همه چیز در مورد مصرف قرص زینک پلاس/آیا باعث چاقی می شود؟

  • کد خبر : 445370
  • 04 شهریور 1400 - 9:15
همه چیز در مورد مصرف قرص زینک پلاس/آیا باعث چاقی می شود؟

نیوز: وجود زینک در بدن باعث بهبود روند سوخت و ساز می شود. پروتئین ها و کربوهیدرات ها با وجود زینک با سایر آنزیم های مفید ترکیب می شود که در بهبود سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر هستند.در کنار تمام ویتامین‌ها و مکمل‌ها، قرص زینک یا روی یکی از عناصر مهم و ضروری برای بدن است که بیش از ۱۰۰ آنزیم و هورمون برای ترشح و فعال شدن نیاز به آن دارند.

خواص زینک برای زنان

شاید برای شما جالب باشد که بدانید کمبود روی با اختلالات هورمونی همراه است که می‌تواند منجر به مشکلات تخمدان، بی‌نظمی در دوره قاعدگی و حتی ناباروری شود، مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که مصرف خوراکی روی، درد قاعدگی خانم‌ها را کم می‌کند.

خواص قرص زینک

قرص زینک سبب تقویت و جلوگیری از ریزش مو می‌شود و همچنین نقش اثر بخشی در فرم گرفتن و سفتی ناخن‌ها دارد از زینک برای بهبود سلامت پوست هم استفاده می‌شود و همچنین برای افزایش قد در سنین رشد کودکان خواص بیشماری دارد.

قرص زینک

قرص زینک کمک به ترمیم زخم‌ها می‌کند و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامت سیستم بدنی می‌گردد با قرص زینک میتوانید برای ترمیم ترک لب‌ها هم استفاده کنید، مصرف روزانه قرص زینک از جنبه‌های فراوانی شامل افزایش قدرت جنسی در مردان، بارداری‌های موفق در زنان و سنتز هورمون‌های جنسی در سلامت دستگاه تولید مثلی موثر است. در بلوغ و تکامل اسپرم در مردان و نیز تکامل طبیعی نوزاد نیز تاثیر دارد. مصرف قرص زینک در بسیاری از موارد بزرگ شدگی غده پروستات نیز اثر گذار است.

>>>بیشتر بخوانید:

زینک (روی)، یک ماده مغذی که اغلب نادیده گرفته می شود

بهترین منابع غذایی حاوی روی عبارت‌اند از:

  • گوشت گاو و گوساله
  • بادام‌زمینی
  • کنجد
  • غذا‌های دریایی از قبیل میگو، ماهی
  • تخم کدو

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که مصرف طولانی‌مدت یا دوز بالای مکمل روی باعث اختلال در جذب عنصر مس در بدن می‌شود که همین مسئله باعث کم‌خونی، ضعف قوای بدن و ریزش مو خواهد شد.

آیا قرص زینک پلاس باعث چاقی می‌شود؟ بله! همان‌طور که گفتیم این مکمل، چاق‌کننده است؛ مثلاً روی عضلات بدن و صورت شما تأثیرگذار است. این ویتامین و مکمل غذایی برای مردان هم بسیار مفید است؛ مکمل روی برای بدن پروتئین تولید می‌کند و یک ماده کلاژن ساز است که ریزش مو و طاسی سر آقایان را درمان می‌کند.

غلظت روی در مایع منی به‌طور مثبتی با تعداد اسپرم و تحرک آن ارتباط دارد؛ روی باعث افزایش قدرت جنسی در مردان، بارداری موفق زنان و سنتز صحیح هورمون‌های جنسی می‌شود و تعداد اسپرم آقایان را افزایش می‌دهد.

بزرگی پروستات

 

مصرف زینک (روی) می‌تواند از بزرگ شدن غده پروستات در آقایان جلوگیری کند. اگر مردان با کمبود روی در بدن خود مواجه شوند، اولین آسیب‌ها به غده پروستات آن‌ها وارد می‌شود؛ درنتیجه عملکرد بیضه‌ها هم با اختلال مواجه خواهد شد.

آیا قرص زینک پلاس موجب چاقی می‌شود؟

در مورد ارتباط قرص زینک پلاس و چاقی تاکنون مطالعات گوناگونی در جهان صورت گرفته است. برخی از تحقیقات حاکی از آن هستند که مکمل زینک پلاس می‌تواند در کاهش وزن افراد چاق موثر باشد و اشتهای آن‌ها را کاهش دهد. از طرف دیگر مطالعات اندکی نیز نشان داده‌اند که زینک می‌تواند در اشخاصی که از سوء تغذیه رنج می‌برند یا دچار برخی بیماری‌ها هستند، سبب افزایش وزن شود؛ بنابراین کاهش وزن می‌تواند به کمبود روی در بدن مرتبط باشد. در نتیجه مصرف زینک پلاس در افرادی که از لحاظ میزان روی مشکلی در بدن خود ندارند، عاملی برای چاقی محسوب نمی‌شود.

