تاریخچه فوتبال /فوتبال ایران از ابتدا تا کنون

  • کد خبر : 441527
  • 20 مرداد 1400 - 13:44
تاریخچه فوتبال /فوتبال ایران از ابتدا تا کنون

نیوز: فوتبال ایران از سال ۱۳۴۹ به صورت مسابقات استانی و منطقه آغاز شد والان حدود پنجاه سال است که فوتبال در ایران به صورت حرفه ای دنبال می شود و پرافتخار ترین تیم هم پرسپولیس با ۱۳ قهرمانی است. بعد استقلال با ۸ قهرمانی و پاس با ۶ قهرمانی تعقیب کنندگان پرسپولیس هستند که بعید بتوانند تا سالیان دیگه به این تعداد برسند.


لیگ ایران به صورت حرفه ای:

فوتبال ایران بعد از مسابقات منطقه طرفداران زیادی پیدا کرد و کنفدراسیون مجبور به تشکیل یک لیگ معتبر به نام جام تخت جمشید در سال ۱۳۵۲ شد که زیاد این لیگ به طول نینجامید و بعد ۶ دوره یعنی در سال ۱۳۵۷به دلیل انقلاب این لیگ ناتمام ماند و بعد از یک دهه که فوتبال ایران در منزوا به سر می برد.

بعد از ارام شدن شرایط جنگ دوباره در قلب شهر جا افتاد اما به خاطر اسیرهای هشت سال جنگ تحمیلی نام لیگ تخت جمشید به لیگ ازادگان در سال ۱۳۶۸ تغییر یافت فوتبال ایران تازه بعد ده سال جون گرفته بود و فکر مردم به جای جنگ در فوتبال سپری میشد اما سیاست دست بردار از فوتبال ایران نبود.

فوتبال ایران

تاریخچه اولین بازی فوتبال در ایران

تغییر نام پرسپولیس:

بنا به درخواست کنفدراسیون نام پرسپولیس باید به نام شهید چمران باید تغییر می کرد به خاطر مخالفت بازیکنان این تیم و هواداران این باشگاه نام پرسپولیس باقی ماند ولی سرانجام باشگاه پرسپولیس مجبور به تغییر نام به پیروزی بود به مدت بیست سال. بعد از لیگ ازادگان لیگ خلیج فارس امد و تاکنون ادامه دارد که قهرمان این لیگ مشخص شد.

پرسپولیس با ۶۴ امتیاز در صدر جدول قرار دارد و سپاهان هم با ۶۲ امتیاز در رده دوم که شانس خیلی کم تری برای قهرمانی دارند. پرسپولیس در صورت برد امشب مقابل پیکان ۱۰۰٪ قهرمان خواهد شد و درصورت مساوی هم اگر سپاهان و الاستقلال مساوی کنند هم بازم پرسپولیس قهرمان خواهد شد و با گلات خودش را در تاریخ فوتبال ثبت میکند.

پرسپولیس

که کمتر باشگاهی در جهان موفق به ثبت چنین رکوردی شده باشگاه ماشین سازی هم سقوطش به دسته اول فوتبال هفته سیزدهم قطعی شده بود ولی رقابت برای بقا بین دو تیم ذوب اهن و سایپا برقرار است. که اگر امشب سایپا با اختلاف دوگل ببازد که انتظارش هم می رود و ذوب هم مس رفسنجان را با اختلاف دوگل ببرد سایپا سقوط و ذوب باقی میماند اما برعکس همین قضیه باعث سقوط ذوب اهن میشود.

>>>بیشتر بخوانید:

زندگی پر فراز ونشیب علی دایی،آقای گل جهان

عکس قدیمی علی دایی


شاخص ترین رکوردهای فوتبال ایران:


۱-بیشترین قهرمانی پرسپولیس، با ۱۴ قهرمانی
۲-تنها تیمی که در همه ادوار تاریخ فوتبال در بالاترین سطح بوده پرسپولیس بزرگ است
۳-پنج قهرمانی پشت سر هم که ان را گلات مینامند
۴حجومی ترین تیم تاریخ الاستقلال قلعه نوعی است
۵-دفاعی ترین تیم هم پرسپولیس برانکو است


البته فوتبال ادامه دارد و باید دید تا نام لیگ خلیج فارس به چی لیگی تغییر خواهد کرد در اینده و دیگر چه رکوردهایی جابه جا خواهد شد

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=441527
  • نویسنده : امیر مهدی احمدی

ثبت نظر

-