طرز تهیه حلوای ساده با زعفرانی و بدون زعفران

  • کد خبر : 440535
  • 02 مرداد 1400 - 10:56
طرز تهیه حلوای ساده با زعفرانی و بدون زعفران

نیوز:حلوای ساده از جمله دسر های قدیمی و بسیار خوشمزه ایرانی است که معمولا بیشتر در مراسم های عزا از آن استفاده می شود.حلوا انواع مختلفی دارد و با روش های مختلف پخته می شود.در ادامه نیوز برای شما دستور پخت حلوا زعفرانی را آورده است.

مراحل تهیه حلوا زعفرانی

مرحله اول:

برای استفاده از آرد بهتر است که ابتدا ارد را خوب الک کنید تا اگر گوله شده بود باز شود. آرد را ۲ بار خوب الک کنید تا هم ناخالصی هایش گرفته شود و هم این که هنگام پخت حلوا، گلوله نشود. آرد الک شده را کنار بگذارید.


مرحله دوم:

باید زعفران را دم کنید. ابتدا می‌توانید روی زعفران یک قالب کوچک یخ بیندازید تا یخ ذوب شود و زعفران رنگ باز کنید. در این صورت زعفران رنگ بیشتری خواهد داد. یک راه دیگر این است که روی زعفران را کمی آب جوش بریزید و اجازه دهید دم بکشید.


مرحله سوم:

در ظرف بزرگ دیگری کمی آب بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید تا گرم شود.

مرحله چهارم:

بعد شکر را اضافه کنید. آب و شکر را خوب مخلوط کنید تا دانه‌های شکر کاملا باز شوند.


مرحله پنجم:

گلاب آماده شده، زعفرانی که از قبل دم کرده اید و آماده کرده اید و پودر هل سائیده شده و آماده را به محلول آب و شکر یا شهد حلوا، اضافه کنید.


مرحله ششم:

مواد را به هم بزنید تا یکرنگ شوند. سپس شعله گاز را خاموش کنید.


مرحله هفتم:

ظرف یا تابه را روی شعله قرار دهید. آرد را در آن ریخته و تفت دهید. اگر می‌خواهید حلوا تیره یا به قول معروف سیاه شود، آرد را تا جایی تفت دهید که رنگش قهوه‌ای شود. ولی مواظب باشید نسوزد.

اگر حلوای ساده زعفرانی می‌خواهید که رنگ زرد داشته باشد، آرد را تفت دهید، ولی در حدی که خامی آن گرفته شود.

>>>بیشتر بخوانید:

طرز تهیه حلوای مجلسی /محبوب ترین دسرهای غذایی


مرحله هشتم:

در این مرحله روغن را به آرامی به آرد بو داده اضافه کنید و به هم بزنید. کل آرد باید یکرنگ و یکنواخت شود.


مرحله نهم:

شعله را کم کنید و شیره حلوا را خیلی آرام به مخلوط آرد اضافه کنید تا رقیق شود.
حلوا را هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. حلوا باید در این مرحله، روغن بیندازد.

مرحله دهم:

برای تزیین و شکل دادن حلوا ساده:

شعله را خاموش کرده و حلوا را در ظرف مناسب سرو کنید. ظرف را تکان داده تا وقتی هنوز داغ است، حلوا کاملا کف ظرف را بگیرد. با پشت قاشق، اطراف و روی حلوا را صاف کرده و شکل دهید. می توانید روی حلوا را با پودر پسته، پودر نارگیل و خلال بادام تزیین کنید.

برای این که حلوا حالت خود را از دست ندهد ‌می‌توانید در قالب‌هایی بریزید که در نهایت بعد از خارج کردن از قالب، فرم داشته باشند. در این حالت کف قالب را با کمی روغن یا کره چرب کنید و بعد قالب را در یخچال بگذارید.

همچنین از قیف و ماسوله هم می‌توانید استفاده کنید خیلی زیبا می شود. حلوا را به محض آماده شدن، در قیف ریخته و فشار دهید تا حلواها شکل شکوفه‌ای بگیرند. روی شکوفه‌ها را با پودر نارگیل و پسته تزیین نمایید.

نوش جااان.


حلوا ساده بدون زعفران

پخت این حلوا مشابه حلوای ساده است، با این تفاوت که زعفران در آن حذف می‌کنید.بعضی اوقات هم زعفران جای خودش را به پودر کاکائو می‌دهد. اگر از زعفران استفاده نکنید حتما طعم حلوا عطر و طعممورد نظر قبلی را ندارد، ولی اگر کمی پودر کاکائو اضافه کنید، فقط رنگ حلوا تیره‌تر می‌شود. حتی ممکن است طعم آن نیز زیاد مشخص نباشد. البته اندازه پودر کاکائو مورد استفاده در طرز تهیه حلوا ساده هم بستگی دارد.

نکات طلایی در تهیه حلوا ساده:

حتما قبل از اضافه کردن زعفران به حلوا، آن را دم کنید. چون اگر زعفران را مستقیما در شهد حلوا بریزید، طعم و عطر خود را پس نخواهد داد.
هنگامی که آرد را تفت می‌دهید، حتما حواستان به شعله گاز باشد. شعله باید خیلی ملایم باشد، چون آرد بسیار زود می‌سوزد و در این صورت، زحماتتان به باد خواهد رفت و همچنین بجای روغن بکار ببرید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=440535
  • نویسنده : نرگس قوامی

ثبت نظر

-