فیلمی باورنکردنی از بلاهای طبیعی دنیا که بشر از آنها فیلم گرفته!

  • کد خبر : 445917
  • 08 شهریور 1400 - 10:50
فیلمی باورنکردنی از بلاهای طبیعی دنیا که بشر از آنها فیلم گرفته!

نیوز: شوک آورترین و باورنکردنی ترین بلاهای طبیعی دنیا که بشر موفق به فیلم گرفتن از آنها شده و نشنال جئوگرافیک برای ضبط و جمع آوری اش میلیون ها دلار پول هزینه کرده است! واقعا دیدن این صحنه ها هم شهامت می خواهد! این صحنه های خارق العاده اگر فیلمبرداری نمی شد، هیچ انسانی آنها را باور نمی کرد.

 بلایای طبیعی چیست؟

بلایای طبیعی حادثه های ویرانگری هستند که انسان در آن‌ها دخالت مستقیم ندارد. این حوادث اوضاع ثابت و طبیعی را به هم می‌ریزند و سطحی از خرابی، غم و اندوه و رنجش را به بار می‌آورند.

بلاهای طبیعی غالبا سه مشخصه دارند؛
۱ـ حادثه بزرگی اتفاق افتد.
۲ـ این حادثه در محل زندگی انسان‌ها اتفاق افتد.
۳ـ این پدیده طبیعی شدید با اثر ناگهانی و مخرب همراه باشد.
بنابراین به عنوان مثال وقوع یک زلزله شدید در یک نقطه بیایانی دور افتاده و فاقد سکنه یک واقعه طبیعی شدید است که فقط از لحاظ زلزله‌شناسی قابل توجه است، در حالی که یک حادثه کوچک در یک شهر به ویژه اگر شرایط ایمنی در آن ضعیف باشد قادر است خطر عظیمی به وجود آورد. بلایای طبیعی قادرند عمیقاً ساختارها را تحت تأثیر قرار دهند، بطوری‌که جوامع کنترل یافته را در عرض چند دقیقه نابود سازند به ساختمان‌ها آسیب رسانده و بناهایی را که به لحاظ قدمت ارزشمند است تخریب نمایند.

عمق و میزان خسارات

در ۲۷ سال گذشته ۶/۳ میلیون نفر بر اثر بلایای طبیعی جان باخته‌اند و بیش از سه میلیارد نفر به واسطه‌ی این بلایا آسیب دیده‌اند و بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار خسارت مالی وارد شده است و از سوی دیگر وقوع این حوادث رو به افزایش است.

انواع بلایای طبیعی

بلایای طبیعی دارای انواع گوناگونی است. زلزله، سیل، طوفان، گردباد، سونامی، تگرگ، بهمن، رعد و برق، تغییرات شدید درجه حرارت، خشکسالی و آتشفشان نمونه‌هایی از بلایای طبیعی هستند.

علت بلایای طبیعی

برخی از بلایای طبیعی به شکل مستقیم ناشی از عملکرد انسان‌هاست. برای مثال بلایای ناشی از افزایش آلودگی هوا و یا گرم شدن زمین و همچنین سیل ناشی از تخریب جنگل‌ها به‌دست انسان از این جمله‌اند.
در مکاتب مادی، به جز مواردی که ردپای مستقیم انسان در وقوع این نوع پدیده‌ها کاملا روشن است، همانند مواردی که در بالا اشاره شد، بقیه‌ی مسائل را امری غیرارادی می‌دانند که انسان هیچ نقشی در وقوع یا عدم وقوع آن‌ها ندارد.

اما در مکاتب الهی که پایه و اساس آن معنوی است، عملکرد انسان، خوبی یا بدی رفتارش و انجام آنچه که خلاف فطرت انسانی و انسانیت است، می‌تواند در وقوع این‌گونه بلایا، نقش داشته باشد.
قرآن که کتاب هدایتگر و منبع معتبر و متقن دین و مکتب ماست، قرن‌ها پیش روش‌های پیشگیری از این بلایا را عنوان کرده است.چنانچه در آیه‌ی ۵۳ سوره انفال می‌فرماید: این [کیفر] بدان سبب است که خداوند نعمتی را که بر قومی ارزانی داشته تغییر نمی‌دهد، مگر آنکه آنان آنچه را در دل دارند تغییر دهند، و خدا شنوای داناست.
و در آیه ۱۱۷ سوره هود هم چنین می‌فرماید: «و پروردگارت بر آن نبوده است که شهرهایی را در حالی که مردمش درست کارند، ظالمانه هلاک کند.»

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=445917

ثبت نظر

-