحشت).

چرا نماز اول شب قبر را نماز وحشت نام نهاده اند

این نماز به این دلیل نماز وحشت نامیده شده که، فردی که از دنیا رفته هنوز با عالم قبر آشنایی ندارد و در خود احساس ترس و وحشت دارد و این نماز با فضل الهی وحشت را از او دور می‌کند. پس در حقیقت نماز رفع وحشت است نه نماز وحشت.در خصوص زمان خواندن نماز شب اول قبر بیان شده است که هر زمانی از شب اول قبر میّت می توان خواند ، اما بهتر است هنگامی که فرد برای ادای نماز مغرب و عشا اقدام می کند باید پس از نماز عشا، نماز شب اول قبر را برای میّت بخواند.
برخی از مسلمانان این سوال را بارها کرده اند که اگر دفن کردن میّت به دلایل مختلفی در زمان لازم اتفاق نیفتد و به تأخیر بیفتد چه زمانی باید این نماز را به جای آورد، باید گفت که نمازگزار باید خواندن نماز شب اول قبر را تا هنگام دفن میّت به تأخیر بیندازد و در زمان مقرر بخواند.

>>>بیشتر بخوانید:

نماز، درمان دردهای بی درمان

نماز شب اول قبر دارای چه کیفیتی است

 

خواندن نماز شب اول

برای خواندن نماز شب اول قبر باید پس از تکبیره الاحرام در رکعت اول ، سوره فاتحه الکتاب(حمد) و سپس آیت الکرسی بخوانند.
برخی از دانشمندان گفته اند که آیت الکرسی را باید تا «هو العلی العظیم» خواند زیرا آن ها کافی دانسته اند و پس از آن نیازی به خواندن سوره توحید نیست.
بعد از خواندن رکوع و سجده، در رکعت دوم باید سوره فاتحه الکتاب(حمد) را خواند و سپس باید ده مرتبه سوره قدر (انا انزلناه) خوانده شود.

فرد نمازگزار باید پس از تمام شدن نماز شب اول قبر بگوید: « اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر فلان » که به جای کلمه فلان، نام میت و پدرش گفته شود.

نماز شب اول قبر

چگونه نماز وحشت بخوانم؟

مستحبّ است در شب اوّل قبر ، به یکی از صورت های زیر دو رکعت نماز وحشت براى میّت خوانده شود :

کیفتی برای نماز است که مختص به اولی شب فوت است (اگرچه دفن نشده باشد) در رکعت اول باید یک مرتبه سوره حمد و دو مرتبه سوره توحید قل هو اللَّه و در رکعت دوم یک مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره تکاثر را بخوانی و بعد از سلام نماز بگویی « اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبرِ فلان بن فلان همچنین به جای فلان بن فلان، نام میت و پدرش را بگویی.

رکعت اول:

بعد از حمد، یک بار آیه الکرسی

رکعت دوم:

بعد از حمد، ده مرتبه سوره قدر بخوانی، و بعد از سلام نماز بگویی: « اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمدٍ وَ آلِ مُحمدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبرِ فلان بن فلان». (به جای فلان بن فلان، نام میت و پدرش را ببری)

به گفته فقها:

در رکعت اول

سوره حمد و سپس آیه الکرسى است و خواندن از «الله لا اله الا هو» تا «و هو العلی العظیم» کافی است. (بدون سوره توحید)

رکعت دوم
سوره حمد و سپس ده مرتبه سوره قدر «انا انزلناه» خوانده می‌شود و وقتى نماز تمام شد، چنین گفته می‌شود: «اللهم صل على محمد و آل محمد وَ ابعَث ثوابَها الى قَبرِ فُلان» و به جاى کلمه فلان، نام میت

قبرستان

روایاتی در مورد نماز وحشت

نماز وحشت هدیه ای است از شما به کسی که از دنیا رفته است، این نماز را برای آشنایان بخوانید تا دیگرا ن هم برای شما بخوانند.

پیامبر(ص) درباره ثواب خواندن این نماز فرمود:

برای مرده هیچ لحظه و ساعتی از شب اول قبر سخت تر و ترسناک تر نیست. پس بر مردگان خود رحم کنید و برایشان حتما صدقه دهید و اگر نتوانستید، دو رکعت نماز برای شخص درگذشته بخوانید. پس همان لحظه حق تعالی هزار فرشته به سوی قبر او می‌فرستد که با هر فرشته جامه‌ای و حلّه‌ای است، که به مرده عطا میشود.

