آیا دعوای بین زوجین بعد از به دنیا آمدن فرزند طبیعی است؟

  • کد خبر : 441241
  • 12 مرداد 1400 - 12:24
آیا دعوای بین زوجین بعد از به دنیا آمدن فرزند طبیعی است؟

نیوز: بعد از زایمان ، کاملاً طبیعی است که احساسات فرد دچار پریشانی شود. یک دقیقه در یک حباب عشق غوطه و در لحظه دیگر خسته و کوفته هستید. اما آیا دعوای زوج ها بعد از تولد نوزاد طبیعی است؟ صد در صد خیلی از شماها فکر می کنید دعوای زیاد غیر طبیعی است مخصوصا وقتی که مادر بچه تان سر کوچک ترین مسائل عصبانی می شود (مثلا زمانی که هنگام راه رفتن پایش به جوراب هایی می خورد که شما سر راه گذاشته اید و فقط با یک چیز کوچک کنترل خشمش را از دست می دهد).

دلیل دعوای زوج ها بعد از تولد نوزاد چیست؟!

در پاسخ به این سوال که آیا معمولاً دعوای زوج ها بعد از تولد نوزاد بیشتر است ، پاسخ دکتر سانام حافظ ، روانشناس اعصاب ، قاطعانه “بله” است.

حافظ توضیح می دهد: “با اینکه همه چیز به سمت برابری جنسیتی پیش رفته است ، هنوز هم این زن است که کودک را به مدت نه ماه حمل می کند ، زیر عمل رفته و زایمان می کند. این روند باعث ایجاد تغییرات هورمونی در بدن در دوران بارداری و پس از آن می شود. شیردهی نیز تغییرات جدیدی ایجاد می کند ، ممکن است دردهای پس از بارداری ، تورم پاها ، خستگی و حتی حساسیت عاطفی پس از زایمان وجود داشته باشد ، که متفاوت از افسردگی پس از زایمان است و بسیار طولانی تر و شدید است. ”

علاوه بر تغییرات هورمونی و استرس وارد شده بر بدن از زمان زایمان ، تمام زندگی شما پس از تولد کودک تغییر می کند. ناگهان ، نیمه شب از خواب بیدار می شوید و به نوزادتان شیر می دهید، سپس لازم می بینید که پوشکش را عوض کنید، ممکن است بارها با صدای گریه نوزاد دلبندتان بلند شوید و نتوانید حتی نصف ساعات خواب قبلیتان را بخوابید. و همه ی این ها به این معنی است که شما غیر از کنترل زندگی خودتان مسئولیت زندگی یکی دیگر را نیز عهده دار هستید و این بدون شک مسئولیت سنگینی است.

دعوای زوج ها بعد از تولد نوزاد

جسیکا وندرویر به رومپر می گوید: “شما اکنون مسئولیت مراقبت از شخص دیگری به غیر از خود را بر عهده دارید ، ممکن است احساس کمبود خواب کنید ، تغذیه نوزاد ممکن است تمام انرژی را از والدین جدید بگیرد و بسیاری از عوامل دیگر در زندگی پدر و مادر تغییر می کند”. وی گفت: “بسیاری از والدین گزارش می دهند كه مدت زمان پس از تولد نوزاد بسیار چالش برانگیز است. منطقی است که شما بیشتر از گذشته بحث و جدال کنید. ”

تغییرات در روابط عاشقانه پس از تولد فرزند

همانطور که در بالا ذکر شد ، به دنیا آمدن کودک همه چیز را تغییر می دهد.همچنین روابط عاشقانه. این تغییرات قطعاً می تواند منجر به افزایش مخالفت های بین زوجین شود. “اول اینکه ، شما ممکن است زمان کمتری نسبت به قبل برای برقراری ارتباط داشته باشید. نباید انتظار داشته باشید که مثل قبل شب های طولانی بعد از کار بر روی کاناپه نشسته و با هم گپ بزنید.

شما همچنین ممکن است انرژی کمتری برای برقراری ارتباط داشته باشید و حتی بیشتر ارتباطات شما ممکن است به جای تامین نیازهای خودتان در مورد چیزهایی باشد که نوزادتان نیاز دارد. این بازه زمانی است که مرد و زن به سختی می توانند مشکلات خود را بیان کنند و درباره خودشان با هم حرف بزنند.

