آیا واقعا استرس بر جنسیت جنین تاثیر می گذارد؟

  • کد خبر : 444911
  • 02 شهریور 1400 - 13:00
آیا واقعا استرس بر جنسیت جنین تاثیر می گذارد؟

نیوز: اگر یک روز قبل از تخمک گذاری رابطه جنسی برقرار کنید 31 درصد و اگر در دوران تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید 33 درصد احتمال بارداری وجود دارد. اما محققان یک چیز دیگر را پیدا کرده اند که ممکن است بر بارداری و جنسیت جنین تأثیر بگذارد. ما در این پست تحقیقات جالبی در مورد اینکه چه کسانی پسر یا دختر دار می شوند انجام داده ایم  و می خواهیم آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

استرس ممکن است چیزی باشد که بر جنسیت جنین آینده شما نیز تأثیر می گذارد

میانگین نسبت جنسیت هنگام تولد حدود 105 پسر به 100 دختر است اما این نسبت در شرایط استرس فیزیکی ۹ به ۴ و در شرایط استرس روانی ۲ به ۳ می‌شود. محققان متوجه شدند که تنها یک سوم زنانی که استرس را زیاد تجربه کرده اند (مانند افزایش سطح هورمون ، قند خون ، تغییرات وزن بدن و حتی نشانه های التهاب) پسر دارند. فشارهای روزمره می تواند بر جنسیت نوزاد در رحم تأثیر بگذارد. در برخی از مطالعات ، متخصصان مشاهده کردند زنانی که استرس زیادی را تجربه می کنند ، کمتر صاحب فرزند پسر می شوند. آنها استرس را دلیل قصعی نمی دانند که 100٪ بر جنسیت تأثیر می گذارد ، اما می گویند این یکی از دلایلی است که می تواند تاثیرگذار نیز باشد.

جنسیت جنین

استرس روانی تاثیرگذارتر است

استرس جسمی و روانی ممکن است شانس شما را برای بچه دار شدن کاهش دهد زیرا جنین های پسر بیشتر در معرض شرایط نامساعد قرار می گیرند. تحقیقات بیشتری وجود دارد که می گوید احتمال زنده ماندن جنین های پسر در شرایط اترس زا کمتر است ، بنابراین طبیعت ما اساساً به ما شانس بیشتر یاکمتری برای بچه دار شدن می دهد.

پس از مشاهده دقیق ، مشخص شد که به دنیا آوردن بچه پسر در 56 درصد از مواقع در زنان سالم ، 40 درصد در زنان با استرس روانی و تنها 31 درصد در مادران با استرس جسمی رخ داده است.

>>>بیشتر بخوانید:

جنسیت و انتخاب رنگ/چرا دختران صورتی و پسران آبی دوست دارند؟

حمایت اجتماعی هنگام تصمیم گیری برای بارداری مهم است

محققان پس از چندین مطالعه به این نتیجه رسیدند که هرچه حمایت اجتماعی بیشتری از زن وجود داشته باشد، شانس بیشتری برای بچه دار شدن او وجود دارد. 3 جنبه مختلف حمایت اجتماعی وجود دارد که باعث می شود زن کمتر استرس داشته باشد.

بارداری

  • داشتن افرادی برای صحبت کردن با آن ها
  • داشتن افرادی برای گذراندن وقت با آن ها
  • داشتن افرادی که در هنگام مواجهه با مشکلات به آن ها تکیه کنند

اضطراب مشکل شایعی است که با افزایش آن مادر ناآرام، خواب او دچار اختلال و باعث سردرد و حالت تهوع می‌شود. اگر این استرس در دوران باروری ادامه پیدا کند باعث مشکلات جسمی از قبیل بیماری قلبی و فشارخون می‌شود. دوران بارداری در سه ماه نخست از اهمیت بسیاری برخوردار است و در این دوران باید اضطراب مادر را با ورزش و تمرین کاهش داد.

بر اساس یک نظریه، غلظت بالای هورمون استرس کورتیزول بر هورمون‌های جنسی تاثیر می گذارد و عامل مهمی است که به گونه ای جنسیت جنین را شکل می دهد. احتمال دیگر، اسپرم حامل کروموزوم X  است که تعیین ‌کننده دختر بودن جنین است و کمتر تحت تاثیر مشکلات دهانه رحم ناشی از استرس قرار می‌گیرد.

افزایش تستوسترون

از یک طرف، سطح بالاتری از استرس باعث افزایش تستوسترون می‌شود که این مورد در جنسیت نوزادان پسر شناخته شده است. از طرف دیگر، شواهد علمی یافت می شود که ثابت می کند اسپرم حامل کروموزوم X که مونث بودن نوزاد را تعیین می‌کند، در عبور از مخاط دهانه رحم در شرایط سخت ناشی از استرس عملکرد بهتری دارد. همچنین ثابت شده است که رشد جنین‌های مذکر از جنین‌های مونث آهسته‌تر است.

تولد نوزاد

مدیر تحقیقات روان درمانی زنان در نیویورک می گوید: پس از آشفتگی های اجتماعی مثل حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر تعداد تولد نوزادان با جنسیت پسر کاهش داشته است.

استرس همچنین می‌تواند بر سیستم ایمنی مادر تأثیر بگذارد و منجر به تغییراتی شود که بر رشد عصبی و رفتاری در جنین تأثیر می‌گذارد. آنچه از مطالعه نتیجه گرفته شده این است که سلامت روان مادر نه تنها برای مادر بلکه برای فرزند آینده او نیز اهمیت دارد.

استرس جسمی نیز به عنوان چیزی که می تواند جنسیت نوزاد آینده را تحت تأثیر قرار دهد گزارش شده است ، اما حمایت اجتماعی تأثیر بیولوژیکی عظیمی بر سلامت مادر دارد که می تواند تأثیرات موثری داشته باشد. احساس امنیت و آرامش بسیار مهم است ، و خوب است که آرامش را تمرین کنید تا از استرس اضافی خود را محافظت کنید ، به ویژه در دوران بارداری.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=444911
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://brightside.me/wonder-curiosities/how-stress-can-affect-the-gender-of-your-future-baby-802228/

ثبت نظر

-