در دنیا اتفاق های تلخ و رنج آوری وجود دارد که هر یک به نوبه خود می تواند بار سنگینی از مصیبت را بر دوش آدمی قرار دهد و آینه ی دلش را مملو از طوفان غم و غصه کند.

چیزی که مسلم است این است که مرگ غیر قابل انکار است، بگونه ای است که با آن کام وجود بازماندگان تلخ و خاطرشان آزرده می شود، چرا که آنها به اندازه ای به عزیز خود دل بسته اند که جدایی از او برایشان امری است غیر منتظره، که پذیرش آن به سختی در صفحه ی ذهنشان نقش خواهد بست.

اما این یک طرف قضیه است ، روی دیگر آن که از اهمیت بالایی برخوردار است، خود میّت و احساساتی است که به هنگام مرگ و لحظاتی پس از آن به او دست می دهد، احساساتی که ما زنده ها هرگز آن را درک نمی کنیم.

نکیر و منکر

آیا می دانید نکیر و منکر چگونه شب اول قبر به سراغتان می آیند:

علی علیه اسلام در یکی از خطبه هایش می فرماید: «آدمی در حالت بیهوشی و سکرات مرگ، و غم و اندوه بسیار، و ناله ی دردناک، و درد جان کندن، با انتظاری رنج آور، دست به گریبان است.پس از مرگ او را مأیوس وار در کفن پیچانده، در حالی که تسلیم و آرام است، برمی دارند و بر تابوت می گذارند، خسته و لاغر به سفر آخرت می رود، فرزندان و برادران او را به دوش کشیده، تا سر منزل غربت، آنجا که دیگر او را نمی بیند، و آنجا که جایگاه رعب و وحشت است، پیش می برند…»
وقتی جنازه ی انسان را دفن می کنند، دو فرشته وجود دارند به نام نکیر و منکر که نزد او می آیند و صدایشان مانند رعد غرّنده، و چشم هایشان مانند برق خیر کننده است که زمین را با نیش های خود می شکافند، و پاهای خود را همراه با موهای خود به شدت بر زمین می کوبند و به سوی مرده می آیند.

علی علیه السلام می گوید انسان ها به هنگام مرگ و لحظات غم انگیز تشییع جنازه، حالت یکسان و یکنواختی ندارند، بلکه به تناسب ایمان و کفر و نیز شدت و ضعفی که در این زمینه دارند، حالات گوناگونی نیز خواهند داشت که طبق روایات؛
انسانهای پاکدامن ک پرهیزکار، در این لحظات حساس، خوشحال و شادمان بوده، و از اینکه رخت از این جهان بسته و به دیار باقی سفر می نمایند، سر از پا نمی شناسند، زیرا دنیا برای آنها قفسی تنگ و تاریک بیش نبوده که بودن در آن، خاطرشان را می آزارد و روح و جانشان را معذّب می سازد، و لذا مطابق روایاتی که از پیشوایان معصوم (صلوات الله علیهم اجمعین) در این زمینه روایت شده، هنگامی که جنازه ی او را حرکت می دهند، صدا می زند که مرا زودتر به منزلم برسانید، و نیز هنگام غسل دادن در جواب فرشته ای که به او می گوید: آیا دلت می خواهی به دنیا بازگردی؟! می گوید: خیر، دیگر نمی خواهم به سختی دنیا برگردم.

و اما کافران که عمری در راه باطل و گمراهی قدم گذاشته اند و غرق در شهوت و هواپرستی دنیا بوده اند، از اینکه مرگ به سراغشان آمده، و قصد شکارشان را دارد بسیار خشمگین و ناراحتند، زیرا دنیا در منظرشان همچون کاخی دلربا بوده که در آن بزم عیش و شادی به راه انداخته، و به خیال خام خود از این طریق لحظات شیرین و لذت بخشی را برای خود رقم زده اند و لذا از مرگ که بساط عیش و نوش آنها را بر هم زده، و کاخ آرزوهایشان را ویران ساخته است، بسیار هراسانند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=445989
  • نویسنده : نرگس قوامی

ثبت نظر

-