عوارض مصرف قرص زینک

ارتباط قرص یونی زینک و چاقی را مورد بررسی قرار دادیم. به‌طورکلی در مورد استفاده از مواد معدنی به‌صورت مکمل، همیشه موضوع مسمومیت به دلیل مصرف بیش‌ازحد آن‌ها مطرح می‌شود.

چاقی

عوارض خاصی که در مورد مصرف قرص یونی زینک می‌توان به آن اشاره کرد مشکلات گوارشی و مشکل معده است که در این صورت حتما به همراه غذا این قرص را مصرف کنید. در صورت مصرف بیش‌ازاندازه این قرص علائمی، چون تهوع، سرگیجه، سردرد، خواب‌آلودگی، افزایش تعریق، ناهماهنگی عملکرد عضلات، توهم و کم‌خونی ایجاد می‌شود.

بهترین زمان مصرف زینک

بهترین زمان مصرف مکمل‌های زینک (قرص و کپسول زینک یا شربت آن) بعد از وعده نهار است؛ نکته مهم این است که در هنگام مصرف زینک یا بعد از مصرف این قرص از خوردن لبنیات یا شیر خودداری کنید؛ زیرا کلسیم از جذب روی جلوگیری می‌کند؛ البته اطلاعات پزشکی درباره دوره مصرف این مکمل‌ها باید زیر نظر پزشک متخصص مشخص شود.

مقدار نیاز روزانه افراد به روی

هم کودکان و هم بزرگسالان روزانه به روی احتیاج دارند. کمبود روی در بدن کودکان نیز می‌تواند موجب اختلال در رشد شود و ریسک ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش دهد. کودکان ۱ تا ۸ ساله ۵-۳ میلی گرم روی روزانه نیاز دارند و بدیهی است که این مقدار با رشد کودک بیشتر می‌شود. پسر‌ها در سن ۹ تا ۱۳ سالگی به ۸ میلی گرم روی در هر روز نیاز دارند و پس از سن ۱۴ سالگی این مقدار به ۱۱ میلی گرم در هر روز می‌رسد.

دختر‌ها پس از سن ۸ سالگی روزانه به ۸ میلی گرم زینک نیاز دارند و از ۱۴ تا ۱۸ سالگی میزان نیاز روزانه آن‌ها به این ماده معدنی به ۹ میلی گرم در روز افزایش می‌یابد. خانم‌های باردار و شیرده بسته به سن خود روزانه باید ۱۱ تا ۱۳ میلی گرم روی دریافت نمایند.

کدامیک از فرم‌های زینک تاثیر بیشتری دارد؟

زینک به صورت گلوکونات، استات، سولفات، پیکولینات، اورتات و سیترات موجود است و زینک پلاس نیز به صورت قرص، شربت و قرص جوشان در بازار عرضه می‌شود. به طور کلی مکمل‌های غذایی در حالت مایع جذب بهتری در بدن دارند، اما باز هم بهتر است برای تعیین کردن فرم زینک پلاس با پزشک متخصص مشورت کنید.

شربت زینک پلاس بیشتر به کودکان تجویز می‌شود، اما بزرگسالان نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر زینک پلاس را به صورت شربت مصرف کنید، همه اعضای خانواده می‌توانند آن را مورد مصرف قرار دهند. البته باید به دوز مصرفی خود نیز توجه داشته باشند.

توصیه‌هایی برای مصرف زینک پلاس برای چاقی صورت

بهتر است قرص زینک پلاس را بعد از وعده نهار یا صبحانه میل کنید. روزانه یک عدد قرص زینک برای چاقی صورت کافی است و بهتر است با آب فراوان خورده شود.

بعد از خوردن کپسول زینک پلاس لبنیات و مواد کافئین دار نخورید تا بدن ما بتواند روی موجود در قرص را به خوبی جذب کند.برای جذب بهتر قرص زینک پلاس توصیه می‌شود آن را به همراه آب میوه میل کنید و بین خوردن قرص زینک پلاس و قرص آهن و قرص کلسیم فاصله ایجاد کنید.

اگر مشکلات کبدی دارید، بهتر است قبل از خوردن قرص‌زینک پلاس برای چاقی صورت باپزشک خود مشورت کنید.همان طور که دیدید پاسخ این سوال که آیا خوردن قرص زینک پلاس برای چاقی صورت مفید است؟ مثبت است و شما می‌توانید با خوردن قرص زینک پلاس باعث چاق شدن صورت خود شوید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=445370

ثبت نظر

-