محرم از نگاه یک توریست/ تاریخ دقیق محرم 1400

  • کد خبر : 440107
  • 07 مرداد 1400 - 10:45
محرم از نگاه یک توریست/ تاریخ دقیق محرم 1400

نیوز: ماه محرم 1400؛ ماه محرم برجسته ترین و مورد احترام ترین ماه در میان شیعیان ایران است. از این رو می توانید این مراسم را در تمام شهرهای ایران مشاهده کنید. گروه هایی که به زیبایی ترتیب داده شده اند، همه سیاه پوشند. همگی هماهنگ با یکدیگر مرثیه سرایی می کنند و از ریتم خاصی در حرکات خود پیروی می کنند و می توانند شما را متحیر کنند به گونه ای که نمی توانید چشم از آنها بردارید.

تاریخ دقیق محرم چیست؟

زمان دقیق آغاز محرم
۱۹ مرداد سال ۱۴۰۰ می باشد.
تاریخ دقیق میلادی
2021 August 10 , Tuesday
10 – 8 – 2021

ماه محرم چندمه؟

اولین روز محرم روز سه شنبه می باشد یعنی ۱۹ مرداد.ماه محرم در تقویم عربی، یکی از چهار ماه مهم مسلمانان است که در قرآن به آن توجه خاصی شده است زیرا اسلام جنگ در آن ماه ها را منع کرده است.

ماه محرم و نبرد کربلا

اما طبق گفته مورخان به نظر می رسد در زمان خلافت بنی امیه، یزید (۶۴۳-۶۸۶ م) اولین کسی بود که این قانون را نادیده گرفت و جنگی را در آن زمان آغاز کرد که معروف به نبرد کربلا (علیه آل محمد) می باشد.

کربلا

این نبرد تقریباً ده روز طول کشید که طی آن حسین بن علی، پیروان و خانواده خود را از دست داد و در روز دهم کشته شد که به زبان عربی “عاشورا” نامیده می شد. یزید، زنان و کودکان و کسانی که از جنگ جان سالم به در بردند به اسارت گرفته و پس از پایان جنگ به دمشق فرستاد.

مدارک بسیاری وجود دارد که تاسوعا و عاشورا به ترتیب روزهای نهم و دهم محرم هستند و بیشترین اهمیت را در میان مسلمانان به ویژه شیعیان دارند.

 

اعتقادات اهل سنت

اهل سنت در این روزها روزه می گیرند زیرا به سنت دینی که توسط پیامبر به ارث رسیده است، اعتقاد دارند. در حالی که شیعیان برای امام حسین و پیروانش در این روزها کشته شده اند عزاداری می کنند و از لذت و خوشبختی خودداری می کنند. همچنین کتابی وجود دارد، به نام زیارت عاشورا که آنها در ماه محرم و به طور خاص در عاشورا آن را می خوانند. این کتاب آنچه شهدا در کربلا پشت سر گذاشتند، را بازگو می کند.

نکته قابل توجه این است که این آیین ها در ایران و دیگر کشورهایی که شیعیان در آن زندگی می کنند متفاوت انجام می شود. در ایران شیعیان مجالس عزاداری (مراسم عزاداری) را از روز اول محرم تا عاشورا انجام می دهند که تقریباً اوج محرم است.

آخرین روزهای نزدیک به عاشورا از جمله تاسوعا از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا حسین و خانواده اش در این روزها کشته شدند. امام حسین و اهل بیت او از روز هفتم تا دهم هنگامی که توسط یزید در نبرد کربلا مورد حمله و قتل قرار گرفتند، از آب بی بهره بودند.

بر این اساس، اولین چیزی که در ماه محرم مورد توجه شما قرار می گیرد پارچه ها و پرچم های سیاه و قرمز است که خیابان ها با آنها طراحی شده اند. تقریباً هر مکان عمومی با این پارچه ها پوشیده شده است که برخی از مرثیه ها روی آنها چاپ شده اند.

مراسمات عزاداری محرم

علاوه بر این، برخی از مرثیه ها و مرثیه های معروف وجود دارد که در این روزها به زبان فارسی “عزاداری” خوانده می شود. آنها بیانگر یادآوری امام حسین، پیروان و خانواده او هستند. کلا، در شب می توانید جماعت مختلف عزاداری را ببینید که در یک “تکیه” – مکانی که شیعیان برای محرم عزاداری می کنند، جمع شده اند و مرثیه سرایی می کنند و سینه می زنند.

ضربه زدن به قفسه سینه(سینه زنی) به روش موزون بر اساس صدای طبل یا آهنگ

مشهورترین رسم ضربه زدن به قفسه سینه(سینه زنی) به روش موزون بر اساس صدای طبل یا آهنگ است. آنها برای این که در کنار حسین و خانواده اش نبوده اند عزاداری می کنند تا به آنها کمک کنند و آنچه را که یزید نشان داد دفع کنند.

تعزیه خوانی در محرم

شیعیان ایرانی نیز آیین های دیگری را انجام می دهند. یک آیین اصلی در ده روز اول محرم و در عاشورا، یک مراسم یادبود سنتی است که کاملاً متداول بوده و تعزیه(شبیه خوانی) نام دارد. این نمایش نبرد کربلا است که در آن بازیگران آماتور و عوام بدون حفظ فیلمنامه، خود نقش بازی می کنند.

 

تعزیه خوانی در محرم

به عبارت دیگر، آنها با صدای بلند متن های خود را به شکلی حماسی و بعضاً گلایه مند می خوانند. این نمایش می تواند درست در وسط خیابانهای پر ازدحام یا جماعت عزادار برگزار شود. رنگ ها در این ماه که به طور نمادین در طراحی لباس تعزیه نیز استفاده می شوند، نقشی اساسی دارند. اساساً رنگ قرمز نشانه دشمنان امام حسین است، رنگ سیاه نشان دهنده عزاداران است و رنگ سبز نماد صلح و دوستی با حسین و خانواده اش است.

