دانستنی هایی شگفت انگیز درباره فیل ها/ فیلی که از زبان کره ای تقلید می کند!

  • کد خبر : 443645
  • 25 مرداد 1400 - 10:56
دانستنی هایی شگفت انگیز درباره فیل ها/ فیلی که از زبان کره ای تقلید می کند!

نیوز: فیل ها موجودات مهربانی هستند که قلب و ذهن ما را مجذوب خود می کنند. دو گونه فیل وجود دارد: فیل های آفریقایی و آسیایی. با این حال ، برخی از مطالعات ژنتیکی نشان می دهد که فیل آفریقایی دو گونه را شامل میشود: فیل ساوانا و فیل جنگلی. همه فیل ها در خطر هستند. فیل های آسیایی در جنگلها و مراتع هند و جنوب شرقی آسیا زندگی میکنند.

این موجودات حساس و غول پیکر هستند.فیل های آسیایی تا شش تن وزن دارند و ارتفاع آن ها به بیش از 11 فوت ارتفاع می رسد. ارتفاع فیل های آفریقایی بین 8 تا 13 فوت و وزن آن ها بیش از شش و نیم تن است.

طول عمر فیلهای آسیایی و آفریقایی بین 60 تا 70 سال است. با وجود سابقه طولانی دانشمندان در مطالعه فیلها ، چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد این موجودات پیچیده وجود دارد. از توانایی آن ها در تشخیص زبان ها گرفته تا رفتار دوستانه شان. اگر علاقه مند به شناخت بیشتر فیل ها هستید، با ما همراه باشید.

فیل ها

  1. فیل ها هرگز فراموش نمی کنند

حافظه فیلها خارق العاده است و دلیل خوبی هم دارد. از بین همه پستانداران خشکی ، فیلها بزرگترین مغز را دارا می باشند. آنها قادرند حفره های آبی دور ، فیلهای دیگر و انسان هایی را که با آنها روبرو شده اند – حتی پس از گذشت سال ها به یاد بیاورند. فیل ها دانش خود را از نسلی به نسل دیگر از طریق مادرسالاری منتقل می کنند و این اشتراک گذاری اطلاعات برای زنده ماندن موجودات مفید بوده است.

آنها همچنین می توانند مسیر منابع غذایی و آب ها در فواصل دور و نحوه دسترسی به مناطق جایگزین را در صورت نیاز یادآوری کنند. حتی جالب تر اینکه آنها برنامه خود را طوری تنظیم می کنند که زمان رسیدن میوه ها به سمت درختی حرکت کرده و از میوه ها تغذیه کنند.

  1. می توانند زبان ها را تشخیص دهند

نشان داده شده که فیلها درک عمیقی از ارتباطات انسان دارند. محققان پارک ملی آمبوسلی در کنیا صدای دو گروه مختلف را پخش کردند – گروهی که فیل ها را شکار می کنند و گروه دیگری که این کار را نمی کنند. هنگامی که فیل ها صدای گروهی را که از آنها می ترسیدند شنیدند ، گارد گرفته و دفاعی عمل کردند. علاوه بر این ، محققان دریافتند که فیل ها با شدت کمتری به صدای زنان و مردان جوان پاسخ می دهند (محبت بیشتری ابراز میکنند) و بیشتر از همه با صدای نرهای بالغ تحریک و عصبانی می شوند.

مهارت زبان فیل فراتر از درک ما انسان ها است. باور می کنید یک فیل آسیایی تقلید کلمات به زبان کره ای را آموخته است؟! نظریه محققان این است که چون ارتباط اجتماعی اولیه او در زمان بزرگ شدن در جمع انسان ها بود ، او یاد گرفت که از کلمات به عنوان نوعی پیوند اجتماعی استفاده کند.

فیل ها می توانند زبان ها را تشخیص دهند

  1. می توانند از طریق پاهایشان بشنوند

فیلها حس شنوایی فوق العاده ای دارند و می توانند صدای خود را را تا فواصل طولانی برسانند. آنها صداهای مختلفی از جمله خروپف ، غرش ، گریه و پارس را تولید می کنند. اما آنها همچنین در ایجاد غرش های با فرکانس پایین تخصص دارند و قادرند صداهایی غیر معمول در بیاورند. زیست شناس در دانشگاه استنفورد ، دریافت که فرکانس پایین تر و صدای پای فیل ها در درون زمین می پیچد و بزرگ شدن استخوان های گوش و انتهای عصبی آن در پا و تنه آن ها به فیل ها اجازه میدهد این پیام های مادون صوتی را دریافت کنند.

توانایی تشخیص چنین ارتعاشات لرزه ای همچنین به فیل ها کمک می کند تا زنده بمانند. هنگامی که یک فیل عصبانی به سمت جمعی از فیل ها حرکت می کند، فیل ها فقط به کسانی که در نزدیکی هستند هشدار نمی دهند بلکه به سایر فیل ها در مایل های دورتر نیز هشدار می دهند.

  1. فیل ها شناگران بسیار خوبی هستند

شاید این که فیلها از بازی در آب لذت می برند ، شوکه کننده نباشد. آنها به خاطر پاشیدن و شستشوی خود و دیگران با افشاندن آب به بدن خود یا فیل های دیگر مشهور هستند. اما شاید تعجب آور باشد که بدانیم این حیوانات عظیم جثه در شنا نیز بسیار ماهر هستند. فیلها میتوانند به طور شگفت آوری روی سطح آب شناور بمانند و با استفاده از پاهای قدرتمند خود دست و پا بزنند.

