توضیحات نماینده مجلس درباره اختلاف دولت و دیوان محاسبات بر سر ارز ۴۲۰۰ تومانی

  • کد خبر : 44249
  • 30 فروردین 1399 - 18:42
به گزارش نیوز،

محمد خدابخشی، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره اختلاف دولت و دیوان محاسبات بر سر ارائه گزارش تفریغ بودجه ۹۷ و همچنین موضوع گم‌شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی توضیح داد: بر اساس گزارش تفریغ دیوان محاسبات در سال۹۷ برای واردات کالاها ۳۱ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شد که ۱۴ میلیارد دلار آن به کالاهای اساسی اختصاص یافت.

اخبار سیاسی – او ادامه داد: این کالاهای اساسی برای مایحتاج و نیازهای اصلی مردم بوده است تا قیمت کالاهای اساسی کنترل شود. حال سوال اینجاست که اگر ضرورت داشته ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی و ضروری مردم اختصاص داده شود، چرا در این شرایط خاص و تحریمی ارز  به کالاهای غیراساسی داده شده است؟

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: وارد کردن کالاهای غیرضروری مانند خودرو، لوازم خانگی  به کشور با ارز مذکور، با اینکه مشابه آن هم در داخل تولید می‌شود، امری خلاف  حمایت از تولید بوده که ضرورتی هم نداشته است، حتی بخشی از این ارزها را به واردات خوراک حیوانات خانگی اختصاص داده‌اند.

خدابخشی با بیان اینکه در مقایسه با سال۹۶، ۳.۷ میلیارد دلار ارز بیشتری پرداخته شده است، اظهار کرد: شرایط تحریمی کشور نسبت به قبل دشوارتر شده است و این منابع ارزی ۴۲۰۰ تومانی نه تنها نسبت به سال قبل خود کنترل نشده  است، بلکه بر اساس ثبت سفارش‌ها ۳.۷ میلیارد دلار هم به آن اضافه و در واردات کالاهای غیرضرور مصرف شده است.

او اضافه کردن مبلغ ارزی یاد شده از سوی دولت را  تصمیمی نادرست و باعث زیان رسیدن به بیت‌المال دانست و گفت: وظیفه ذاتی دیوان محاسبات ورود به جایی است که به بیت المال ضرر وارد می‌شود و در نتیجه در  این موضوع هم اظهارنظر کرده است.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: بخشی از ارز اختصاص داده شده به کالاهای مختلف اساسی و غیرضروری گم نشده است، بلکه برخی افرادی که ثبت سفارش کرده‌اند و کالایی را برای واردات خریده‌اند، ما‌به‌ازای ارز دریافتی را به کشور بازنگردانده‌اند.

خدابخشی با تأکید بر مفقود نشدن ارز و مشخص بودن دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی بیان کرد: افرادی که ارزهای دریافتی یا کالای حاصل از مصرف آنها را به کشور وارد نکرده‌اند، احتمالاً این نوع ارز را یا در بازار آزاد فروخته‌ و یا در خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری قرار داده باشند.

او با یادآوری اینکه گزارش تفریغ بودجه تا دی‌ماه اعلام شده است، گفت: البته بخشی از ارزها برگشت داده شده و بر اساس گزارش دیوان محاسبات حاصل مصرف قسمتی از ارزها تا به اکنون به کشور بازنگشته است.  

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره تأثیر واردات کالاهای اساسی بر نرخ آنها در بازار بیان کرد: آیا دولت بر توزیع کالا‌های حاصل از ارز ۴۲۰۰ تومانی نظارت کافی و جامعی داشته است؟ آیا به دست مصرف کننده نهایی و واقعی رسیده است؟ قیمت‌های کالاهای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی نشان می‌دهد که رشد قیمت کالاهای اساسی مانند دیگر کالاها بوده است، بنابراین اختصاص ارز‌ها به کالاهای اساسی برای کنترل قیمت‌ها اثربخشی نداشته است، از این رو دیوان محاسبات با ورود به موضوع، بر اساس کارهای کارشناسی گزارش داده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=44249

ثبت نظر

-