بین الحرمین در کربلا، مزار امام حسین و خانواده اش در عراق

علاوه بر این، برخی از مردم در قالب تور زیارتی به زیارت مزار امام حسین و خانواده اش در عراق می روند. این یک اقدام قابل احترام مخصوصاً در عاشورا و “اربعین” چهلمین روز پس از مرگ امام حسین در میان زائران می باشد. بعلاوه، یکی از سنتی ترین و رایج ترین سنن در میان مسلمانان، خواستن از خدا و وعده دادن به جای آنها برای تغذیه مردم است.

>>>بیشتر بخوانید:

واکنش حریرچی به مراسمات محرم/ مراسم محرم امسال برگزا میشود یا نه؟

بهترین زمان برای تحقق وعده خدا

اگرچه این کار را می توان در روزهای عادی انجام داد، اما شیعیان معتقدند محرم بهترین زمان برای تحقق وعده خدا است. از این رو، این سنت در این ماه کاملاً تثبیت شده و در تاسوعا و عاشورا برای تغذیه عزاداران به اوج خود می رسد.

افراد مسن و کسانی که قاطعانه به حسین و قیام او اعتقاد دارند، هنگام محرم لباس های مشکی می پوشند یا هنگام اجتماع برای عزاداری، بدون کفش راهپیمایی می کنند. معمولاً در اجتماعات پیرمردهایی وجود دارند که به آنها “پیرغلامان” گفته می شود و دارای خصوصیات خاصی هستند. آنها معمولاً عزای حسین (عزا) را برای مدت طولانی برگزار می کنند و علاوه بر این به عنوان پیروان متدین امام حسین شناخته می شوند.

سینه زنی و زنجیرزنی در خیابان

بیشتر جماعت ها در خیابان ها راه می روند که معمولاً با نوحه خوانی، طبل، زنجیرزنی و سینه زنی همراه است و مردم می گویند “یا حسین”. همچنین، ممکن است تعجب کنید که افراد عزادار خود را با گل پوشانده اند، اما این سنت اساساً در غرب ایران انجام می شود که نشانه عزاداری امام حسین است.

پذیرایی در ماه محرم

علاوه بر این، در این ده روز تکیه ها و حسینیه ها بسیار شلوغ می شوند که با آنها با آب، چای، قهوه و غذا از عزاداران استقبال می شود. در آنجا، آخوند رنجهای حسین را به مردم یادآوری می کند، موعظه می کند و درباره قیام امام و شخصیت و جایگاه او در اسلام صحبت می کند و مردم را به صبر و مقاومت در برابر ظلم دعوت می کند.

همچنین یک مراسم رقابتی جالب وجود دارد که در آن شرکت کنندگان جوان جماعت سعی می کنند یک چیز متقاطع بسیار بزرگ و سنگین را که نمادی از نبرد کربلا است، برای تحقق بخشیدن به آرزوهای خود از خدا در خیابان حمل کنند.

حمل شته در محرم

بعلاوه، آن دسته از مسلمانانی که عادت به مصرف مشروبات الکلی دارند، برای احترام به امام حسین و پیروانش از نوشیدن در ماه محرم اجتناب می کنند، اما کشیدن سیگار و سایر مواد مخدر از این قاعده مستثنی است.

قمه زنی در ماه محرم

قبلاً رسم متداول شیعیان در عاشورا بنام “تاتبیر” یا “قمه زنی” رواج داشت که در آن عزاداران حسین با نوعی شمشیر بر سر خود و برای جاری شدن خون برای یادآوری خون بی گناه حسین به خود می زدند. امروز در مکان های عمومی این رسم ممنوع است و بندرت این مراسم را می توانید در جایی پیدا می کنید.

قمه زنی در ماه محرم

در ماه محرم، شیعیان تشویق شده اند که برای حسین و خانواده اش گریه کنند و درباره آنها صحبت کنند و راه او را دنبال کنند. بنابراین، آنها به عزاداری و خطابه ها و تاریخ غم انگیز حسین گوش می دهند. آنها در این ماه ازدواج نمی کنند و مراسم شادی برگزار نمی کنند زیرا زمان احترام به مرگ امامشان است.

علی رغم این واقعیت که ایرانیان در این ماه تقریباً مراسم مشابهی را در سراسر کشور دارند، هر شهر جاذبه خاص خود را در برگزاری این مراسم دارد. اگر در ایام محرم تعطیلات خود را در ایران می گذرانید، توصیه می شود از شهرهایی مانند یزد و تبریز که در این ده روز به دلیل مراسم و آیین های خود بسیار مشهور هستند، دیدن کنید.

عزاداری محرم در یزد

شهر قدیمی یزد صحنه ها و آداب و رسوم جذابی را که از اجداد به ارث برده است، در اختیار شما قرار می دهد. گروه هایی که به زیبایی ترتیب داده شده اند، همه سیاه پوشند که هماهنگ با یکدیگر مرثیه سرایی می کنند و از ریتم خاصی در حرکات خود پیروی می کنند و می توانند شما را متحیر کنند که نمی توانید چشم از آنها بردارید. شما با فنجان های کوچک چای یا قهوه یا حتی یک وعده غذایی خاص پذیرفته خواهید شد. زیرا اعتقاد بر این است که توسط امام حسین دعوت شده اید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=440107
  • نویسنده : راضیه قوامی
  • منبع : Theculturetrip.com

ثبت نظر

-