شاید شما نیز این سوالات را درباره یائسگی داشته باشید

  • کد خبر : 444535
  • 30 مرداد 1400 - 10:39
شاید شما نیز این سوالات را درباره یائسگی داشته باشید

نیوز: یائسگی اجتناب ناپذیر است. این یک حقیقت است. علائم معمولاً بین 45 تا 55 سالگی (میانگین سنی 51) شروع می شود ، اگرچه گاهی اوقات در بین زنان 30 ساله نیز دیده میشود. اما دانستن آنچه انتظار می رود ، و داشتن یک ذهنیت مثبت در طول این تغییر ، بهترین راه برای مقابله با آن است. به یاد داشته باشید ، این یک شبه اتفاق نمی افتد مگر اینکه به دلایلی تخمدان های خود را برداشته باشید یا در اثر شیمی درمانی تخمدان هایتان آسیب دیده باشند ، این یک شبه اتفاق نمی افتد. بنابراین بیایید کمی بیشتر در مورد آن بدانیم و اجازه ندهیم زندگی شما را در زمان نامناسب تغییر دهد!سوالات یائسگی که ممکن است برایتان پیش بیاید:

3 مرحله

اصطلاح “یائسگی” اغلب برای توصیف سال های قبل ، حین و بعد از قطع قاعدگی استفاده می شود. در واقع سه مرحله وجود دارد ؛ پیش از یائسگی ، یائسگی و پس از یائسگی. پیش از یائسگی سال های منتهی به یائسگی را شرح می دهد. در این دوره زمانی ، هورمون ها هنوز وجود دارند ، اما سطح آن ها به طور نامنظم در نوسان است.

یائسگی یک روز بعد از آخرین قاعدگی زنان است. پزشکان یائسگی را در صورتی قطعی می دانند که زن حداقل برای یک سال پریود نشده باشد. اصطلاح پس از یائسگی برای سال های بعد از یائسگی استفاده می شود.

یائسگی

سوالات یائسگی/چرا یائسگی اتفاق می افتد؟

رایج ترین باور این است که دختران با تعداد محدودی از تخمک (تقریباً دو میلیون) به دنیا می آیند که از پس از تولد در هر ماه هزاران تخمک از بین می روند. علائم یائسگی زمانی شروع می شود که این تعداد تخمک به زیر حد مورد نیاز برسد و تخمدان ها هورمون های کمتری تولید کنند. اما به نظر می رسد ما همه چیز راجع به تخمدان ها را نمی دانیم.

به تازگی ، دانشمندان کشف کرده اند که به نظر می رسد برای زنان جوان امکان ایجاد سلول های جدید تخمک وجود دارد. این بدان معناست که این اتفاق را حتی میتوان به تاخیر انداخت.

چه علائمی را می توان انتظار داشت؟

سوالات یائسگی/علائم در دوران یائسگی ناشی از نوسان سطح هورمون هاست و در زنان بسیار متفاوت است. برخی به آسانی دوران یائسگی را پشت سر می گذارند، در حالی که برخی دیگر مراحل را کمی سخت می دانند. اما همه اینها موقتی است. شایع ترین علائم عبارتند از:

  • قاعدگی های نامنظم یا خیلی کوتاه
  • افسردگی یا اضطراب
  • ریزش یا نازک شدن مو
  • گرگرفتگی
  • علاقه کمتر به رابطه جنسی
  • نوسانات خلقی
  • عرق کردن زیاد در طول شب
  • اختلالات خواب
  • خستگی
  • خشکی واژن
  • افزایش وزن

قاعدگی

دوره های قاعدگی من متفاوت است. آیا دارم یائسه می شوم؟

90 درصد زنان دوره های قاعدگی کوتاه یا نامنظم را تجربه می کنند که منجر به یائسگی می شود. دوره ها ممکن است زودتر یا دیرتر از وضعیت ثابت رخ دهد. خونریزی ممکن است کمتر یا شدیدتر باشد. قاعدگی ممکن است فقط یک یا دو روز طول بکشد یا به نظر برسد هفته ها ادامه خواهد داشت. دوره ها ممکن است سه تا ده سال قبل از توقف کامل نامنظم باشد.

علل دیگر قاعدگی های نامنظم اندومتریوز ، فیبروم ، دیابت ، سرطان و چندین بیماری دیگر است. تغییر در شیوه زندگی مانند کاهش وزن زیاد یا ورزش شدید نیز می تواند بر خونریزی تأثیر بگذارد. پزشک می تواند آزمایشاتی را برای تعیین اینکه آیا علائم شما به دلیل یائسگی است یا خیر ، انجام دهد.