فیل ها شناگران بسیار خوبی هستند

آنها همچنین هنگام عبور از آب های عمیق از خرطوم خود به عنوان لوله مخصوص تنفس در زیر آب استفاده می کنند تا بتوانند تنفس طبیعی داشته باشند. شنا یک مهارت ضروری برای فیلها است ، زیرا هنگام جستجوی غذا مجبورند از رودخانه ها و دریاچه ها عبور کنند.

  1. آنها به کسانی که کمک نیاز دارند یاری می رسانند

فیلها موجوداتی بسیار اجتماعی و باهوش هستند و رفتارهایی را نشان می دهند که ما انسان ها آنها را به عنوان شفقت ، مهربانی و نوع دوستی می شناسیم. در مطالعه ای که در مورد رفتار فیلها انجام شد ، محققان دریافتند وقتی فیلی ناراحت می شود ، سایر فیلها با تماس ها و لمس هایی که برای دلجویی از کسی انجام می شود به فیل ناراحت دلداری میدهند. علاوه بر انسان ها ، این رفتار قبلاً فقط در میمون ها ، ماهیان قبیله ای و کلاغ ها مشاهده می شد. فیلها همچنین رفتار همدلانه و “کمک هدفمند” را در جایی که یک فیل مجروح به کمک نیاز دارد نشان می دهند.

>>>بیشتر بخوانید:

دانستنی هایی جالب و خواندنی درباره اسب ها این حیوانات نجیب و زیبا

  1. آن ها از اضطراب پس از سانحه رنج می برند

ما می دانیم که فیلها روحیه حساسی هستند ، با اعضای خانواده خود پیوند قوی دارند ، نیاز به آرامش دارند و حافظه ای طولانی. بنابراین نباید تعجب کرد که فیل هایی که مصیبت را تجربه می کنند ، مانند مشاهده کشته شدن یکی از اعضای خانواده توسط شکارچیان ، علائم اختلال استرس پس از سانحه را بروز می دهند.

گوساله های یتیم شده به دلیل دام های شکارچیان غیرنظامی حتی دهه ها بعد علائم اضطراب پس از سانحه را نشان می دهند. فیل هایی که از شرایط شکار نجات یافته اند، علائم اضطراب پس از سانحه را مدت ها بعد از اینکه در یک پناهگاه ایمنی امنیت پیدا کردند، نشان می دهند. این تجربیات آسیب زا بر یادگیری نیز تأثیر منفی می گذارد. هنگامی که یک یا چند فیل توسط شکارچیان غیر قانونی کشته می شوند ، فیلهای جوان شانس دریافت اطلاعات اجتماعی حیاتی را که توسط بزرگسالان منتقل می شد از دست می دهند.

فیلها بدون خرطوم نمی توانند

  1. نمی توانند بدون خرطوم خود زندگی کنند

خرطوم فیل شامل بیش از 40 هزار عضله و بسیار قدرتمند و حساس است. فیلها از خرطوم های خود برای بوییدن ، غذا خوردن ، تنفس در زیر آب ، ایجاد صدا ، تمیز کردن خود و دفاع استفاده می کنند. فیلها در انتهای خرطوم خود “انگشتانی” دارند. فیلهای آفریقایی دو و فیلهای آسیایی فقط یک انگشت دارند – که به آن ها اجازه می دهد اجسام ریز را بردارند. فیلها بسیار ماهرند و می توانند با خرطوم خود یک مفصل تشکیل دهند تا مواد کوچکی مانند دانه ها را روی هم انباشته کنند.

فیل خرطوم خود را دراز می کند و از حس بویایی برای تعیین غذاهایی که باید بخورد استفاده می کند. در تحقیقی در سال 2019 ، فیل های آسیایی فقط با بو کردن بسته های غذای سربسته توانستند تشخیص دهند داخل کدام یک از از دو ظرف سربسته غذای بیشتری وجود داشت. همچنین از خرطوم خود برای در آغوش گرفتن ، نوازش و آرامش دادن به سایر فیلها استفاده می کنند – و بچه فیلها خرطوم خود را مانند نوزادانی که شست انگشتانشان را در دهان میکنند می مکند.

  1. فیل ها به مردگان خود احترام می گذارند

حساسیت فراوان فیلها به خوبی ثابت شده است ، اما ماهیت احساساتی آنها به ویژه در علاقه ای که نسبت به مردگان ابراز می کنند قابل توجه است. حتی نسبت به یک حیوان دیگر مرده ابراز محبت و دلسوزی کرده و آن را بررسی ، لمس و بو می کنند. محققان مشاهده کرده اند که فیلها پس از مرگ فیلی بارها از جسدش دیدن می کنند، سعی می کنند به فیلهای تنها مانده کمک کنند. حتی مدت ها پس از مرگ یک فیل، سایر فیلها برمی گردند و با پا و خرطوم خود به استخوان های باقی مانده دست می زنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=443645
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.treehugger.com/facts-change-way-see-elephants-4869315

ثبت نظر

-