>>>بیشتر بخوانید:

حقایقی درباره نوزادان/دیدن لبخند یک نوزاد چه حسی دارد؟!

بین کمبود خواب برای هر دو والدین و عدم توانایی کافی برای ابراز یا رفع نیازهای خود در یک روابط ، ممکن است منجر به کشمکش های بیشتر و شدیدتر شود. همه این ها منجر به احساس کمبود محبت در روابط شما می شود. با این حال ، امکان این هست که شرایط را اصلاح کنید. حافظ به رومپر می گوید:

“اگر رابطه جنسی، عاشقانه در هفته های اول یا ماه های ابتدایی تولد فرزند کاهش یابد طبیعی است. مهم این است که زن و شوهر تلاش کنند تا با هم وقت بگذرانند، حتی اگر در خانه بمانند، البته نه وقت گذاشتن برای صحبت درباره مایحتاج بچه. از این زمان برای برقراری ارتباط در مورد چیزهایی که شامل کودک نمی شود استفاده کنید ، دقیقاً مانند زمان هایی که نوزادتان پا به جهان نگذاشته بود. ”

دعوای زوج ها بعد از تولد نوزاد

کینه نسبت به دیگران می تواند منجر به بحث های بیشتری شود

وندرویر می گوید: “بسیاری از والدین پس از زایمان احساس كینه می كنند. من زمانی را به یاد می آورم که یک شب برای اولین بار با گریه نوزادم بیدار شدم و نگاهم را به شوهرم که خوابیده بود دوختم و عصبانیتی را احساس می کردم که قبلاً هرگز احساس نکرده بودم.” وندرویر می گوید که او مراقب است هنگام صحبت در مورد تجربه پس از تولد از اصطلاح “طبیعی” استفاده نکند و در عوض خاطر نشان می کند که این کشمکش ها در واقع “رایج” هستند.

این احساسات همچنین می تواند نسبت به دوستان یا اعضای خانواده شما که هنوز آن روزها را تجربه نکرده اند باشد.  به خصوص در این دوره پس از زایمان ، بسیار مهم است که مراقب این احساسات کینه و عصبانیت باشیم. خشم غالباً وقتی نیازهای برآورده نشده مانند خواب ، غذا خوردن ، نیاز به حمایت بیشتر و احساس شنیده شدن یا حتی اضطراب یا افسردگی را پیدا می کنیم ، بروز می کند.

چگونه می توان با افزایش بحث و جدال پس از تولد کودک کنار آمد؟

اگرچه بحث بیشتر بعد از بچه دار شدن غیر معمول نیست ، اما معمولاً احساس خوبی ندارد. کارشناسان اتفاق نظر دارند که روش هایی برای کنار آمدن با چنین احساساتی وجود دارد. واندر وایر می گوید: “اول از همه ، من به عنوان یک درمانگر ، مشاوره زوجین را به هرکسی که با برقراری ارتباط ، احساس کینه یا مشاجره دست و پنجه نرم می کند ، توصیه می کنم. پس از به دنیا آوردن فرزندتان حمایت اضافی شرم آور نیست و بسیاری از زوجین از این مزیت بهره مند می شوند.”

از آنجا که کینه نسبت به دیگران می تواند نقش بزرگی در افزایش مشاجره های پس از تولد نوزاد داشته باشد ، پرداختن به دلیل اصلی پنهان در پس این احساسات بسیار مهم است. حافظ به رومپر می گوید: “کینه ، انتظاری است که برآورده نمی شود. با افرادی که در زندگی در مراقبت از فرزند نقش دارند صحبت کنید تا دریابید که چگونه نیازهای خود نیز برآورده کنید.”

او همچنین پیشنهاد می کند هنگام برقراری ارتباط با اطرافیان صادق و رو راست باشید تا به شما کمک کند – خصوصاً با شریک زندگی خود. او می گوید: “من همچنین مشتریانم را تشویق می کنم که در مورد نیازهای خود با شریک زندگی خود مستقیماً صحبت کنند. به یاد داشته باشید که شریک زندگیتان علم و غیب ندارد و ممکن است از نظر کمک به نوزاد جدید و حمایت از خود شما نیاز شما را نداند.”

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=441241
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.romper.com/pregnancy/is-it-normal-to-argue-more-after-having-a-baby

ثبت نظر

-