سوالات یائسگی/برای جلوگیری از نازک شدن موهایم چه کاری می توانم انجام دهم؟

برخی از زنان ریزش مو را یکی از ناراحت کننده ترین علائم یائسگی توصیف می کنند. فولیکول های مو برای حفظ رشد مو به استروژن احتیاج دارند و نوسان سطح این هورمون در دوران یائسگی به این معنی است که اکثر زنان تا حدی ریزش یا نازک شدن مو را مشاهده می کنند. همچنین ممکن است موها خشک تر و شکننده تر از حد معمول شوند.

رژیم غذایی متعادل داشته باشید و در استفاده از محصولاتی مانند سفید کننده ، حنا ، رنگ یا شل کننده مو محافظه کار باشید. موهای خود را به آرامی برس بزنید و از آرایشگر خود بخواهید که مدل جدیدی را پیشنهاد کند که پر پشت شدن موهای شما را به حداکثر برساند. شامپو و نرم کننده ای با کیفیت خوب انتخاب کنید و مراقب موهای خود در برابر آب شور و نور آفتاب باشید.

سوالات یائسگی

 

از صفر درجه به اوج گرما رسیدن

تقریباً نیمی از زنان در دوران پیش از یائسگی و 75-85 درصد از زنان در دوران پس از یائسگی گرگرفتگی را تجربه می کنند. شدت گرگرفتگی بستگی به این دارد که آیا تولید استروژن توسط تخمدان ها به تدریج کاهش می یابد یا ناگهان متوقف می شود.

پوشیدن لباس های سبک تر ، استفاده از کولر یا باد بزن دستی و اجتناب از غذاهای تند و خیلی گرم یا داشتن تحرک بیشتر می تواند به به حداقل رساندن گرگرفتگی کمک کند. در صورت نیاز ، می توانید با تایید پزشک از استروژن درمانی ، یا داروهای غیر هورمونی  داروهایی مانند گاباپنتین و کلونیدین استفاده کنید.

>>>بیشتر بخوانید:

عوارض مهم یائسگی/بایدها و نبایدهای دوران یائسگی برای زنان

رابطه جنسی ممکن است ناراحت کننده باشد

کاهش سطح استروژن باعث تغییراتی در بافت های داخل واژن می شود. این بافت ها رطوبت خود را از دست می دهند ، خشک تر و نازک تر شده و کشش کمتری پیدا می کنند. عدم  استفاده از روان کننده ها باعث ناراحتی جنسی می شود و علائمی مانند خارش ، سوزش و افزایش عفونت ها شایع است.

روان کننده های واژن در هنگام رابطه جنسی مفید هستند و مرطوب کننده های واژن ناراحتی جنسی را کاهش می دهند. اگر خشکی واژن  بسیار شدید یا دردناک است یا در هنگام رابطه جنسی دچار درد شدید می شوید ، به پزشک مراجعه کنید.

سوالات یائسگی

سوالات یائسگی/ناباروری ممکن است به دلیل یائسگی زودرس باشد

یائسگی زودرس یائسگی است که در زنان زیر 40 سال اتفاق می افتد. برخی از زنان تنها زمانی متوجه می شوند که زودهنگام به یائسگی دچار شده اند که در بارداری مشکل پیدا می کنند و آزمایش ها نشان می دهد که یائسه شده اند.

برخی دیگر همه علائم یائسگی را دارند. یائسگی زودرس در 1٪ زنان اتفاق می افتد. دانشمندان به تازگی راهی را برای تحریک تخمدان در زنان نابارور برای تولید تخمک شناسایی کرده اند. این ممکن است به زنانی که یائسگی زودرس دارند اجازه دهد تخمک خود را باردار کنند.

گذر به زندگی بی دغدغه تر

ترس از یائسگی یک نوع نگرش غربی است. بسیاری از فرهنگ های دیگر در سراسر جهان به این امر مثبت تر می نگرند ، زیرا به زنان موقعیت بیشتری می دهد ، نه کمتر. در حقیقت ، بسیاری از زنان در دوران یائسگی متوجه می شوند که این امر به آن ها زندگی تازه ای بخشیده است. مزایایی مانند عدم نگرانی در مورد باردار شدن ، خلاص شدن از نوسانات خلقی یا پریودهای ماهانه بسیار بیشتر از موارد منفی یائسگی است. همچنین اکثر زنان با خستگی کمتر می توانند سطح انرژی خود را حفظ کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=444535
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.drugs.com/slideshow/memos-on-menopause-1124

ثبت نظر

-