فیلمی از کشف پیکر زنی همراه با ۴۵ هدیه مربوط به دوره اشکانی در مازندران

  • کد خبر : 439384
  • 26 تیر 1400 - 10:59
فیلمی از کشف پیکر زنی همراه با ۴۵ هدیه مربوط به دوره اشکانی در مازندران

نیوز: کشف پیکر زن دوره اشکانی توسط باستان‌شناسان در محدوده سد گِلوَرد (بهشهر مازندران) که پیکر زنی را متعلق به دوره اشکانیان با ۴۵ هدیه دفن‌شده در کنار او کشف کردند.عضو هیات علمی دانشگاه مازندران و سرپرست کاوش نجات‌بخشی گورستان وِلِم بهشهر گفت: این محوطه باستانی آبان پارسال در جریان عملیات راه‌سازی و پل‌سازی در مجاورت روستای ولم کشف شد.

دکتر رحمت عباس‌نژاد سرستی، تاریخ این محوطه باستانی را مربوط به دوره آهن متأخر (۸۰۰ تا ۵۵۰ قبل از میلاد) و دوره اشکانیان (۲۵۰ قبل از میلاد تا ۲۲۵ میلادی) دانست و افزود: کاوش‌های این محوطه باستانی پس از توقف عملیات راه‌سازی به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ارایه و کاوش اضطراری این محوطه با حضور هیاتی ۱۲ نفره از دانشگاه‌های مازندران، تهران و کاشان آغاز شده است و تا اواسط مرداد ادامه خواهد یافت.

او  ادامه داد: در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی قطعات سفال و ابزارهای سنگی از دوره‌های مس و سنگ، مفرغ و آهن به‌دست آمده که در میان این آثار سفال‌های دوره چشمه‌علی قابل توجه و بیانگر ارتباطات فرهنگی این منطقه با بخش‌های جنوبی البرز در فلات مرکزی ایران از هزاره پنجم قبل از میلاد است.

سرپرست کاوش نجات‌بخشی گورستان وِلِم بهشهر به کشف تدفین‌های دوره آهن و گور دخمه‌های دوران اشکانی در این محوطه اشاره کرد و گفت: حدود ۲۵ گور و اسکلت کامل و ناقص تاکنون کاوش شده که جالب‌ترین آن‌ها بقایای تدفین و هدایای زنی ۲۵ تا ۳۰ ساله است که ۴۵ هدیه در کنار او نهاده شده بود.

عباس‌نژاد گفت: در گور دخمه‌های اشکانی، هدایای زیادی در کنار متوفیان قرار می‌دادند که می‌توان به ظروف سفالی، مهره‌هایی لاجورد، عقیق، خمیر شیشه و خمیر سنگ، اشیای زینتی مفرغی، آهنی و نقره‌ای نظیر دستبند، آویز، گوشواره، انگشتر، مهر، پلاک‌های مدور تزیینی و منقوش از جنس استخوان و بقایای جنگ‌افزار اشاره کرد.

دانشیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه مازندران  ابراز امیدواری کرد با پایان یافتن این پروژه باستان‌شناسی، مجموعه فاخری از هدایای تدفینی دوره اشکانی کشف و بررسی شود.

او  با بیان اینکه پژوهش‌های انسان‌شناسی نیز هم‌راستا با مطالعات باستان‌شناسی در این محوطه آغاز شده است، افزود: تعداد یافته‌های استخوانی، کیفیت و سلامت بقایا به گونه‌ای است که زمینه مطلوبی را برای تحقیقات انسان‌شناسی فیزیولوژیک در شمال کشور فراهم خواهند کرد.

>>>بیشتر بخوانید:

کشف، فسیل گونه ای عجیب از دایناسورها

سرپرست کاوش نجات‌بخشی گورستان وِلِم بهشهر با بیان اینکه بقایای کشف شده شامل تدفین‌های زنان، مردان و کودکانی است که بازه سنی کم‌تر از یک سال تا بیش از ۵۵ سال را در بر می‌گیرند، گفت: در حال حاضر مجموعه‌ای از بقایای مربوط به حدود ۲۵ تدفین را در دست داریم که دست‌کم ۱۰ مورد، ظرفیت تمام مطالعات  را دارا هستند.

عباس نژاد افزود: با توجه به اینکه استخوان‌های به دست آمده از درون بافت خاک آهکی محوطه از سلامت و استحکام بالایی برخوردارند، امکان آماده‌سازی نمونه‌های متعدد برای مطالعات ژنتیک باستانی، ایزوتوپ‌های سنگین، دیرینه بافت‌شناسی، دیرینه آسیب‌شناسی و مطالعات گسترده روی بقایای دندانی را فراهم می‌کنند.

دانشیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه مازندران گفت: پیش‌بینی می‌شود که ادامه کاوش در گورستان وِلِم بهشهر در این فصل و هم‌چنین در فصل‌های آینده، با مجموعه‌ای بسیار غنی‌تر همراه باشد و این گورستان باستانی و کشفیات آن را در جامعه علمی جهانی پرآوازه کند.

روستای وِلِم از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در بخش هزارجریب در شرق استان مازندران و در ارتفاع ۸۴۰ متری از سطح آب‌های آزاد قرار گرفته است.

فیلمی از کشف پیکر زن دوره اشکانی در مازندران:

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=439384

ثبت نظر

-